סוכר בדם, או בשמו הגנרי גלוקוז, הוא סוכר שנמצא בזרם הדם שלנו. למעשה, גלוקוז הוא הדלק העיקרי המשמש את התאים. הלבלב שלנו מפריש אינסולין, הורמון המכניס את הגלוקוז מהדם לתוך תאי הגוף. אך מה קורה כאשר רמות הסוכר נמוכות מדי או גבוהות מדי ומה ניתן לעשות?

היפוגליקמיה

היפוגליקמיה, או רמת סוכר נמוכה בדם, קשורה לעיתים קרובות לסוכרת. אבל זה יכול להתרחש גם אצל אנשים שאין להם סוכרת. סוכרתיים עלולים לפתח בעיות במידה שרמות הסוכר בדם והאינסולין לא מאוזנים. בדרך כלל ניתן לנקוט צעדים לתיקון המתרחש ולהפסיק את התסמינים, אבל לפעמים זה מצב בעייתי שלא מודעים אליו והוא מסכן חיים.

רמות סוכר נמוכות בדם מתרחשות כאשר רמת הסוכר בדם יורדת מתחת לטווח הנורמלי, כ-70 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל) או פחות. כאשר רמות הסוכר נמוכות, אדם עלול ללקות בתסמינים שונים כמו רעב, עצבנות או רעידות, הזעה, סחרחורת, ראייה מטושטשת, כאבי ראש, עייפות או ישנוניות, עור חיוור, בלבול, תחושת חולשה, עצבנות, חוסר קואורדינציה, רגזנות, דופק לא סדיר או מהיר, שינויים באישיות או בהתנהגות, קושי להתרכז ועוד. במקרים חמורים, זה יכול לגרום גם עוויתות, חוסר יכולת לאכול או לשתות או אובדן ההכרה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הגורמים להיפוגליקמיה

היפוגליקמיה בדרך כלל קשורה לסוכרת, וקורית כאשר יש יותר מדי אינסולין לעומת גלוקוז בדם. היא נפוצה יותר אצל סוכרתיים מסוג 1, אבל גם אצל סוכרתיים מסוג 2 הנוטלים אינסולין ותרופות אחרות כדי לשלוט ברמת הסוכר בדם יכולים גם הם לחוות היפוגליקמיה. עם זאת, גם אצל אנשים ללא סוכרת יש סבירות כי יחוו היפוגליקמיה. היפוגליקמיה בצום, הקשורה לעיתים קרובות להימצאות מחלה סמויה או היפוגליקמיה תגובתית, המופיעה תוך כמה שעות מהארוחה. הסיבות להיפוגליקמיה בצום עשויות לכלול: שתייה מוגזמת או צריכת אלכוהול כבדה, מחלת כבד, לב או כליות או תרופות מסוימות. הגורמים להיפוגליקמיה תגובתית כוללים :מצב של טרום סוכרת, מחסור באנזים מסוים, ניתוח בקיבה. לפיכך, הטיפול במצב זה חשוב מאוד ברגע שמתחילים להרגיש את התסמינים.

סוכרת (צילום: shutterstock)
היפוגליקמיה בדרך כלל קשורה לסוכרת | צילום: shutterstock

מרבית האנשים יודעים מתי רמת הסוכר בדמם נמוכה בגלל סימני האזהרה המוקדמים כמו רעידות ורעב ויודעים כי צריכים לטפל בהקדם לפני שהמצב יחמיר. אולם, יש גם אנשים שלא מרגישים כשרמת הסוכר בדם שלהם צונחת, מצב זה נקרא חוסר מודעות להיפוגליקמיה.

כלל 15–15

בסימפטומים קלים עד בינוניים של סוכר בדם נמוך, מומלץ לעקוב אחר כלל ה-15-15.

  1. צרכו 15 גרם פחמימות.
  2. המתינו 15 דקות ובדוק מחדש את רמות הסוכר בדם.
  3. אם הסוכר בדם עדיין נמוך מ-70 מ"ג לד"ל, יש לחזור על התהליך.
  4. אם רמת הסוכר בדם מגיעה ל-70 מ"ג לד"ל, יש לאכול ארוחה קטנה או חטיף כדי למנוע את צניחתם שוב.

מה ניתן לעשות?

סוכרתיים הסובלים מתסמיני היפוגליקמיה בזמן שהם נמצאים בתוכנית טיפול צריכים לדבר עם הרופא שלהם, משום שייתכן שיהיה צורך לשנות את הטיפול התרופתי או את הדיאטה. הם יכולים לסייע במניעת התרחשויות עתידיות של רמת סוכר נמוכה בדם על ידי ביצוע שינויים באורח החיים ומעקב אחר לוח הזמנים לטיפול. אדם ללא סוכרת צריך לפנות לרופא אם הוא חווה תסמינים נמוכים של סוכר בדם. לאחר שרופא יאבחן את הסיבה הבסיסית, ניתן לתכנן תוכנית טיפול שעשויה למזער או לעצור את הסימפטומים העתידיים. כמו כן, ישנן טכנולוגיות לניטור סוכר רציף ללא דקירות המסייעות לדעת מתי רמות הסוכר יורדות ומתריעות על כך.

קטואצידוזיס סוכרתית

קטואצידוזיס סוכרתית, או ,DKA הוא מצב חירום מסכן חיים שנגרם כתוצאה מהיעדר יחסי של אינסולין בתוך מחזור הדם. במצב זה ערכי הסוכר הינם גבוהים מאוד והגוף מתחיל להשתמש במאגרי השומן שלו עבור האנרגיה שהוא צורך. חומצות השומן הופכות לגופים קטונים המתחילים להצטבר במחזור הדם ומעלים את רמת החומציות. מדובר בסיבוך המיידי השכיח ביותר של סוכרת מסוג 1, אבל הוא אפשרי גם עם סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריון, אם כי נדיר.

הסיבות כוללות: הזרקה של מינון קטן מדי של אינסולין, צורך במינון מוגדל, אכילה לא מספקת, היפוגליקמיה שארעה בזמן השינה, ניתוח, מחלה או זיהום (כמו קורונה למשל), תרופות מסוימות או מצבי לחץ קיצוני כמו התקף לב, עלולים גם הם לגרום לקטואצידוזיס. האירוע יכול להתרחש במהירות, בדרך כלל תוך פחות מ-24 שעות.

עוד ב-mako בריאות:
>> אוהבים תרד? יש משהו שאתם צריכים לדעת
>> מחקר מצא יתרון נוסף לחיסון הקורונה
>> יש לכם טעם מוזר בפה? זו עלולה להיות הסיבה

מהם התסמינים?

כאב בטן, צמא קיצוני, יובש בפה, השתנה תכופה, בחילות, הקאות, עייפות שאינה חולפת, עור יבש או סמוק, ריח של פירות בנשימה, בעיית נשימה, תחושת בלבול וחוסר התמצאות. במידה שסוכרתי סובל מאחד מהתסמינים הללו, יש לבדוק את רמת הקטונים בדם באמצעות מד קטונים.

לסיכום, אנשים עלולים לחוות רמת סוכר נמוכה או גבוהה בדם אם הם מפספסים ארוחה או שיש להם יותר מדי אינסולין בדם. גם היפוגליקמיה שאינה קשורה לסוכרת עלולה לגרום לירידה ברמות הסוכר בדם. לפיכך, חשוב לעקוב אחר רמות הסוכר באמצעות מד סוכר ללא דקירות באופן עקבי ובכך למנוע את הסיבוכים השונים.

פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת