כאבי בטן וגזים. אף פעם הם לא מגיעים בזמן אבל כשאלו תוקפים אותנו מחוץ לבית, לאיזור הנוחות שלנו, מדובר במצוקה אמיתית וחוסר שקט משווע. מה גורם לתופעה המביכה ואיך אפשר למנוע ולטפל בה?  

  1. מדוע זה נגרם?

    לפני הכל שאלו את עצמכם: האם אתם אוכלים מהר מדי, האם העמסתם בכמויות המזון או שאולי אתם לועסים מסטיק בתדירות גבוהה מאוד לאורך היום? אם כן, התחילו עם הסרת הגורם המפריע: הפחיתו בלעיסת מסטיק (שכן בועות האוויר הקלועות בשילוב הממתיקים המלאכותיים שבמסטיק מגבירים נפיחות), נסו לא לדבר במהלך האכילה והאטו את קצב הלעיסה. כל אלו הם פרמטרים שמגבירים בצורה משמעותית את הופעת הגזים.

  2. חוק האכילה החשוב

    אכילה מרובה עלולה לגרום לגזים שכן המזון לא מצליח להתעכל כמו שצריך ופעמים רבות החיידקים שמפרקים את המזון גורמים לגזים. לכן הימנעו מאכילה עם העיניים ועברו לאכילה לפי תחושה. תחושת מלאות אמיתית ניתן להרגיש רק לאחר 20 דקות של לעיסה. לכן הפתרון הוא לאכול לאט ובצורה מבוקרת עד שהמזון הופך לעיסה. אם תעשו זאת, תוכלו לזהות את תחושת השובע. לעומת זאת, אם תאכלו מהר, אולי לא יבוא שוטר אבל אוויר ייכנס, תאכלו הרבה יותר, וגם הגזים לא יאחרו להופיע.
  3. הסירו מאכלים חשודים

    לכל אדם יש את הרגישויות שלו ויש להניח שאם אתם סובלים מגזים בתדירות גבוהה, זו הזדמנות חשובה לבחון את התפריט היומי שלכם. ההמלצה הראשונית היא לנסות להפחית במאכלים מעובדים מכל סוג, מוצרי חלב, מטוגנים, מתוקים וקמחים לבנים. בהמשך נסו להסיר את הירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי וכו', קטניות כמו שעועית (אפשר לנסות להנביט קטניות ולאכול ללא בישול, זה מקל על העיכול שלהן כשהן מונבטות), קפה ותפוחים לעתים עלולים לגרום לגזים. אין צורך למחוק הכל ומיד, אבל בהחלט שווה לערוך בדיקה של מה משפיע עליכם ואיך. 
  4. הפחיתו גם במשקאות ממותקים ומוגזים

    אלו עלולים לגרום לגזים ובמיוחד מוצרי דיאט שונים המכילים ממתיקים מלאכותיים שמנפחים את הבטן ולא תורמים לתופעה.

  5. אל תערבבו

    שילובים לא מתאימים של מזונות עלולים לגרום לגזים. קחו למשל קינוח (מתוקים למיניהם) לאחר ארוחה עיקרית, פירות לאחר ארוחת פחמימות או חלבונים, אבטיח עם גבינה בולגרית, שייקים עם יותר מדי פירות ושומנים, סלטים עם רטבים עתירי שומן וכו'. שמרו על הפסקות בין הארוחות כדי לעזור לגוף לעכל.
  6. הפרידו את המים מהאוכל כדי לשמור על עיכול תקין ולא לגרום לכאבי בטן, בטן נפוחה וגזים

    ואם בערבובים עסקינן, השתדלו גם להפריד את השתייה מהאוכל, בכך אתם מסייעים לפעולת העיכול ומונעים את כאבי הבטן.
  7. אל תאכלו בהיסח הדעת

    פעמים רבות אנחנו אוכלים מול המחשב, תוך כדי עבודה ולא שמים לב למנח הישיבה שלנו, לכמות האכילה שלנו ולקצב האכילה. נסו לאכול בישיבה ישרה ללא מסכים ושאר הסחות דעת. נסו אפילו להעביר את הנייד למצב טיסה ולהתחיל לעבוד על אכילה מודעת. לעסו היטב וסיימו לאכול כשאתם שבעים. גם אכילה תוך כדי מתח עלולה לגרום לגזים.

  8. תנוחו

    אם אתם כבר סובלים מגזים ברגע זה, אל תנסו לאכול משהו שיעזור לכם להתמודד עם הגזים. אתם כן יכולים לשתות תה טבעי של קמומיל או שומר, אבל זה לא יעביר את התופעה אם לא תתקנו את הבעיה מהשורש ולכן תמיד כדאי להבין מדוע הופיעו הגזים מלכתחילה.
  9. ניקוי רעלים

    במצבי עיכול קשים בהם הבטן נפוחה, כואבת ומלאה בגזים, ניקוי רעלים מבוקר במסגרת של איש מקצוע עשוי לסייע בהחזרת האיזון החיידקי במעיים. לעתים אכילת מאכלים חיים לתקופה מסויימת/צום מיצים או ניקוי מסוג אחר עשוי לעזור, תלוי במקרה, וכמובן לא מומלץ לעשות לבד.

*הכותבת היא נטורפתית ומאמנת כושר