כמעט שנתיים אחרי שהקורונה פרצה לחיינו, כבר ברור שהיא הביאה איתה לא מעט חידושים מבורכים כמו עבודה מהבית, פגישות זום מכל מקום, למידה אונליין, שופינג מקוון ועוד. אבל, רגע לפני שכל העולם הצטרף לשינויים הללו – עוד בדצמבר 2019 בקופת חולים "מאוחדת" הגיעו בדיוק לתובנה הזו שיש צורך בחדשנות גם בעולם רפואת הקהילה, המיושן אם נודה על האמת. וכך, כשהעולם עוד רק למד "ללכת מחדש", הרפואה ההיברידית של "מאוחדת" כבר הפכה להיות הסטנדרט החדש.


מה זו בעצם רפואה היברידית?

קודם כל נוחות. היכולת לקבל שירותים רפואיים ונלווים בשעות שמתאימות לכם, עם הרופא/ה שלכם, בלי להגיע פיזית למרפאה. תשכחו מקביעת תורים טלפוניים או שיחות וידאו בשעות הערב עם רופא פנוי כלשהו שלא מכיר את ההיסטוריה הרפואית שלכם.

תשכחו גם מתורים במרפאה. "בפעם הראשונה, באנו ואמרנו שצריך להכניס את הדיגיטל ולהטמיע את התשתיות בתוך הרפואה המסורתית", מסבירה חנה שילדר, מנהלת אגף דיגיטל במאוחדת ויוזמת המהפכה ההיברידית.


"למעשה הלקוחות של הקופה שלנו יכולים לבחור היום את סוג הביקור בהתאם להעדפה שלהם – להגיע פיזית למרפאה, לשלוח לרופא/ה בקשה מקוונת למרשם או לקבוע תור לביקור דיגיטלי, כך שכל השירותים ההיברידיים ניתנים בשעות הפעילות".

רפואה היברידית אישה על ספה (צילום: Shutterstock by RossHelen)
להגיע פיזית למרפאה, לשלוח לרופא/ה בקשה מקוונת למרשם או לקבוע תור לביקור דיגיטלי | צילום: Shutterstock by RossHelen


חשבתם שהיברידיות זה רק רפואת משפחה? תחשבו שוב

חשוב להבהיר שלא מדובר רק ברפואת משפחה וילדים. השירותים ההיברידיים של מאוחדת כוללים 32 תחומי רפואה שונים, רפואה יועצת, מפגשי וידאו עם אחות ליווי היריון, רופאי נשים, רופאי עור, שירותי רפואה דחופה מרחוק הניתנים על ידי מומחים, טיפולי שפה מרחוק ופיזיותרפיה, מטפלים מתחום בריאות הנפש, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, קלינאי תקשורת, דיאטנים, ייעוץ רוקחי ובית מרקחת אונליין. אם המצב מאפשר, אתם למעשה יכולים לקבל כל שירות רפואי באופן דיגיטלי. "התחלנו עם 400-500 רופאים, אחרי פחות משנתיים, כיום יש לנו 1,600 רופאים ומטפלים היברידיים. זה מערך הרופאים ההיברידיים מהגדולים בעולם", משתפת שילדר.

אז איך זה עובד?

זה עובד בצורה פשוטה. אתם נכנסים לחדר המתנה דיגיטלי ורואים על המסך כמה אנשים מחכים לפניכם, מקבלים התראה כשהתור מתקרב ובמקום לשרוף זמן בתור, אתם פשוט יכולים להמשיך בעיסוק היומיומי שלכם עד שהרופא יקבל אתכם.

הרופא גם יודע אילו מכשירים רפואיים נמצאים בביתכם ואם יש צורך, יבקש מכם להפעיל את הטייטו ההיברידי כדי לקבל חיווי בזמן אמת. כמובן, שכאשר יש צורך רפואי או רצון מצד המטופל, המרפאות ממשיכות לתפקד באופן מלא. הרפואה ההיברידית באה לתת עוד מענה שמתאים לאורח החיים הדינמי של רובנו.

איך הקהל הבוגר יותר תופס את השינוי?

"כדי להצליח בהטמעת מערכת דיגיטלית, חשוב שהיא תהיה רחבה ותתאים לטווח גילאים ובמגזרים. אחת ההפתעות הטובות היא שאנחנו רואים שימוש נרחב בקרב המבוגרים. השירות אינטואיטיבי ופשוט. יש גידול משמעותי בכמות האנשים מגיל 65 ומעלה שמשתמשים ברפואה ההיברידית ואפילו מטופלים מעל גיל 80. כל השירות ניתן באפליקציה של מאוחדת והמרחק בין הרופא למטופל נותר על לחיצת כפתור. בשביל 'דאבל קליק' לא צריך לקחת קורס".

רפואה היברידית רופא בנייד (צילום: Shutterstock by  Andrew_Popov)
יש "גידול משמעותי בכמות האנשים מגיל 65 ומעלה שמשתמשים ברפואה ההיברידית" | צילום: Shutterstock by Andrew_Popov


למעשה, במקום להתקשר למרפאה ולהעביר כרטיס כשאתם כבר שם, הכל קורה בקליק. השירות הזה מתאים במיוחד בימי קורונה. עם פרוץ המגפה ומציאות הריחוק החברתי החדשה, המרפאות הפכו מקום שכולנו חששנו להגיע אליו. כעת, כשאנחנו לומדים לחיות לצד הקורונה, כולנו מבינים שאפשר להרוויח זמן, לשמור על החוויה ולקבל את אותו שירות גם מרחוק. "הקורונה הביאה גידול של 900 אחוז בכמות הביקורים הדיגיטליים ו-100 אחוז בכמות הפניות המקוונות", מסבירה שילדר.


"בזמן שהמתחרים חיפשו פתרונות, הרפואה ההיברידית הביאה אותנו מוכנים לקורונה. זה אפשר לנו לתת שירות ל-1.3 מיליון לקוחות שלא רצו להגיע למרפאות. גם לחולי הקורונה שטופלו בבית יכולנו לתת שירות ורק במקרה חירום להוציא אליהם צוות ייעודי. כשכולם דיברו על צוותים רפואיים מבודדים, הטכנולוגיה אפשרה לרופאים שלנו לבצע ביקורים דיגיטליים מהבית".


מי שמתנסה פעם אחת – חוזר שוב

"ברגע שאנשים חווים את הביקור ומתנסים בשירות, אנחנו רואים חזרתיות" מספרת שילדר. "זה מהלך טבעי שאנשים מאמצים את השירות הזה, כי ברגע שאתה מנטרל את מגבלות המרחק הפיזי ובמקביל מקבל רפואה איכותית, אין סיבה שתחזור להתנהלות הקודמת".


"למשל כמה פעמים פספסתם את המעקב שביקש הרופא כי לא היה לכם זמן? עכשיו אפשר לבצע את בדיקת המעקב מהמשרד. המכשירים הרפואיים הביתיים, כמו הטייטו ההיברידי, מאפשרים לרופא/ה לנטר ולבדוק ממרחק, אנחנו מייצרים עבור הרופא/ה מערכת של כלים תומכי החלטה המאפשרת לו לקבל החלטות טובות יותר מכל מקום. התוצאה היא אבחנות מדויקות גם ממרחק".


זו התפיסה ההיברידית של מאוחדת

השינוי הזה של חוקי המשחק מצטרף למהפכת זמינות התורים במאוחדת, שזכתה השנה במקום הראשון היוקרתי בתחרות "המרכז הישראלי לניהול" בקטגוריית 'השירות לצרכן וחוויית המשתמש'. משרד הבריאות בדק ומצא שזמני ההמתנה הממוצעים במאוחדת קצרים בצורה משמעותית לעומת הקופות המתחרות - זה נכון לגבי רופאים מומחים, ממתינים לאבחון ושירותים נלווים כמו קלינאי תקשורת.


שילדר מסכמת: "הרפואה ההיברידית היא חד משמעית הדבר הבא. היא מאפשרת קשר בתדירות המתאימה בין מטופל לרופא/ה, נגישות וניטור מרחוק בצורה רציפה. חשוב להבהיר שהמודלים של רפואה היברידית לא מבטלים את המרפאות, אלא מחזקים אותן. הרפואה ההיברידית תאפשר בעתיד אשפוז ביתי למקרה הצורך. זו רק ההתחלה. יש בפיתוח מערכות תומכות החלטה שיעזרו לכל רופא/ה לדייק עוד יותר את האבחנה. הרפואה ההיברידית רק משפרת את התקשורת בין מטפל למטופל ומאפשרת למטופל לבחור בין מגוון ערוצים לפי מה שמתאים לו וכמובן בכפוף למצב הרפואי".

 

הגיע הזמן לעבור למהפכה ההיברידית של מאוחדת. 
למעבר מהיר וקל בין קופות חולים השאירו פרטים בטופס המצורף או כאן  ונחזור אליכם בהקדם >>