1.  ד"ר שירלי אלון, מנהלת המערך הפסיכולוגי: מצאו משמעות
    "המוטו שלי היה ותמיד יהיה שחשוב למצוא סיבה לקום בבוקר למענה. לא לעבוד מכוח האינרציה אלא מתוך תחושת תכלית, מטרה ומשמעות. השנה הזו גרמה להמון קיפאון וצמצום, והפכנו לא פעם לכאלו שנעים מהרגע להרגע, ממשימה למשימה. הפסקנו לתכנן, לחלום ולפנטז. אלו פעולות שחשוב מאוד להחזיר לעצמנו כדי לחזור לחיות חיים מלאים. וכן, חשוב לזכור שלמרות שלמדנו לחיות עם ריחוק פיזי, אסור לתת לו להתפתח גם לריחוק רגשי. מגבלות פיזיות לא צריכות להיות מלוות בבדידות רגשית, בכל גיל ובכל מצב. אמנם לעיתים צריך להפעיל יצירתיות, אבל זה אפשרי".
    >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?
  2. פרופ' דני נמט, מנהל מרכז הספורט והבריאות לילדים והמנהל הרפואי של הוועד האולימפי בישראל: הקפידו על פעילות גופנית ותזונה נכונה
    "השנה הזו שבה כולנו חיינו מסגר לסגר, שהינו ארוכות מול מסכים, וסבלנו מפגיעה באיכות השינה, ירידה בפעילות הגופנית ועלייה במפלס החרדה, הדגימה את חשיבות אורח החיים הבריא לנו ובוודאי לילדינו. הבידוד החברתי שלווה ביושבנות, הירידה בפעילות הגופנית והתזונה לקויה הובילו כמובן לעלייה במשקל וירידה בכושר הגופני, אבל גם לפגיעה במצב הרוח, עלייה בשכיחות דיכאון ונסיגה ביכולות התקשורת הבין אישית. היום יותר מתמיד עלינו לדאוג שילדינו יחזרו לעסוק בפעילות גופנית סדירה, שלה יתרונות בריאותיים, גופניים, חברתיים ופסיכולוגיים, ועלינו להקפיד על תזונה מגוונת ונכונה, שאם לא כן, לשנה האחרונה יהיו גם השלכות ארוכות טווח על בריאות ילדינו".
    צלחת פירות תאנים (צילום: brooke-lark, unsplash)
    מגוונת ונכונה | צילום: brooke-lark, unsplash
  3. פרופ' טל בירון-שנטל, מנהלת אגף נשים ויולדות: חשבו מחוץ לקופסה
    "השנה שחלפה לימדה אותנו שמי שיש לו את היכולת לגלות גמישות, לחשוב מחוץ לקופסה ולהסתגל מהר למצבים חדשים - יש לו את הכוחות להתמודד עם הכול. זוהי אחת העצות החשובות הבאות לידי ביטוי גם בלידה, כשנשים מגיעות עם תוכנית לידה מסודרת אבל המציאות והחיים האמיתיים לא תמיד מאפשרים אותה באופן מדויק. מי שיש לה את היכולת להסתגל לשינוי ולקבל אותו באהבה תחווה חוויה טובה ומלאה יותר, וזהו כלל אצבע חשוב בעיניי בהורות ובחיים בכלל".
  4. ד"ר איילת שלז, מומחית ברפואה דחופה ילדים ורופאה בכירה במחלקה לרפואה דחופה ילדים: שמרו על סביבה בטוחה
     
    "הבית של כל אחד מאיתנו הוא הסביבה שאמורה להיות הכי בטוחה לילדיו. עם זאת, מרבית מתאונות הבטיחות והפגיעות בילדים קורות דווקא בו ובקרבתו. אז נכון שהסגרים בשנה האחרונה הפכו את הבתים שלנו לחנויות צעצועים ומגרשי משחקים מרשימים ביותר - אבל חשוב לזכור כי מספיק רגע אחד של חוסר תשומת לב שעלול להוביל לאסון. הרחיקו מילדיכם תרופות וחומרי ניקוי, הקפידו על ההנחיות בעת שימוש בטרמפולינות, בהן קפיצה של ילד אחד בלבד, גידור ותו תקן, הקפידו על רכיבה עם קסדה בכל גיל (כן זה מגניב לשמור על הראש שלנו), וודאו כי ילדיכם הבוגרים הרוכבים על אופניים חשמליים מבינים את עוצמות הכלי, משמעותו והחוקים לגביו לנסיעה בטוחה. לצד גל הרכישות בשנים האחרונות של להיטים מסין הקפידו לא להכניס משחקים מסוכנים שאינם עומדים בתקן כמו מגנטים קטנים העלולים לגרום עם בליעתם להתנקבות מעי, בלוני מים ובלונים בכלל - שאמנם מסמלים כיף אולם לא בכדי קבע איגוד רופאי הילדים כי אין לילדים מתחת לגיל 8 לשחק ולנפח אותם ללא השגחה! מחשש שהפעולה תסתיים בחנק. וזכרו - רפואה מונעת היא הרפואה הטובה ביותר בעבורנו ובעבור הילדים". 
  5. ד"ר נועה אלה-דלמן, מנהלת שירות העיניים לילדים ופזילה: הפחיתו מסכים וצאו לאוויר הפתוח
    "'זמן המסכים', שבעבר יכולנו להגביל ביתר קלות – עבר שינוי משמעותי בשנה החולפת. אחת הסכנות הגדולות של שימוש גובר במסכים בגדלים שונים ולאורך זמן הוא 'מיופיה גבוהה' (קוצר ראייה חמור), שאינה מסכנת את איכות הראייה בלבד אלא עלולה לגרום גם לפגיעות קשות דוגמת היפרדות רשתית, גלאוקומה ועוד. כדי לשמור על בריאות עיניכם ועיני ילדיכם – הפחיתו שימוש במסכים ככל שניתן והרבו בפעילות מחוץ לבית בשמש ובאוויר הפתוח – על פי מחקרים חשיפה מוגברת לאור יום עשויה להקטין את קצב התקדמות קוצר הראייה".
    מסכים (צילום: ShutterStock)
    כמה שפחות מזה | צילום: ShutterStock
  6. פרופ' רונית קונפינו-כהן, מנהלת מערך האלרגיה והאימונולוגיה: התמודדו עם האלרגיה
    "כמה עצות טובות וחשובות להתמודדות עם אלרגיה: אם אתה אלרגי (תרופות, דבורים, אסתמה, מזון וכו'), החיסון לקורונה בטוח עבורך ואינו מעלה את הסיכון לתגובה אלרגית – אז לך להתחסן ומוטב מוקדם ככל שניתן! בהריון וחוששת שהילד יהיה אלרגי למזון? הניקי (כמובן אם זוהי בחירתך) ושלבי באופן קבוע כמות קטנטנה של פורמולה חלבית מדי יום. אלרגי לפניצילין? לתרופות? לא לנצח ולא בטוח – כ-10% מאוכלוסיית העולם משוכנעת שהיא אלרגית לתרופות כאלו ואחרות כשלמעשה אין לגוף שלהם בעיה לקבל את התרופה. וזכרו – אל תעשו ניסויים בבית. הדרך לבדוק זאת היא רק במרפאת אלרגיה אצל אלרגולוג מוסמך".
    עוד ב-mako בריאות:
    >> אוהבים תרד? יש משהו שאתם צריכים לדעת
    >> מחקר מצא יתרון נוסף לחיסון הקורונה
    >> יש לכם טעם מוזר בפה? זו עלולה להיות הסיבה
  7. ד"ר ליאת ברזילי יוסף, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, מכון אנדוקריני: חשבו חיובי
    "איך לקום כל בוקר עם שיר חדש בלב? הייתי מתמקדת בראשי התיבות של הרמב״ם למילה בריאות (ישן נושן אבל עדכני): בולם רוגזו, יפחית אוכלו וירבה תנועתו. ואם הייתי צריכה להוסיף עוד טיפ קטן - להסתכל על חצי הכוס המלאה ולחשוב חיובי! רגשות שליליים, לחץ וחרדה מביאים איתם מגוון מחלות, עלייה בלחץ דם ועלייה ברמות הסוכר".
  8. ד"ר יצחק אנגל, מנהל היחידה לעמוד שדרה: טפלו בכאב הגב
    "כ-80% מאוכלוסיית העולם תסבול לפחות פעם בחייה מאחד הכאבים הבלתי נסבלים – כאב גב, ולא פעם כאב זה ייגרם מבלט דיסק. חשוב לזכור כי בלט דיסק אינו מחלה כרונית ובמרביתם של המקרים הכאבים חולפים ללא צורך בניתוח. עם זאת, שימו לב לסימנים שהגוף נותן ותנו לו בחזרה הרבה תנועה. פתחו כל בוקר עם 3-2 דקות של התמתחות במיטה, תרגילי כיפוף רגליים והנעת אגן לצדדים וכל מה שעושה לכם טוב. זוהי דרך מצוינת לפתוח את הבוקר. וזכרו – אם בלט דיסק לא חולף כעבור כמה חודשים ואף לוחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים, ישנם כיום ניתוחים בטוחים זעיר פולשניים ומתקדמים עם סיכוי נמוך ביותר לסיבוכים וסיכויי החלמה גבוהים".