הבת שלי הבכורה (26) נפטרה לפני כמה שבועות.
אחרי כמה ימים מישהי פירסמה שאחיה בן 28 נהרג בתאונת אופנוע והעלתה תמונה שלו - חתיך הורס!!!!
כולם כותבים לה כמה הם אבלים ובוכים איתה ואני כזה
- מאמי הוא חתיך! הבת שלי גם פצצה, יאללה נעשה שידוך בינהם לפחות שיהיו לי נכדים מלאכיים! 
צחוק בצד, רגע של סאחיות שאולי יציל מישהי פה ממוות וזה יהיה לעילוי נשמתה....
הבת שלי עברה תאונה לפני 11
שנה, הרופאים פימפמו אותה במשככי כאבים והיא התמכרה! אני לא ידעתי שהרופא יתן לילדה בת 15 משהו ממכר
ומאז היא הלכה לגמילה 8(!!!!) פעמים!
כל פעם שמשהו קרה (חבר שעזב, מבחן שנכשלה בו) ישר חזרה לכדורים להשכיח כאב נפשי שגורם לכאב פיזי כידוע....
הפעם כבר היתה נקייה שנה, הלב שלה לא היה רגיל לזה יותר ולכן כשלקחה פורקסט ומישהו שם בפנים כמות מאוד קטנה של פאנטניל בלי ידיעתה - היא קיבלה דום לב שגרם לה למוות מוחי, אחרי חודשיים של חוסר תגובה היא נפטרה.....
משככי כאבים זה מסוכן! כן גם מרשם רופא זה משהו שיכול להרוג אדם צעיר ובריא! כולם אומרים לי שלהם זה לא יקרה, אז הנה! זה קרה לנו!
אם את מכורה אני מתחננת אלייך - לכי לגמילה!!!!!!!
מוזמנת לכתוב לי בפרטי .
תגידו, לא יפיופה??????? יאללה למי יש עוד הצעות בשבילה? בא לי נכד!!!!! 

את הפוסט הכואב הזה פרסמה לפני זמן מה תמי כרמונה, אמה של מלכי פאלאטשעק, בקבוצת האמהות מאמצחיק בפייסבוק. מה בדיוק קרה שם? היא מספרת. 

הכל התחיל לפני 11 שנים, כשמלכי פאלאטשעק הייתה בת 15, היא נסעה ביום גשום עם חבריה ברכב בארה"ב, שם נולדה וגרה כל חייה. הרכב התנגש בעץ, ומלכי נזרקה מהרכב. לאחר התאונה מלכי סבלה מפגיעה בברך וכאבי גב ואושפזה לכמה חודשים בבית החולים בניו יורק. שם קיבלה כמות גדולה של פרקוסט וקודאין, ולאחר שהשתחררה, המשיכה לקבל תרופות אלו. "אף אחד מרופאי הילדים שרשם לה את התרופה לא ציין שמדובר בתרופה ממכרת", מספרת אמא שלה, תמי כרמונה, "ולפני 11 שנה לא חשבתי לפנות לגוגל כדי לבדוק באיזו תרופה מדובר, סמכתי על הרופאים".

תמי מספרת שלאחר תקופה מסוימת שמלכי נטלה את משככי הכאבים התנהגותה השתנתה, "היא הפכה להיות תוקפנית ואלימה מבחינה מילולית, היה בלתי אפשרי בכלל לדבר איתה, ובשלב מסוים העיפו אותה מבית הספר, היום אני מבינה שזה בגלל ההתמכרות, אז לא קישרתי לתרופות וחשבתי שזה בגלל התאונה". לאחר שמלכי סיימה את מנות משככי הכאבים שקיבלה מרופאיה, היא המשיכה להתלונן על כאבים ובמקביל חיפשה דרך להשיג את המשככים. "גיליתי בבית מרשמים של משככי כאבים עם שמות של כל מיני אנשים שאני בכלל לא מכירה, התברר לי שהיא הייתה הולכת לבתים של חברים ומחפשת בארון התרופות של הוריהם משככי כאבים. הבנו שיש כאן בעיה רצינית ושלחנו אותה לגמילה ממשככי כאבים. זה כמו להיות מכור לכל סם אחר. הגוף זקוק לחומר המשכך, והוא מייצר כאב, סחרחורת או בחילות כדי לקבל את החומר, אלו הם תסמיני גמילה לכל דבר".  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מלכי התחילה להיכנס ולצאת מגמילות, ובכל פעם שהיה עולה קושי רגשי או התמודדות מורכבת פנתה למשככי הכאבים. "גם אחרי שהייתה נקייה כמה חודשים, שנה או יותר, אם היה לה לחץ בבית ספר או שנפרדה מחבר, היא התחילה לקחת שוב, ותמיד ניסתה למצוא תירוצים לקבל כדורים, וגם מצאה את הדרכים להשיג אותם כמו בקרייגליסט. במהלך תשע שנים היא הייתה שבע פעמים בגמילה. לפני שנתיים וחצי החלטתי שאני נכנסת בזה עד הסוף. באותה תקופה היו לה כמה חברים שמתו בגלל משככי כאבים. בשכונה שבה אני גרה היום יש למעלה מ- 20 צעירים שנפטרו בגלל התמכרות למשככי כאבים. מלכי רצתה להיגמל כשראתה שהחומר הזה הורג את החברים שלה".

מלכי 3 (צילום: באדיבות תמי כרמונה)
בכל פעם שהיה עולה קושי רגשי פנתה למשככים | צילום: באדיבות תמי כרמונה

לאחר הגמילה האחרונה, מלכי הייתה נקייה במשך שנתיים. היא טיילה בעולם, למדה פסיכולוגיה, לימדה ילד שנמצא על הרצף לקרוא בהתנדבות, עבדה בחנות העיצוב של אמה, וחיה חיים מאוד פעילים ודינמיים. במסגרת לימודיה רצתה להתמחות בטיפול בהתמכרות כדי לסייע לילדים לצאת מהמעגל שהכירה. לפני כמה חודשים נפרדה מבן הזוג שלה ושקעה בדכדוך. "ידיד שלה, שהוא גם דילר, הציע לתת לה פרקוסט כדי שתרגיש יותר טוב. היתה לכדור תוספת של פנטניל - מדבקה שאמורה להיספג בגוף במשך חמישה ימים. מי שנתן את הכדור מרח את החומר הזה מהמדבקה על הכדור, אבל מלכי לא הייתה מודעת לזה. ברגע שמלכי לקחה את הכדור, היא קיבלה דום לב. זה קרה אצלו בבית, הוא בעצמו היה ב'היי' וכשראה אותה מפרכסת על הרצפה במשך עשר דקות, במקום לעשות לה הנשמה או להזעיק עזרה הוא התחיל להתקשר לכל מיני חברים. כשהעזרה הגיעה כבר היה מאוחר מדי. שעה לפני שזה קרה מלכי התקשרה אליי ואמרה לי שהיא אוהבת אותי, זה משהו שעשינו באופן קבוע לכן זה לא הדליק אצלי נורה אדומה. חברים שלה התחילו להתקשר אליי ולשאול אם אני יודעת מה קרה למלכי, ולא הבנתי מה הם רוצים. אחרי שעה התקשרו אליי מבית החולים ואמרו שהייתה הרבה זמן ללא חמצן וגם אם תתעורר היא תהיה עם בעיות נוירולוגיות קשות מאוד. הלב שלה עבד אבל לא הייתה פעילות מוחית. לא הוצאנו את מסיכת החמצן, ולא נותר לנו מה לעשות רק לשבת לידה בבית החולים, ולראות את הילדה האהובה שלי במצב מזעזע. כך היה במשך חודשיים עד שיום אחד לבה הפסיק לפעום".  

לדברי תמי, במהלך השנים שעברו, בכל פעם שמלכי הייתה הולכת לגמילה היא חזרה נקייה עם עוד כמה חברים שלא היה להם בית. "אימצתי בזכותה עשרה ילדים באופן לא רשמי, חלקם גרו אצלי שנה או שנתיים, אחת גרה שש שנים, חלק היו מכורים, חלק כמעט נפלו לזה ובזכות מלכי נמנעו, אחת רצתה להתאבד ומלכי מנעה ממנה וניקתה אותה לגמרי". 

תמי חושפת את הסיפור של מלכי כדי להעלות את המודעות לנושא. "כל הזמן אני כותבת פוסטים ומסבירה לאנשים כי הם בכלל לא מודעים לזה. כולם חושבים שלהם זה לא יקרה, שהם בשליטה ומתפקדים וכו', אבל זה קורה. הרבה אנשים פנו אליי בנושא ואני תומכת בהם כדי שיילכו לגמילה ויטפלו בעצמם. אחיין שלי עבר תאונה קשה ולא הסכים לקחת את פרקוסט. אחיה הצעירים של מלכי הם תאומים ושניהם לומדים רפואה, בעקבות מה שקרה למלכי הם החליטו להתמחות במחקר תרופתי. פרקוסט זה בדיוק כמו הרואין ואלכוהול, וכל חומר ממכר ומסוכן אחר. לצערי, הרופאים מקבלים כאן בארה"ב כסף כדי לתת את התרופה, ולכן הם נותנים אותה למטופלים. אם בעקבות הכתבה הזו אני אצליח להציל נפש אחת ומישהו יילך להיגמל מפרקוסט או בכלל לא יתחיל להשתמש בתרופה הזו, מותה של מלכי שלי לא יהיה לשווא".

מלכי  (צילום: באדיבות תמי כרמונה)
מלכי ואמה. "שעה לפני מלכי התקשרה ואמרה שהיא אוהבת אותי" | צילום: באדיבות תמי כרמונה

על פי דו"ח של ה-CDC – המרכז האמריקאי לבקרת ומניעת מחלות, בשנים 1999-2017 מתו קרוב ל- 400 אלף בני אדם בארה"ב עקב שימוש יתר במשככי כאבים. ב-2017 הכריז טראמפ על מצב חירום רפואי לאומי נגד מגפת ההתמכרות ההמונית למשככי כאבים במרשם רופא. זהו גורם המוות הגדול ביותר בארה"ב. בשנה זו נחשף בשבוע שעבר נחשף בתכנית "60 דקות" כי חברות התרופות לא דיווחו במספר מקרים על שימוש חורג במשככי כאבים, אף על פי שהיו מחויבות לכך על פי חוק. בעיירה קרמיט שבמערב וירג'יניה, לדוגמה, נמכרו תוך שנתיים תשעה מיליון מנות של משככי כאבים בבית המרקחת המקומי, למרות שבמקום מתגוררים כ-400 אנשים בלבד. מגפת משככי הכאבים יצרה גם נזק כלכלי גדול בארה"ב המוערך בלמעלה מ-600 מיליארד דולר. אלפי תביעות הוגשו בעשרות בתי משפט שונים ברחבי ארה"ב נגד חברות וספקיות תרופות גדולות על חלקן ביצירת ההתמכרות ובקידום מכירות למשככי כאבים. אחת מהן היא חברת "טבע" הישראלית.

עוד ב-mako בריאות:
>> נמצאה דרך נוספת ומסוכנת להידבקות בקורונה
>> פרי האנטי אייג'ינג הזה יעזור לכם לרדת במשקל
>> נחשף: איזו עיר הכי בריאה בישראל?

נטילה ממושכת של תרופות ממשפחת האופיאטיים תמיד מובילה להתמכרות

"לא ידוע לנו מה היקף התופעה של מכורים למשככי כאבים, כי לא בדקו עדיין את התופעה הזו כמו שצריך. אני יכול לומר שהמצב בארץ פחות גרוע מהמצב בארה"ב, שם זו תופעה נרחבת. בישראל, רופא המשפחה אמור לשים את הגבול, אך הפיקוח לעיתים מתרופף, לעומת זאת בארה"ב אפשר לקבל מרשם ללא פיקוח. אנשים שמתמכרים למשככי כאבים לרוב סובלים מכאבים חזקים שלא חולפים, ונדרשים להיות מטופלים בתרופות ממשפחת האופיאטיים, וזה תמיד מוביל להתמכרות כי הגוף מתרגל לתרופה, וצריך להגדיל מינון עד שזה הופך ללא יעיל", אומר ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה מנהל מרכז טל לתמיכה רגשית ונפשית.

לדברי ד"ר טל התמכרות היא מחלה של התחלות והפסקות, אדם נגמל ושוב מועד וחוזר לשימוש. "משום שהגוף מתרגל, אפשר להגיע למינון גבוה של אותה תרופה, ואחרי שהגוף התרגל להפסיק ולהיכנס לגמילה. הבעיה היא שכאשר מתחילים שוב אמורים להתחיל ממינון נמוך. אך אנשים זוכרים את המינון הגבוה שלקחו בפעם האחרונה ומתחילים ממנו, אחרי שהגוף כבר התנקה, וכך הם מגיעים למינון יתר, שיכול לגרום להפסקת נשימה".

האם יש בישראל ילדים או נוער שמכור למשככי כאבים?

"בארץ לא נוטים לטפל בילדים באופיאטיים, ואם הם יקבלו זה יהיה רק בבית החולים, לכן פחות שכיח למצוא ילדים שמכורים למשככי כאבים. אך אצל מבוגרים זה מתחיל בדיוק כך. יש אירוע מסוים, הם מקבלים תרופה שמשככת כאב, הגוף מתרגל להוריד את רמת הכאב רק עם התרופה, וכך האדם מרגיש טוב רק שהוא לוקח את התרופה, ומתרגל לקחת אותה באופן רציף. כאשר מפסיקים לקחת את התרופה גם אם אין כאבים, מופיע קריז, ולכן חוזרים מהר לשימוש בתרופה. חשוב לציין שמשככי כאבים יכולים להיות בדיוק כמו הרואין וסמים קשים אחרים. אם הרופא יחשוב שאדם מסוים לוקח מינון גבוה, האדם פשוט יילך לרופא אחר, יקבל מרשם קבוע ויהפוך לצרכן קבוע של התרופה".

_OBJ

התרופות הללו גבו כל כך הרבה קורבנות, למה ממשיכים לרשום אותן?

"בדרך כלל נותנים משכך כאבים ממשפחת האופיאדיים לכמה ימים, בתקופת נטילה נכונה אין סיכון. ברגע שהצורך בה קטן, מורידים אותה. אם מתחילה התמכרות מוצאים חלופות. במילים אחרות, בשימוש מבוקר היא יכולה להיות יעילה. אך ברגע שהשימוש הופך להיות קבוע, זה יכול להגיע להתמכרות. בניגוד לגראס רפואי, לדוגמה, לתרופות האלה יש סיכון לצד היתרון שלהן וסך הכול הן קלות להשגה. בדרך כלל בני המשפחה הם שיזהו את ההתמכרות, יש מה לעשות בנידון וצריך לפנות לעזרה מקצועית בהקדם האפשרי".