כמה מכם מטילים את מימיכם בבריכה? אין צורך לענות, אנחנו יודעים שהרבה. דווח לאחרונה כי מדענים פיתחו שיטה למדידת כמות השתן בבריכה, ולא הפתיע אותם לגלות שהמון אנשים עושים את זה. בייחוד כשהמחשבה הרווחת בקרב שחיינים היא שהטלת שתן בבריכה לא מזיקה, מאחר שהכלור מחטא אותה. אך בעוד שהכלור יכול להגן עלינו מחיידקים, הוא מסכן אותנו בדרכים אחרות.  

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו שהתגובה הכימית שמתרחשת כאשר שתנן (תרכובת המצויה בשתן) בא במגע עם כלור יוצרת חומר כימי שנקשר לאסתמה ולבעיות נשימה אחרות. טריכלוראמין הוא החומר הכימי שנוצר בעת מגע של שתן עם כלור, החומר המחטא שמצוי בבריכות. מחקרים מראים שחומרים שונים הנוצרים בעת מגע של שתן במי הבריכה, כמו כלוראמין ודיכלוראמין, נקשרים לגירויים בעין ונתיבי האוויר. יש לציין כי שתנן קיים גם בזיעה, ושלכלוך על הגוף שלנו גם מעודד יצירת תרכובת כימית רעילה במגע עם כלור – לכן חשוב להתקלח לפני שחייה בבריכה.

לעודד אנשים להתרחץ לפני השחייה בבריכה

אין ספק שזה די אירוני שכלור, חומר שמשתמשים בו כדי להרוג חיידקים ולהגן על בריאותם של שחיינים, קשור ליצירת חומרים כימיים רעילים. אך זה לא הדבר היחיד שמפתיע בכל העניין. הריח שאנשים לרוב מקשרים לבריכה נקייה הוא הריח של חנקן טריכלוריד, שלמעשה מהווה אינדיקציה לכך שיש המון שתן במי הבריכה. מדובר בחומר נדיף, כלומר, הוא בקלות הופך לגז ונשאר באוויר שבסמוך לבריכה.

בריכה (תמונת AVI: יוטיוב )
להמליץ להתרחץ לפני הבריכה | תמונת AVI: יוטיוב
עוד ב-mako בריאות:
>> 7 חוקי ברזל: הבלוגרית חושפת את הכללים לבטן שטוחה
>> "לא שמתי לב שהילד הקטן שלי נחנק מול עיניי"
>> שבעה דברים שאתם חייבים לעשות אחרי סקס 

מחקר חשף כי אנשים שעובדים בסביבה של בריכות או אנשים שמבלים שעות בבריכה, כמו מצילים – סובלים יותר מבעיות בדרכי הנשימה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. בקרב האנשים שעובדים בסביבה עם בריכה, לאנשים שעבדו לצד הבריכה היו יותר בעיות נשימתיות מאנשים שעבדו בצוות האדמיניסטרטיבי.

מובן שאם אתם קופצים לבריכה מדי פעם אתם כנראה לא בסכנה, אך זה עשוי להדאיג יותר אנשים שנחשפים למי הבריכה ברמה יומיומית. אז מה אפשר לעשות לגבי זה? מקומות רבים מעודדים את המתרחצים להתקלח לפני שהם נכנסים לבריכה, אבל לא מדובר מספיק על ההשלכות הבריאותיות כשלא עושים את זה. מתרחצים צריכים לדעת שכשהם לא מתקלחים לפני השחייה, הם מסתכנים בבעיות בדרכי הנשימה והם מסכנים את צוות העובדים בבריכה. חשוב גם לעודד אנשים להתפנות לפני שהם נכנסים לבריכה.

בדקנו עם מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, האם באמת עלינו לחשוש מהחומרים הכימיים שנוצרים בבריכה. לטענתם, נראה שיש הסכמה שהמקור לריח בבריכות הוא בעיקר מכלוראמינים שנוצרים מהתגובה של כלור עם גורמים חיצוניים כמו שתן לדוגמה. לגבי הרעילות אין הסכמה בנושא. בסקרים שנעשו לפעמים נמצאה התאמה בין זמן שהיה בבריכה לבין הפרעות נשימתיות ובמחקרים ישנים יותר דווקא נמצאה תרומה טובה של שחייה למצבים כאלה. המסקנה היא שמדענים עוד חלוקים על מידת ההשפעה הבריאותית של בריכות על אנשים.