הרפואה המתקדמת בימינו מאפשרת לבצע כמעט כל שינוי אסתטי שנרצה: הוספת גומות חן, עיטור העור בנמשים באמצעות קעקוע והטרנד האחרון - ניתוח לשינוי צבע העיניים, שמכונה בשפה הרפואית "קרטופיגמנטציה". ברשתות החברתיות כבר מדברים על זה לא מעט, ואם חשקה נפשכם בצע עיניים שונה משלכם, תוכלו לעבור הליך כזה במספר מדינות בעולם: צרפת, שוויץ, איטליה ועוד. אלא שכפי שתבינו תכף - ההליך אינו חף מסיכונים.

"קרטופיגמנטציה הוא ניתוח שמבוצע בקרנית העין, במהלכו, באמצעות שימוש בסכין או בלייזר, מבצעים חתכים עדינים במישור הקרנית ומחדירים פנימה את פיגמנט הצבע", מסביר ד"ר אסף פרימן, מנהל שירות הקרנית במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית. לדבריו, טכנולוגיית החדרת פיגמנט צבע קיימת כבר שנים רבות, אך משתמשים בה בעיקר לטיפול במצבים רפואיים שנגרמים כתוצאה מפציעה או מטראומה בעין. "חלק מהמטופלים סובלים מסינוור עז כיוון שדרך האזורים שנפגעו חודר אור, וכדי לפתור את הבעיה, משתמשים בהחדרת פיגמנט הצבע למקומות החסרים" הוא מסביר.

@imfhope

Eye color changing surgery #eyecolorchange #eyecolor #eyesurgery

♬ original sound - creator

ד"ר פרימן מאשר כי בתקופה האחרונה יותר ויותר ישראלים מתעניינים בביצוע ההליך לשינוי צבע העיניים. לדבריו, הניתוח האסתטי לא קיים עדיין בישראל, אך להערכתו לא יחלוף זמן רב עד שיתחילו לבצע אותו גם כאן. עד אז, בדומה להשתלות השיער, הישראלים נסחפים גם לטרנד הזה שאותו ניתן לבצע בינתיים, כאמור, במדינות אחרות. "מאז שאני זוכר את עצמי רציתי לשנות את צבע העיניים שלי, ולאחרונה נחשפתי לאופציה דרך האינסטגרם", כך מספר למשל רועי, 34. "בארץ הניתוח לא קיים אז חיפשתי ברשתות והבנתי שאוכל לבצע את ההליך בצרפת. בשנה האחרונה מתארגנות קבוצות של ישראלים שטסות לשם כדי לעשות את הניתוח". לאחר שנפרד מ-40 אלף שקלים, הוא מסתכל היום על העולם דרך עיניו הירוקות.

מתגובה אלרגית ועד עיוורון: הסיכונים הכרוכים בניתוח

למרות האופציה, הפשוטה לכאורה, שמאפשרת כמעט לכל אחד לשנות את צבע עיניו, עדיין קיימת שאלת הבטיחות. לאחרונה פרסמה האקדמיה האמריקנית לרפואת עיניים אזהרה חמורה לגבי ניתוח מהסוג הזה, לפיה: "קרטופיגמנטציה עלולה להוביל לפגיעה בקרנית, לגרום לדליפת נוזלים ואף לאובדן ראיה" נכתב. כמו כן, מזהירים באקדמיה מרגישות לאור שעלולה להתפתח בעקבות הניתוח, מתגובה אלרגית לצבע, דלקת ומזיהום חיידקי או פטרייתי. המומחים ממליצים למטופלים השוקלים הליכים אלה מסיבות קוסמטיות בלבד לשקול את הסיכונים החמורים הללו מול הרווח הפוטנציאלי.

"הקרנית הטבעית היא צלולה והניתוח משנה לצמיתות את המצב", מוסיף ד"ר פרימן ומציין כי מלבד הסיכונים הכרוכים בכל התערבות כירורגית, קרטופיגמנטציה עלולה לפגוע ביכולת הרופאים לבדוק בצורה יסודית את העין, כיוון שהפיגמנט פוגע באפשרות לראות את היקף הרשתית. "זה עלול להפריע גם בהמשך החיים אם המטופל ייאלץ לעבור את ניתוח הקטרקט הנפוץ, או ניתוח לתיקון קרע ברשתית". עוד הוא מציין כי דרוש מחקר מקיף אודות ההשלכות לטווח הארוך של הניתוח.

האקדמיה האמריקנית לרפואת עיניים מזהירה גם משיטה נוספת לשינוי צבע העיניים, מסוכנת אף יותר, שנקראת "השתלת קשתית", ניתוח שכולל החדרת קשתית מלאכותית דרך חריץ בקצה הקרנית. פרימן מסביר כי מדובר בשיטה מיושנת, שמבוצעת לרוב במדינות בדרום אמריקה. "מדובר בניתוח תוך עיני מורכב, מסובך ומסוכן מאוד", הוא מזהיר.

ומה אומרים במשרד הבריאות?: "ניתוח קרטופיגמנטציה הוא פעולה קוסמטית שמהותה הזרקת חומרי צבע לקשתית. הניתוח מבוצע בארץ במרפאה אחת והוא אינו בסל הבריאות. חשוב לציין שמדובר בפעולה פולשנית שיכולה לגרום לסיבוכים שונים". עם זאת, מבדיקה שעשינו, נראה, כאמור, כי טרם קיימת מרפאה שמבצעת בפועל את הטיפול.