זעזוע מוח הוא פגיעת טראומה בינונית למוח שנגרמת כתוצאה מחבטה, מכה רצינית או תנועה חדה מדי של הראש שלנו. המוח שלנו אמנם מוגן על ידי עצם הגולגולת, ששומרת עליו מפני נזק פיזי, אבל מכה חזקה ראש עשויה לגרום לו לנוע בתזזיתיות בצורה שהוא לא מורגל אליה, ולפגוע בדופנות הגולגולת. מה שאומר שמתרחשת הפרעה לתחלופת האותות העצביים בין תאי המוח, ונגרמים בו שינויים כימיים שעלולים במקרים קיצוניים להוביל לנזק. הנה עוד כמה עובדות, על פי מאיו קליניק, שחשוב מאוד לדעת.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

התסמינים בדרך כלל מעידים על החומרה

לעיתים מופיעים סימפטומים של זעזוע מוח שנובעים מחוסר האיזון הכימיקלי, כמו סחרחורות, כאבי ראש, בחילה, הקאות, ראייה מטושטשת ובלבול. תסמינים חמורים יותר יכולים לכלול התקפים ואפילו אובדן הכרה. כמו כן, אחת מתופעות הלוואי של זעזוע מוח יכולה להיות בליעת מילים, דיבורים לא ברורים או השמעת הצהרות לא הגיוניות ולכן חשוב שהקורבן ישמור על הכרה כדי לעלות על סימפטומים מנטליים שכאלה.

הסימפטומים לא תמיד מופיעים מיד

הבעיה העיקרית בזעזוע מוח היא שתסמינים לזעזוע מוח יכולים להופיע עד 24 שעות מרגע הפגיעה הראשונית, ולכן חשוב להתייחס לכל אחד מהם ברצינות וללכת להיבדק על ידי רופא לאחר כל פגיעת ראש חמורה. מה שבאמת מפחיד הוא שילדים לפעמים יכולים ליפול או לקבל מכות בראש כשהם משחקים לבד, ולסבול מזעזוע מוח מבלי שהוריהם ידעו. לכן חשוב להיות עירניים לגבי סימפטומים מוקדמים כאלה בקרבם, ולשאול אותם לגבי חבלות או בליטות שיש בראשם.

כך משפיעה פעילות גופנית על המוח שלנו ועל הזיכרון (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
חזרה הדרגתית לפעילות | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

למעשה, יש 6 סוגים שונים של זעזוע מוח

אם הסימפטומים כוללים סחרחורת וחוסר איזון, מדובר בזעזוע מוח וסטיבולרי; טשטוש בעיניים מעיד על זעזוע מוח עיני; אם הסימפטומים הם כאבי צוואר, זהו זעזוע מוח צווארי; אם הסימפטומים הם כאב ראש, זהו זעזוע מוח מיגרני; אם הסימפטומים הם קשיים בריכוז, זה זעזוע מוח קוגניטיבי, ואם הסימפטומים הם חרדה ומצב רוח ירוד, זהו זעזוע מוח רגשי.

זעזוע מוח הוא תופעה סופר נפוצה

למעשה, אחד מתוך שלושה אנשים חווה זעזוע מוח לפני גיל 21. גברים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר מנשים (זעזועי מוח נפוצים בעיקר בקרב ספורטאים, מסיבה מובנת למדי). עם זאת, זעזוע מוח משפיע בחומרה רבה יותר על נשים מאשר על גברים, מסיבה שעדיין איננה ברורה. למרבה המזל, נשים נוטות להחלים מהר יותר מזעזועי מוח, משום שיש סבירות רבה יותר שיפנו לקבלת עזרה רפואית מאשר גברים.

זעזוע מוח יכול לקרות בכל גיל

ילדים וזקנים נחשבים אמנם בקבוצת גיל שבה נפילות מתרחשות בצורה תכופה יותר - חוסר הפרופורציה של ראשם של ילדים קטנים לעומת גופם נוטה לגרום להם ליפול יותר, בעוד זקנים סובלים מתשישות וחולשה בעצמות שגורמות להם לאבד שיווי משקל. אבל האמת היא שכלל האוכלוסיה עלולה לסבול מזעזועי מוח, משום שכולנו עלולים להחליק, למעוד, ליפול או לחוות תאונות קשות.

קסדות לא בהכרח מונעות זעזוע מוח

כאמור, זעזוע מוח מתרחש כאשר המוח נע במהירות רבה בתוך הגולגולת, ועקב כך נגרמות פגיעות מיקרוסקופיות לתאי המוח. תפקידה העיקרי של הקסדה הוא למנוע שברים חיצוניים בגולגולת, כך שהמוח עלול לזוז בתוך הגולגולת גם כאשר מתרחשת רק פגיעה בקסדה עצמה. כמו כן, זעזוע מוח עלול להיגרם כתוצאה מפגיעות חמורות לכתפיים ולצוואר.

קסדה על הראש  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
עוזרת אבל לא מונעת | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מטריד: כך מומחים משערים שניראה עוד 20 שנה
>
> רוצים לשפר את חיי המין? נסו את המשחק הזה
>
> דיאטנית: תתרחקו מהתוספת הזאת לסלט

תופעות לוואי עלולות להיות נדודי שינה או קשיים בריכוז

ילדים שמחלימים מזעזוע מוח עלולים להתקשות בלמידה או בשינה, ועל כן ראוי ליידע את המורים שלהם בכך, , אומרת דוקטור נימה לינת', רופאת ילדים עם התמחות בנוירולוגיה בבית החולים בון סקורס באירלנד. תופעות אחרות כוללות חרדה או עצבנות, ובמקרים מסוימים כדאי גם לערב פסיכולוג בתהליך ההחלמה. בכל מקרה, חשוב שאנשים שסובלים מזעזוע מוח ישמרו על קשר עם הסביבה ואינטראקציה חברתית, המסייעת בהתאוששות.

מנוחה מוחלטת היא לא הטיפול המומלץ

העצה השגורה לאלה הסובלים מזעזוע מוח הוא להימנע מכל פעילות עד שהסימפטומים יחלפו, אבל דווקא חזרה הדרגתית לפעילות מומלצת יותר.

אפשר להחלים מזעזוע מוח תוך חודש

החדשות הטובות הן שאפשר להירפא מזעזוע מוח לחלוטין, במידה שהוא מאובחן ומטופל כראוי באמצעות תרופות ופיזיותרפיה. ברוב המקרים הסימפטומים נעלמים תוך 7 עד 10 ימים, ובמקרים מסוימים זה לוקח חודש. במקרים נדירים יותר מדובר בסינדרום פוסט-זעזוע מוח, שההחלמה ממנו עלולה לקחת חודשים ואפילו שנים. מה שחשוב הוא, כאמור, לא לזלזל ולהיבדק שברגע שיש חשד.