ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו מכירים יותר ויותר את הגוף שלנו ולומדים לזהות מה הוא רוצה מאיתנו כשהוא מכאיב. כן, תמיד כואב לכם הראש כשאתם ישנים פחות מחמש שעות, הבטן מתערבבת כי הגזמתם עם החריף והגב חורק כי ישבתם על שרפרף בלי משענת. אבל מדי פעם עדיין יש כאבים מוזרים ולא ברורים כאלה, שאלוהים יעזור לכם אבל אין לכם מושג מה הקטע ולמה. חלק מהם נקראים צביטות עצבים – כאבים חדים ופתאומיים באזורים אסטרטגיים בגוף שסובבים את העצמות, הסחוס, השרירים או הגידים.

מחקר שנערך במרכז הרפואי מאיו קליניק במינסוטה שבארה"ב מסביר כי מדובר בתגובה טבעית ללחץ לא טבעי שמופעל על מרכזי העצבים בגוף, אשר מפריע לפעילות התקנית של עצב מקומי כלשהו ועשוי לגרום לכאב פתאומי ולשאר סימפטומים מעיקים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

דלקת מפרקים, למשל, היא גורם די נפוץ לצביטות עצבים אבל לא רק: יכול להיות שהפעלתם חלק בגוף שלא רגיל לפעול והעמסתם עליו יותר מדי באופן סיסטמתי, כמו עבודה ממושכת עם עכבר של מחשב, או הקלדה אינטנסיבית בסמארטפון. גם היריון יכול להעלות את הסיכון, מאחר שהעלאה במשקל עלולה לגרום לנפיחות במוליכים העצביים ולכווץ את תאי העצב. גורם סיכון נוסף הוא סוכרת, מאחר שרמות גבוהות של סוכר ושומן בדם יכולים לפגום בעצבים ובכלי הדם שמזינים אותם.

מה שקורה בעצם הוא שהעצב מכווץ למשך זמן ממושך ועל כן מתחיל לכאוב, קצת כמו שריר שנתפס פתאום רק שהכאב הרבה יותר ממוקד. הכאב משתחרר רק במהלך הרפיה, שמתרחשת ברוב המקרים אחרי מנוחה אך לפעמים דרושים קצת תרגילי פיזיותרפיה. במקרים חמורים, צביטת עצבים עלולה להוביל לסימפטומים כרוניים, נזק קבוע למערכת העצבים ולהוות סימנים לתופעות חמורות יותר כמו שבץ, טרשת עורקים והתקף לב, כך שצריך להפעיל שיקול דעת: "תמיד עדיף ליצור קשר עם רופא אם הסימפטומים לא נפתרים תוך זמן קצר", אומר אילן דנן, נוירולוג ספורט במרכז הרפואי סידרס-סיני בלוס אנג'לס.

איפה זה יכול לקרות? פחות או יותר בכל הגוף, אבל האזורים השכיחים יותר הם הידיים וכפות הידיים, או הרגליים וכפות הרגליים. הנה כמה סוגים פופולריים של צביטות עצבים:

שיתוק או אובדן תחושה בחלק מהגוף

זו למעשה תופעה ידועה שמתרחשת כאשר זרימת הדם לעצבים נעצרת והם לא מקבלים מספיק חמצן, מה שגורם להם להפסיק לפעול. אם למשל ישנתם על היד במהלך הלילה, ייתכן שבבוקר תרגישו שהיא רדומה לחלוטין ושאין בה תחושה, כאילו מדובר בחלק שכלל לא קשור לגוף שלכם. ברגע שמשחררים את הלחץ והדם מתחיל לזרום מחדש זה אמור לעבור לאט לאט.

כאב בשורש כף היד (צילום: BLACKDAY, Shutterstock)
יכולים להופיע סימפטומים של דקירות חדות באזור שבו נוצרת החסימה | צילום: BLACKDAY, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> מומחית מהרווארד: "שמן קוקוס הוא רעל טהור"
>> שותים מים אחרי שאכלתם מתוק? תפסיקו מיד
>> סובלים מחרדה? הטריק הזה יעזור לכם בקלות

חלקים בגוף שנרדמים

התופעה הידועה של "נרדמה לי הרגל": אם הופעל על הרגל או היד שלכם לחץ רב מדי, למשל בתנוחת ישיבה לא נוחה, ייתכן שתרגישו נימלולים ודגדוגים כאשר תזיזו אותה ממקומה שוב. במקרה הזה מתרחש כיווץ זמני של העצבים האזוריים, שמשתחרר כאשר הפוזיציה משתנה. אלא שאם אתם מרגישים שזה קורה מאליו בלי סיבה מיוחדת, כדאי להיוועץ עם רופא.

תחושה של עקצוצים ודקירות חדות

בניגוד לסעיף הקודם, כאן מדובר בתחושה פחות מדגדגת ויותר מעיקה של עקיצות ודקירות כחלק מהגוף ש"נרדם". תפקידם של העצבים הוא להעביר אותות מנקודה אחת לאחרת בגוף, כך שבכל פעם שמתרחשת חסימה רצינית לאורך הדרך הזו יכולים להופיע סימפטומים של דקירות חדות באזור שבו נוצרת החסימה, כמו במרכז כף היד או כף הרגל. גם כאן, זה אמור להסתדר כאשר החסימה משתחררת.

כאב חד ושורף שעשוי להשפיע על האזור שמסביבו

זה עשוי לקרות כאשר נוצרת דלקת באזור מסוים ליד העצב, והיא זו שלמעשה לוחצת עליו. ייתכן שיש גם דלקת בעצב עצמו, וזו הדרך של הגוף שלכם להסב את תשומת לבכם לכך. חשוב להדגיש שהכאב עצמו לא מורגש ממש באזור העצב אלא באזור שבו הוא מסתיים, למשל בחלק התחתון יחסית של הרגל או היד. דוגמה לכך הוא כאב הסכיאטיקה, שנגרם על ידי גירוי או דחיסה של העצב הסכיאטי (עצב השת) - העצב הארוך ביותר בגוף העובר מחלקו האחורי של האגן, דרך הישבן והרגליים ועד לכפות הרגליים. אם העצב הזה נדחס או מגורה, תיתכן תחושת כאב שתקרין מהגב התחתון במורד הרגל אל הצד החיצוני של השוק וכף הרגל. אחד הגורמים הנפוצים לכך הוא פריצת דיסק.

חולשה בשריר באזור מסוים בגוף

תחושה שנוצרת עקב התכווצות של אחד מהעצבים המוטוריים שתפקידו להעביר מסרים בין המוח לבין השרירים. זה בדרך כלל סימן שהשריר שמקושר לעצב הספציפי הזה מקבל מסר לפעול בצורה שהוא לא אמור לפעול בה.