הקומיקאי ריקי ג'רוויס אמר לאחרונה לא פעם ולא פעמיים שהדבר היחיד שהפתיע אותו כשהגיע לגיל 50 הוא אורך שק האשכים שלו. הוא מספר ששכב באמבטיה ולפתע ראה אותם צפים להנאתם בין רגליו, ולא הבין מדוע. ובכן, כדי שאתם לא תופתעו כמוהו - צניחת או נפילת שק האשכים היא תופעה ידועה שמתרחשת כאשר הגוף מזדקן, והיא יכולה להתחיל אפילו בשנות ההתבגרות.

למה זה קורה? ובכן, האשכים תלויים באופן טבעי בשק האשכים על מנת להרחיק אותם מטמפרטורת הגוף כדי לשמור על תפוקת זרע מיטבית. בעוד טמפרטורת הגוף הממוצעת היא 37 מעלות, האשכים צריכים להיות קרירים יותר בכמה מעלות. שריר הקרמסטר הוא שריר דק שמצוי בשק ומטרתו להעלות את האשכים ולהורידם בהתאם לטמפרטורה. זו הסיבה שבמזג אוויר קר שק האשכים מתכווץ לכיוון הגוף כדי לחמם אותם. כמו כן, לפני פעילות מינית, שק האשכים מתכווץ לכיוון הגוף כדי למנוע ממנו "להפריע". עם זאת, האלסטיות של העור משתנה מאדם לאדם, וככל שהעור מתבגר ומתקמט, כך קשה לשריר להחזיר את שק האשכים למקומו הטבעי.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

האם אפשר למנוע מזה לקרות? לא. כאמור, שק אשכים מתדלדל זו תופעה טבעית של התבגרות ואין דרך למנוע אותה כפי שאין דרך למנוע את הזקנה. יש, לעומת זאת, כמה דברים שאפשר לעשות כדי לעכב אותה, באמצעות טיפוח העור של השק.

כך למשל, שתייה מרובה של מים (לפחות 2 ליטר ביום) יכולה לשמור על לחות העור ולסייע במניעת קמטים, ואפשר גם למרוח מדי פעם קרם לחות ללא ריח על שק האשכים. דברים נוספים שאפשר לעשות הם צריכה קבועה של ויטמינים, בייחוד A, B ו-C, וכן אומגה 3 או סורביטול, והימנעות מעישון סיגריות או שתיית אלכוהול.

עצות נוספות (שאין להן עדיין סימוכין מדעי, אגב) כוללות התעמלות של לפחות חצי שעה ביום, וישנם אפילו תרגילים מיוחדים שאפשר לעשות, כמו כפיפות אגן ואימוני קגל (למשל, להפסיק את תהליך הטלת השתן באמצע ולנסות לשלוט על הזרם בצורה אטית). פעולות נוספות: הרמת שק האשכים לכיוון הבטן, או משיכת שק האשכים כלפי מטה בזמן הטלת שתן.

עוד ב-mako בריאות:

>> זה מה שקורה לגוף כשמפסיקים לקיים יחסי מין
>> הגיעה לעשות החלקה וגוונים ויצאה עם צלקות
>> חייכו! מצאנו טריק פשוט להלבנת שיניים בבית

עם זאת, ישנן גם עצות שהופרכו כלא מסייעות ואף מזיקות למצב. כך למשל, לבישת תחתונים צמודים עשויה לגרום לכם להרגיש שהשק צמוד, אך בפועל הוא יחזור למצבו הרגיל לאחר שמורידים אותם. כמו כן, כאמור, מריחת קרם לחות על השק עשויה לסייע למראה העור, אבל אין אף קרם לחות שיכול למנוע את התדלדלות שק האשכים למרות שרבים מבטיחים זאת, כך שחבל להוציא על זה כסף מיותר. רצוי להתרחק גם מהורמונים שמבטיחים למנוע את התהליך, ואלו שמציעים לכם לאונן פחות – אין שום קשר בין אוננות ופעילות מינית לבין גודל וצורת שק האשכים. להפך: זקפה עשויה לגרום לשק להרגיש פחות מדולדל.

>> כאב ביצים יכול להיות מסוכן יותר ממה שאתם חושבים

חשוב להדגיש שאם האשכים מרגישים נפוחים או בגדלים שונים, רצוי להיוועץ ברופא. גם אם הם מפריעים לפעילות תקינה כמו הליכה או ריצה, כדאי לפנות למומחה, שייתכן וימליץ על ניתוח קוסמטי שבו מוסר עור עודף מהשק.