בדומה להרבה חלקים אחרים בגוף, גם השמיעה שלנו נשחקת ומתדרדרת עם הזמן, ממש כמו סוללה של סמארטפון שמתחילה ב-100 אחוז ולאט לאט יורדת. למרבה הצער, אורח החיים המודרני לא מסייע לעניין הזה, לא לסוללה ובטח שלא לשמיעה. הנה כמה דברים שפוגעים באיכות השמיעה שלנו, ומה שבכל זאת אפשר לעשות כדי לצמצם את ההשפעה לטווח הארוך.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

לא לנקות את האוזניים עם מקלות אוזניים

"הרבה אנשים חושבים שהם מסירים שעווה מהאוזניים באמצעות המקלות, אבל בדרך כלל חלק קטן ממנה יוצא על גבי הכותנה והשאר נדחף עמוק פנימה לתעלת האוזן", אומר דוקטור ג'ורדן גליקסמן, רופא אף אוזן גרון. "שעווה שמצטברת יכולה לחסום את הולכת הצלילים לאוזן כמו פקק". הפתרון: לא לנקות את האוזניים. "שעווה אמורה לצאת באופן טבעי, פשוט שטפו את האוזניים עם סבון ומים במקלחת".

מקל אוזניים  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
בשום פנים ואופן | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לא לצלול בלי ציוד מתאים

"צלילה ללא יכולת מתאימה להפחית לחץ באוזניים עלולה להוביל להצטברות של לחץ ולאובדן שמיעה", אומר רופא האא"ג אריאל ב. גרובמן. "אסור לצוללנים לרדת למטה בלי לאזן את הלחץ, והם צריכים להשתמש בתכשירים מתאימים לטיפול בגודש או להימנע מצלילה בימים שיש להם בעיות באף".

להימנע מעישון ולא לעודד התפתחות סוכרת

עישון הוא סיכון גדול להתפתחות מחלות לב וריאה, שכן הטבק מכיל מאות רעלים שמחלישים את נימי הדם לאורך הגוף ומגבילים את זרימת הדם, כולל באוזן הפנימית. "התפתחות של מחלות כלי דם עלולה להוביל לאובדן שמיעה מוקדם", אומר גרובמן.

לחבוש קסדות

נפילה קלה מהאופניים או האופנוע לא בהכרח תוביל לפגיעת ראש חמורה, אבל לעיתים היא עלולה לגרום לשברים בעצמות הקטנות שלצד האוזניים, מה שמוביל לאובדן שמיעה. "תאונות של אופנוענים עלולות להוביל לטראומה ושברים בעצם הרקה", אומר גרובמן, "ולכן חשוב תמיד לחבוש קסדה, גם אם החוק לא מחייב את זה".

לטוס עם אטמים או אוזניות מבטלות רעשים

מתברר שהרעש במטוס, ולא רק בהמראה או בנחיתה, עלול להיות מזיק במיוחד, ולהגיע לרמות של בין 85 ל-100 דציבלים – ממש כמו מכסחת דשא או חדר רועש מאוד, ורעש מעל 85 דציבלים נחשב מזיק במיוחד, לטענת האודיולוגית קריסטינה קלהאן. הפתרון הוא לנסות להתרחק מהאזורים המרעישים במטוס, כלומר להשתדל לא לשבת באזור הכנפיים, ובכל מקרה להשתמש באוזניות בעלות יכולת ביטול רעשים, או באטמי אוזניים פשוטים כדי לחסום חלק מהרעש. זה נכון, אגב, גם לאנשים שעובדים עם כלי עבודה מרעישים כמו פטישי אוויר או משאיות, וכאמור – גם מכסחת דשא.

אטמים (צילום: shutterstockBy Anetlanda)
לשמור בהישג יד | צילום: shutterstockBy Anetlanda

להיזהר עם התרופות

"יש תרופות שנחשבות רעילות לאוזן, לעצבי השמיעה ולמערכת שיווי המשקל", אומר המנתח האורתופדי אנתוני קורי, "והן יכולות לכלול אנטיביוטיקה, תרופות נגד לחץ דם, תרופות בכימותרפיה וגם מינון גבוה מדי של אספירין. זה מסוכן במיוחד עבור האוכלוסייה הבוגרת, ולכן רצוי להתייעץ עם רופא לפני נטילת כל תרופה חדשה ולנסות לחפש אלטרנטיבות".

לאכול מזונות עם אשלגן

אשלגן נחשב למינרל המשחק תפקיד מרכזי בשמיעה שלנו", אומרת התזונאית ליסה ריצ'רדס, "והוא מסייע לאוזן התיכונה בהמרת סאונד לאותות עבור המוח". לכן רצוי לאכול מזונות שעתירים בו כמו בננה, שעועית, תפוחי אדמה, תפוזים, אבוקדו, סלק ותרד. כמו כן, נמצא שתזונה נכונה מפחיתה אובדן שמיעה בקרב נשים, אז רצוי לשמור על דיאטה מאוזנת.

תרופה (צילום: SHUTTERSTOCK)
תהיו מודעים לתופעות הלוואי | צילום: SHUTTERSTOCK

לא להגזים עם הווליום באוזניות

"אחת הסיבות לאובדן שמיעה כתוצאה מחשיפה לרעש הוא שימוש באוזניות", אומרת האודיולוגית מריל מילר. "אם מישהו אחר יכול לשמוע את המוזיקה שמתנגנת באוזניות שלכם – היא חזקה מדי! כדאי מאוד שתנמיכו, ואם אתם לא שולטים בווליום השתמשו באמצעי הגנה לאוזניים. חשיפה לרעש היא שאלה של כמה חזק ולמשך כמה זמן – אפשר להגביר כשהשיר האהוב עליכם מתנגן, אבל אל תשכחו להנמיך חזרה כשהוא מסתיים". כמו כן, עדיף להשתמש באוזניות שעוטפות את האוזן וחוסמות רעשים חיצוניים, כדי למנוע מאיתנו להגביר את המוזיקה בשביל להתגבר על הסביבה.

עוד ב-mako בריאות:

>> התקלח בצימר בגליל - ונותר נכה
>> גברים, אל תתעלמו מהסימפטומים הבאים
>> כך ירדתי 7 קילו עם תפריט שכולל בורקס וצ'יפס

להימנע ככל האפשר מסביבות רועשות

אוהבים ללכת להופעות חיות? לסרטי אקשן בקולנוע? עובדים באופן ספייס גועש? מבלים הרבה זמן בפקקי תנועה? הולכים הרבה לחדר הכושר? כל הסביבות הללו נחשבות סביבות רועשות, וכדאי להגביל עד כמה שאפשר את ההימצאות שלנו בהן, או להשתמש באמצעי הגנה. "צריך לזכור את העובדה שרעש מעל 85 דציבלים מזיק", אומר דוקטור כריסטופר דיאץ, "מסעדה רועשת או פקק תנועה זה בדרך כלל בערך 85, וכדאי להגביל את השהייה לעד 8 שעות. עבור כל שלושה דציבלים מעל 85 צריך להפחית את הכמות הזו בחצי. מה שאומר שבחלל עם רעש של 91 דציבלים מומלץ לשהות עד שעתיים". הופעה חיה, למשל היא בין 100 ל-115 דציבלים.

ללכת לרופא אוזניים מפעם לפעם

רצוי לבצע בדיקת שמיעה מדי כמה שנים, בייחוד אם מרגישים שינוי משמעותי או שחווים תופעות כמו צלצולים או זמזומים באוזניים. אדם ממוצע נבדק אחת לשבע שנים, והמומחים טוענים כי התדירות הזו נמוכה מדי. אם אתם מוצאים שאתם מגבירים את הווליום בטלוויזיה יותר ויותר, מבקשים לאנשים לחזור על דבריהם, מתקשים לשמוע אנשים בטלפון וצריכים להביט בפנים של אנשים כדי להבין מה הם אומרים – אתם בקבוצת סיכון לאובדן שמיעה וכדאי להיבדק.