חושבים שלספור קלוריות היא הדרך הבטוחה ביותר לירידה במשקל? משוכנעים שכל מוצר בסופרמרקט שמוגדר "טבעי" אכן טוב לבריאות? מתברר שיש כמה הרגלים שכולנו עושים, שהם לא כל כך בריאים לנו כמו שחשבנו. הנה כמה שכדאי לשקול להיפטר מהם:  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לספור קלוריות

לפי רובין פורוטאן, דיאטנית קלינית ודוברת האקדמיה לתזונה ודיאטה, ספירת קלוריות היא מדד לא מדויק שבעיקר גורם לתסכול רב. "לא כולם סופגים קלוריות באותה צורה או שורפים קלוריות באותו קצב, וסוגים שונים של קלוריות משפיעים בדרכים שונות על המטבוליזם", היא מוסיפה. זה לא אומר שאתם יכולים או צריכים לאכול בלי להסתכל על כמויות כלל ובלי להתייחס לערך הקלורי של המנות – אבל עדיין אפשר להיות מודעים למה שנכנס לכם לפה בלי להיות אובססיביים לגבי זה. ספירת קלוריות אובססיבית רק תוביל לתסכול ובטווח הרחוק גם יכולה להוביל למערכת יחסים לא בריאה עם אוכל.

ספירת קלוריות (צילום:  udra11, shutterstock)
גם אובססיה סביב קלוריות יכולה להזיק לבריאות | צילום: udra11, shutterstock

אימונים רצחניים

אין שום בעיה עם זה שאתם רוצים לאתגר את עצמכם, זה בהחלט מבורך. אבל אם תלכו רחוק מדי באימון, אתם עלולים לפגוע בעצמכם. אימונים צריכים להיות מאתגרים, אבל לא ברמה שאתם סובלים מפציעות או מכאבים כה עזים שאתם נאלצים לבטל את האימון הבא בגללם. המלצה זו תקפה במיוחד לכל מי שרק מתחיל להתאמן; אל תעשו אימון בפול גז בפעם הראשונה, העלו הילוך בהדרגה. זכרו שהקפדה על שגרה קבועה של אימונים חשובה לא פחות מאימונים מאתגרים. ואם אתם נפצעים באימון, זה רק מונע מכם להפוך את האימונים לשגרה.

אישה מתאמנת (צילום: Jacob Lund, Shutterstock)
התאמנו, אבל הימנעו מפציעות מיותרות | צילום: Jacob Lund, Shutterstock

לעלות על המשקל באופן יומיומי

אם אתם רוצים לרדת במשקל או פשוט מקפידים לשמור על הגזרה הקיימת – אין בעיה שתעלו על המשקל פעם בשבוע בערך. אבל כמו כל דבר בחיים, אם תעשו את זה בתדירות גבוהה מדי, זה עלול לגרום ליותר נזק מתועלת. כמו ספירת קלוריות, כדאי שלא תהפכו את העלייה על המשקל לאובססיה יומיומית.

עוד ב-mako בריאות:
>> מושלם: המאכלים שאפשר לאכול כמה שרוצים מהם
>> מילת הקסם שתחולל פלאים בסקס שלכם
>> הפרמדיק סירב לבצע החייאה – אב המשפחה מת

מעבר לכך, חשוב להדגיש כי המספר שעל המשקל אינו מדד מדויק במיוחד אם אתם שואפים לשמור על הבריאות שלכם. יש המון דברים נוספים שכדאי לבדוק אם אתם שואפים להגיע למשקל שהכי בריא לכם, כמו אחוז השומן, BMI ועוד. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקות דם כדי לוודא שאין לכם חסרים תזונתיים. זה שהמשקל מראה מספר ששאפתם להגיע אליו, זה לאו דווקא אומר שאתם בהכרח בריאים.

לקנות מוצרים שמוגדרים "בריאים" או "דיאטטיים"

המהפך שמתחולל בשנים האחרונות והמעבר לתזונה מודעת יותר ובריאה – משכה את עיניהן של חברות מזון רבות שעשו מיתוג מחודש למוצרים שמשווקים כעת כ"בריאים", "טבעיים" או "דיאטטיים", למרות שהם לא בדיוק כאלה. "טענות על גבי מוצרים בסופר מרקט, כמו 'טבעי', 'דל-פחמימות' ו'בריא ללב'" הן מניפולציות ותו לא", אומרת ג'וליאנה הבר, דיאטנית קלינית ל-Women’s Day.

אישה בודקת צנצנות חמוצים בסופרמרקט (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
להסתכל היטב על רשימת המרכיבים | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"הדבר היחיד שרלוונטי ועוזר על גבי אריזה של מוצר היא רשימת המרכיבים. כשבוחרים במוצר, כדאי להימנע ממאכלים מעובדים ולהתמקד במה שאתם רואים ברשימת המרכיבים. ודאו שאתם מזהים את כל המרכיבים ושמדובר ברשימה קצרה, באופן יחסי". או כמו שמומחים רבים ממליצים: אם אתם לא מצליחים לקרוא את שם הרכיב, כנראה כדאי שלא תצרכו אותו.

נטילת תוספי סידן

תתפלאו, אבל המון אנשים נוטלים תוספי תזונה גם אם הם לא באמת זקוקים להם. לפני שאתם ניגשים לדלפק תוספי התזונה בבית המרקחת, חשוב להיוועץ ברופא כדי להבין אם אתם בכלל צריכים לקחת תוסף תזונה. כמו כן, רופא ידע להגיד לכם מה המינון הנכון שעליכם לקחת. האנשים שככל הנראה ירוויחו מנטילת תוספי סידן הם גברים ונשים מעל גיל 50 ואנשים שצורכים תזונה טבעונית. ניתן למצוא סידן בלא מעט מאכלים, אז אם אתם לא נמנים בין הקבוצות האלו, אתם ככל הנראה בסדר. אם אתם חוששים שיש לכם מחסור בסידן, היוועצו עם גורם מקצועי.

>> והנה עוד 10 הרגלים שרק נראים בריאים