בגל הפיגועים האחרון שהחל בסוף ינואר 2023, נרצחו תשעה עשר בני אדם תוך חודשיים וחצי בלבד. משפחות הנרצחים מצטרפות בעל כורחן למעגל נפגעי פעולות האיבה, ודווקא ברגע הנורא מכל, שש מהן בחרו להעניק חיים. משפחת האחים הילל ויגל יניב ז"ל, שנהרגו בפיגוע בחווארה החליטה לתרום את קרניות עיניהם והצילה חמישה אנשים; משפחתו של אור אשכר שנרצח בפיגוע בדיזינגוף, תרמה את אבריו והצילה 5 אנשים. משפחתה של לאה (לוסי) די ובנותיה, רינה ומאיה, תרמה את איבריהן והצילה 5 אנשים נוספים.

"התפללתי על אור. על הבן שלי ועליו יחד"

אונת הכבד של אור אשכר ז"ל הושתלה בגופו של מנחם בן השנה וחצי - ילד ראשון לזוג צעיר בני 24. "ברגע שהוא נולד, הרופאים כבר בישרו לנו שיש לו בעיה בכבד ושהוא יצטרך השתלה", מספרת לאה אמו. "עם הזמן, המצב שלו הלך והידרדר, ולמעשה מרגע הלידה אנחנו רוב הזמן בבתי חולים. זו הייתה שנה וחצי של גיהנום. אי אפשר להתחיל להסביר בכלל מה עברנו, אנשים לא מבינים מה זה אומר להיות עם תינוק בן יומו שנמצא כל הזמן בסכנת חיים קיומית. כל חום הכי קטן, או שינוי בהיקפים של הבטן או בצבע של צואה הביאו אותנו ישר לאישפוז. ממש פחדתי להיות איתו לבד בבית. כיוון שבעלי חייל בסדיר, לא הייתה לי ברירה".

לאה מספרת כי כבר כשהיה בן 5 שבועות נאלץ מנחם לעבור ניתוח שהיה אמור להאריך את חיי הכבד שלו, אך הוא נכשל ולא היה מנוס מלהמתין להשתלה. "הייתה לו צהבת, הוא כבר הפך להיות ירוק מרוב שהיה צהוב, אפילו העיניים הושפעו מכך", מספרת לאה. בלית ברירה, המשפחה החלה להתכונן לאופציה היחידה שנותרה: השתלת כבד מאדם חי - אמו של מנחם. ד"ר מיכאל גורביץ', מנהל יחידת השתלות כבד וניתוחי כבד בשניידר, מסביר כי מדובר בניתוח מורכב, הכרוך בהקרבה של חלק חיוני מגופו של התורם. 

מצבו של מנחם הלך והידרדר, והשתלת הכבד נקבעה ל-27.3 – שבוע בדיוק לפני ההשתלה שבוצעה בסופו של דבר בעקבות תרומתו של אור. "כבר התכוננתי לזה נפשית ופיזית והייתי מוכנה לעשות כל דבר כדי להציל את חיי בני", מספרת לאה. השתלת הכבד של אור בוצעה במרכז הרפואי שניידר וארכה כ-8 שעות. "שבוע לפני הניתוח, קיבלנו הודעה על כך שנמצא תורם. ביקשתי מהרופאה שלא תגיד לי שמדובר באיבר של אור אשכר. התפללתי על אור, על הבן שלי ועליו יחד".

השתלת הכבד במנחם הקטן (צילום: פרטי)
"מרגע הלידה אנחנו רוב הזמן בבתי חולים" | צילום: פרטי

מה עבר עליכם לאחר שההשתלה הסתיימה?

"בכיתי המון. התרגשנו. "אחרי ההשתלה, צילמתי את התמונה של מנחם בידיים רועדות. לא ידעתי שהיא תגרור כל כך הרבה תגובות".

מה שלום מנחם היום?

"עד לרגע זה הוא מאושפז. אחרי השתלת כבד לא משתחררים מהר, אבל המצב שלו השתפר מאוד. הכבד עובד, והילד נראה אחרת. לאט לאט חוזר הצבע התקין".

דבורה שרר, דוברת המרכז הלאומי להשתלות אומרת כי תרומת המשפחות היא הגדולה ביותר שיש. "דווקא ברגע הקשה ביותר, ממקום של מוות, הם חושבים להציל חיים של אחרים. לעתים רבות התרומה מעניקה למשפחות הנרצח תחושה שהוא ממשיך לחיות, אבל פשוט בגוף של מישהו אחר".