נדודי שינה היא תופעה מעצבנת ומטרידה, שבה הראש רוצה לישון אך הגוף מסרב, מה שכמובן מוביל למחסור בשעות שינה ועייפות מוגברת ביום שלמחרת. זה מציק, זה לא בריא וזה סממן לבעיות חמורות יותר, אבל מתברר שגם התופעה ההפוכה עלולה להיגרם מצרות צרורות או להוביל להן. נרדמים תוך כמה שניות לאחר שהנחתם את הראש על הכר? זה לא משהו להתגאות ולהתפאר בו, להפך: זו הדרך שבה הגוף שלכם מנסה לומר לכם משהו, וכדאי שתקשיבו לו. "הירדמות תוך 5-30 דקות מרגע השכיבה במיטה נחשבת לתכונה בריאה", אומר ד"ר ריימן ממעבדות השינה SleepScore Labs. אם אתם נרדמים בפחות זמן מכך, אתר bustle.com מציג 7 סיבות אפשריות.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אתם מפתחים מחלה

"הירדמות מהירה מדי עלולה להיות סימן שאתם בדרך לפתח מחלה", אומר ריימן, "וזה אומר שאתם חייבים להשלים שעות שינה". הסיבה לכך היא שהגוף שלכם בתהליך של מלחמה באיזו שפעת או וירוס, ועל כן מתעייף מהר וזקוק לכל שעות שינה אפשריות. "הגוף מנסה לומר לכם שהוא צריך יותר זמן למנוחה והתאוששות", הוא אומר, "אז אל תתעלמו מזה או תילחמו בו עם קפאין ומשקאות אנרגיה".

איכות השינה שלכם ירודה

האחות אשלי ווד טוענת כי אנשים שנרדמים מהר ברוב המקרים חווים שינה באיכות ירודה, שבמסגרתה למשל מתעוררים באמצע הלילה בלי סיבה מיוחדת, או עקב צורך ללכת לשירותים. "איכות השינה מושפעת על ידי כמה וכמה גורמים כמו תזונה, אורח חיים ומצבים רפואיים", היא אומרת. כך שכדאי לשנות כמה הרגלים, כמו להניח את הסמארטפון הרחק מהמיטה, לפני שנרדמים.

יש לכם הפרעות שינה

מדובר על מצבים כמו דום נשימה חסימתי בשינה, תנועת גפיים לא רצונית, נרקולפסיה או תסמונת עייפות כרונית, המסוגלים לגרום לשינה מקוטעת ולא רציפה, לפי אלן וורטמר ממרפאת השינה Better Sleep Council. "כשאיכות השינה מופרעת, אנחנו נוטים להירדם בקלות רבה יותר", היא אומרת, וטוענת כי סממנים להפרעות שינה יכולים לכלול גם נחירות קולניות במיוחד, השתנקות, התעוררות עם פה יבש או כאבי ראש בבקרים. כמו כן, אם יש לכם תחושה מוזרה ולא נעימה ברגליים כשאתם מנסים להירדם, או שאתם נוטים להזיז אותן הרבה בזמן השינה, כדאי לראות רופא.

באשר לתופעות החמורות יותר כמו נרקולפסיה (מצב בו נרדמים רנדומלית בכל רגע נתון במקומות לא ראויים ומתקשים להפריד בין מצבי שינה וערות), או תסמונת עייפות כרונית (בה חשים תשישות ונמנום כל הזמן למרות שישנים המון שעות) – אלה סממנים לבעיות בריאותיות אחרות כמו אובדן שריר, שיתוק שינה ואפילו הזיות.

אתם לחוצים יותר מכפי שאתם חשים

"הגוף שלנו מסוגל להשתמש בשינה כמנגנון הגנה", אומרת ווד, "וכשאנחנו הולכים לישון, הגוף מנסה להפחית את רמות המתחים שהוא שרוי בהם. כשאנחנו ישנים, קצב הלב ולחץ הדם מאטים, וזה ההפך הגמור ממצבים של לחץ וסטרס". מה שאומר שייתכן שהגוף שלכם מרדים אתכם מהר כדי לאותת לכם להפחית לחץ.

 אישה ערה במיטה (צילום: shutterstock)
מצב של עייפות מתפרצת | צילום: shutterstock

יש לכם בעיות בבלוטת התריס

סימפטומים אחרים לבעיות האלה כוללים כאבי גוף, עצירות ותחושה מתמדת של קור, והם עלולים להיגרם משום שבלוטת התריס לא מתפקדת כראוי. "תפקיד הבלוטה הוא לשחרר הורמונים שונים שמסייעים לתפקוד הגוף", אומרת ווד, "וזה אחד הדברים שמשפיע על השינה. אם היא לא מתפקדת כמו שצריך, זה יכול להוביל לתחושת עייפות תכופה ולהירדמות מהירה מדי".

עוד ב-mako בריאות:

>> עליתם לאחרונה במשקל? אולי זאת הסיבה 
>> חוששים מסקס? יש לנו כמה טיפים בשבילכם
>> בריא או לא? כל האמת מאחורי הפריכיות

 ההורמונים שלכם מרקיעים שחקים

בהמשך לסעיף הקודם, הורמון הפרוגסטרון ספציפית עלול לגרום למצב של "עייפות מתפרצת", ובו חשים צורך מיידי ללכת לישון. מומחית השינה רוז מקדואל טוענת כי מדובר בסוג של עייפות שנפוץ לקראת סוף המחזור החודשי בקרב נשים, כמו גם בקרב נשים שמתקרבות לגיל המעבר וחוות את גיל הבלות. אם אתן באמצע המחזור החודשי זה בסדר לחוש עייפות ורצון מוגבר לישון, אבל אם התחושות הללו לא חולפות לאחר המחזור, כדאי לבדוק למה.

אתם פשוט תשושים

דחף חזק לישון אינו בהכרח חיובי, משום שהוא יכול להעיד שפשוט התשתם את עצמכם עד כלות וזה לא מצב תקין. במהלך היום, הכימיקל אדנוסין מצטבר בגוף כדי לסייע ביצירת תחושה עייפות, ו"פעילות גופנית תורמת להצטברות שלו, כמו גם תשישות מנטלית", לפי וורטמר, כך שמדובר במצב טבעי. עם זאת, אם הוא מופרש בכמויות גדולות מדי, הגיע הזמן לשקול שינוי בשגרת היום יום והקדשת יותר זמן למנוחה ולהתאוששות.

>> המבדק שיבדוק כמה אתם עייפים