למרות שמדובר באחת התופעות הנפוצות ביותר שכולנו נתקל בהן במהלך חיינו, יש המון דברים שאנחנו לא יודעים על שלשול. אולי כי רבים מאיתנו נבוכים מדי ונמנעים לשאול את רופא המשפחה על זה ואולי פשוט כי ישנם מיתוסים ותיקים שכבר שנים מסתובבים מפה לאוזן. הנה חמישה מיתוסים על שלשולים - והאמת שמאחוריהם. 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

המיתוס: יש להימנע לחלוטין ממזון שומני

האמת: אפשר ואף רצוי לאכול מעט מזון שומני

זה נכון שאוכל מטוגן ושומני יכול להחמיר שלשול כיוון שלגוף קשה יותר לעכל אותו. אבל זה לא אומר שאתם צריכים להימנע ממזון שומני לחלוטין, משום שדווקא כמות קטנה של שומן יכולה לשפר את המצב. העיכול האיטי של שומן יכול להפחית תסמינים של שלשול. אז תוכלו בהחלט לאכול ארוחה שכוללת כפית מיונז, קצת חמאה או בשר רזה. אלא אם יש לכם בעיה ידועה בעיכול שומנים ואז פחות מומלץ לצרוך מזונות אלו.

שניצל עם צ'יפס (צילום: By margouillat photo/shutterstock)
צ'יפס ושניצל פחות כדאי, לחם עם מעט חמאה אפשר | צילום: By margouillat photo/shutterstock

המיתוס: צריכת "מזון תינוקות" עוזרת לשיפור המצב

האמת: הכי טוב לחזור בהקדם לתזונה הרגילה שלכם

המיתוס הזה נכון באופן חלקי בלבד. מאכלים שנחשבים "מזון תינוקות", כמו רסק תפוחי עץ, אורז לבן, בננה וצנימים נתפסים בעיני רבים כתזונה הטובה ביותר לאדם שסובל משלשולים. אבל היא טובה רק ליום-יומיים בלבד, לאחר מכן מומלץ לחזור לתזונה הרגילה שלכם. הסיבה לכך שהיא שבמזונות אלו חסרים מרכיבים תזונתיים חיוניים, כמו חלבון ושומן. מה כן מומלץ לאכול? יוגורט. כיוון שישנם יוגורטים שמכילים חיידקים ידידותיים למערכת העיכול, כמו אצידופילוס – כדאי לאכול יוגורט כדי להתאושש מהר יותר.

אישה אוכלת בננה (צילום: shutterstock)
כדאי לחזור לתזונה הרגילה בהקדם | צילום: shutterstock

המיתוס: ברגע שהשלשול נגמר אפשר לחזור לעבודה

האמת: אל תמהרו לחזור לעבודה

ד"ר סופיה לה-מייר, רופאה בבית החולים קינגסטון ג'נרל ממליצה לא לחזור לעבודה מיד אחרי שהשלשולים נגמרים. "אם השלשול שלכם הוא תוצאה של וירוס זיהומי, אז אתם מדבקים עד 48 שעות אחרי הפעם האחרונה ששלשלתם", היא מסבירה. אז אל תחזרו לעבודה מהר מדי, גם אם הצואה שלכם כבר חזרה לעצמה.

כאב בטן (צילום: Simikov, shutterstock)
אתם לא רוצים שהשלשולים יתפסו אתכם באמצע ישיבה | צילום: Simikov, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> אוכלים הרבה עוף? אתם חייבים לדעת את זה
>
> הסיבה הכי מפתיעה לשחורים באף
>
> המאכלים האלה יכולים להציל חיים

המיתוס: דם בשלשול הוא סימן ודאי לסרטן

האמת: לא בהכרח

ד"ר סופיה מסבירה שאמנם דימום בצואה עשוי להיות סימן לסרטן – אך הסבירות נמוכה יותר. רוב הסיכויים שמדובר בגורם אחר שקשור למעיים, כמו דיברטיקולוזיס, מחלה המתאפיינת בהופעת מעין כיסים קטנים בולטים במעי הגס; או מחלות מעי דלקתיות. "עם זאת, כדאי להיוועץ ברופא שלכם בהקדם. אם אתם סובלים גם מחום, ייתכן שתזדקקו לאנטיביוטיקה", מוסיפה ד"ר סופיה.

המיתוס: הרעלת מזון קורית רק כשאוכלים בחוץ

האמת: זה יכול לקרות גם בבית

הרעלת מזון יכולה לקרות גם כשאתם מבשלים בבית – אם אתם לא מקפידים על כללי ניקיון והיגיינה. אם אתם לא שוטפים היטב ירקות לפני הבישול, אם אתם מניחים באותם משטחים בשר נא וירקות, אם בשר לא מבושל כראוי, אם לא שטפתם היטב את ידיכם לפני ההכנה או אם השארתם מזון מוכן יותר מדי זמן על השיש בקיץ – כל אלה יכולים להיות קרקע פורייה להימצאותם של חיידקים מזיקים במזון ולפיכך יכולים להוביל להרעלת מזון ובהתאם לכך לשלשולים.