אם הרגשתם שאתם לאחרונה רעבים כל הזמן, גם קצת אחרי שסיימתם לאכול, אתם לא לבד. ישנן סיבות שונות לתיאבון מוגבר, בעיקר מכיוון שזה יכול להיות סימן לדברים שונים שעלולים להתחולל בגוף שלכם, מתזונה לקויה ועד למחלות כמו סוכרת או יתר פעילות של בלוטת התריס. אז איך תדעו מה הסיבה לתיאבון המוגבר שלכם? הנה מה שאתם צריכים לדעת.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אתם לא אוכלים מספיק סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים תורמים לשיפור תהליך העיכול ולשמירה על שובע לאורך זמן. לכן, אם בתפריט שלכם חסרים סיבים תזונתיים, ייתכן מאוד שזו הסיבה לכך שאתם רעבים כל הזמן. הסיבה העיקרית לכך שסיבים גורמים לך לשבוע לאורך זמן, היא שמאכלים המכילים סיבים משפיעים על שחרור הורמונים בגוף האחראיים להפחתת התאבון וייצור חומצות שומן קצרות-שרשרת, שתורמות לתחושת שובע.

ישנם סוגים שונים של סיבים תזונתיים, הסוג הטוב ביותר לשובע ומניעת רעב, הוא סיבים מסיסים, שנמצאו במחקרים כיעילים יותר לתחושת השובע, בהשוואה לסיבים בלתי מסיסים. מומלץ לאכול הרבה פירות וירקות, אגוזים, זרעים, קטניות ודגנים מלאים. הנה רשימה חלקית של מאכלים מומלצים: כרוב ניצנים, תפוזים, זרעי פשתן ושיבולת שועל.

דייסת שיבולת שועל (צילום: virtu studio, shutterstock)
שיבולת שועל מכילה הרבה סיבים תזונתיים | צילום: virtu studio, shutterstock

אתם נוטלים תרופות מסוימות

לא מעט תרופות יכולות להוביל לתיאבון מוגבר, ביניהן תרופות אנטי-פסיכוטיות, נוגדות דיכאון, מייצבי מצב רוח, קורטיקוסטרואידים, ותרופות אנטי-אפילפטיות. גם תרופות מסוימות נגד סוכרת נחשבות למגבירות תיאבון ורעב. אם אתם חושדים שתרופה מסוימת שאתם נוטלים גורמת לכם לתיאבון מוגבר, מומלץ להיוועץ ברופא הרלוונטי ולבדוק אופציות אחרות לטיפול.

אתם מתאמנים הרבה. ממש הרבה

אנשים שמתאמנים בתדירות גבוהה שורפים הרבה יותר קלוריות, במיוחד באימונים בעצימות גבוהה או באימונים ממושכים. ידוע כי אנשים שמתאמנים על בסיס קבוע נוטים להיות בעלי מטבוליזם מהר יותר, כלומר הם שורפים יותר קלוריות במנוחה בהשוואה לאנשים שמתאמנים פחות או שכלל לא מתאמנים. אך למרות שישנן הוכחות לכך שאימונים יכולים להפחית את התאבון, ישנם גם ראיות לכך שאימונים דווקא יכולים להוביל לרעב מוגבר יותר.

אחת הדרכים לפתור את הרעב המוגבר בעקבות האימונים, היא לאכול כמו שצריך לפני האימון. עדיף שמה שאתם אוכלים יכלול חלבון, סיבים תזונתיים ושומנים בריאים. חשוב להדגיש כי זה בעיקר קורה בקרב אנשים שמתאמנים בתדירות גבוהה ובעצימות גבוהה בלבד. אם אתם מתאמנים בתדירות רגילה (למשל שלוש פעמים בשבוע), אתם ככל הנראה לא צריכים לאכול יותר כדי לא להרגיש רעבים. הסיבה לרעב המוגבר שלכם עשויה להיות אחרת.

אישה מתאמנת בחדר כושר (צילום:  Alora Griffiths on Unsplash)
רעב מוגבר יכול לקרות בקרב אנשים שמתאמנים בתדירות גבוהה | צילום: Alora Griffiths on Unsplash

עוד ב-mako בריאות:
>> האם זו הסיבה לתחלואה העודפת של ערבים וחרדים?
>> 8 מאכלים שיגרמו לכם להיראות זקנים יותר
>> נמאס לכם להתעורר עייפים? זה הפתרון בשבילכם

אתם אוכלים בהיסח הדעת

אוכלים מול המחשב בעבודה כדי לחסוך זמן על הפסקת הצהריים? טעות גדולה. כשאתם אוכלים בזמן שדעתכם מוסחת, אתם מזיקים לבריאות שלכם. אכילה בהיסח הדעת יכולה להוביל לתאבון מוגבר, צריכה קלורית מוגברת ועלייה במשקל. הסיבה לכך היא שכשאתם אוכלים כשדעתכם מוסחת, אתם פחות מודעים לכמה אתם אוכלים. וזה למעשה עלול למנוע מכם לזהות אותות שובע של הגוף. גם מחקרים הצליחו להוכיח כי אכילה בהיסח הדעת יכולה לגרום לרעב מוגבר.

מחקר שנעשה על 88 נשים שחלקן התבקשו לאכול כשדעתן מוסחת ואילו אחרות התבקשו לאכול בסביבה שקטה ללא הסחות הדעות, מצא כי אלו בקבוצה הראשונה הרגישו פחות שבעות והיה הן תאבון גדול יותר במהלך היום, בהשוואה לקבוצה השנייה. אז אם אתם לא רוצים להרגיש רעבים כל הזמן, מומלץ לאכול בלי הסחות דעת, עם טלפונים על שקט ומסכים הרחק מכם - רק אתם והצלחת.

אישה אוכלת פסטה עם תה קר ליד (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
לאכול בלי הסחות דעת | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

אתם שותים את הקלוריות שלכם

אוהבים שייקים של פירות/ירקות? שותים הרבה מרק או שייקים בתור תחליפי ארוחות? אז ייתכן מאוד שזו הסיבה לרעב שלכם. הסיבה העיקרית לכך היא שנוזלים עוברים בקיבה שלכם במהירות גבוהה יותר ממזון מוצק וזה כמובן יכול להפוך אתכם לרעבים במיוחד כבר שעה אחרי ששתיתם את השייק. סיבה נוספת שעשויה להיות לכך, היא ששתייה לוקחת פחות זמן מאכילה. זה אומר שאתם כנראה תרצו מהר מאוד עוד, רק בגלל שהמוח שלכם לא הספיק לעבד את אותות השובע (זה לרוב קורה 20 דקות אחרי שהתחלתם לאכול).

שייק בננה (צילום: gowithstock, shutterstock)
שייקים עשויים לא להשביע לאורך זמן | צילום: gowithstock, shutterstock

בעיה רפואית

במקרים מסוימים, תיאבון מוגבר עשוי להיות תסמין למחלות מסוימות. אך לרוב, זה יהיה מלווה בתסמינים נוספים. תיאבון מוגבר נחשב לתסמין של סוכרת ולרוב יתלוו אליו סימנים נוספים כמו תחושת צמא, ירידה במשקל ותשישות. היפוגליקמיה (רמה נמוכה של סוכר בדם) יכולה לגרום לתיאבון מוגבר, אך יש לציין כי היפוגליקמיה בעצמה היא סימן למחלות שונות, כמו סוכרת סוג 2, מחלת כליות ופעילות יתר של בלוטת התריס. בנוסף לכך, תיאבון מוגבר עשוי להיות גם סימן לבעיות נפשיות כמו דיכאון וחרדה.