הפסיכיאטר ד"ר ג'ון רייטי חוקר את המוח זה 40 שנה. בתור פסיכיאטר הוא תמיד היה סקרן לגבי מוח האדם וכיצד ניתן לשפר את תפקודו. אך בעוד הוא יודע להעריך את הרפואה הקונבנציונלית, הוא גם מאמין גדול כי לאורח חיים יש השפעה משמעותית על המוח שלנו. למעשה, הוא מצא כי פעילות גופנית היא הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות למען בריאות המוח שלנו. אז מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על המוח שלנו בריא?

בזמן לימודי הרפואה, ד"ר רייטי התוודע למחקר שנעשה בבית חולים בנורווגיה, שבמסגרתו הוצעו שני דרכי טיפול למטופלים שסובלים מדיכאון: נוגדי דיכאון או השתתפות בתוכנית כושר, שלוש פעמים ביום. באופן מפתיע, שתי הקבוצות הראו שיפור במידה זהה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כיום אנשים מודעים יותר ליתרונות הבריאותיים הרבים שיש לפעילות גופנית, בייחוד כשזה נוגע לבריאות המוח. "היום אנחנו יודעים הרבה יותר מה פעילות גופנית יכולה לעשות", אמר ד"ר רייטי בראיון ל- weforum.org. "זה פשוט מדהים כמה עוצמתי זה למוח. שכחו מההשפעה שיש לפעילות גופנית על לחץ הדם, על רמות הסוכר, עלייה במשקל וכל זה. זה מובן מאליו. אבל ההשפעה שיש לה על המוח היא מדהימה".

אנחנו יודעים שפעילות גופנית יכולה לשפר את מצב הרוח, להפחית חרדה, סטרס, להגביר יצירתיות ולהעלות מוטיבציה. וכעת גם יותר מחקרים מראים קשר בין פעילות גופנית לסיכון מופחת להתדרדרות קוגניטיבית ולמחלות כמו דמנציה ואלצהיימר, כמו גם סרטן ומחלות דלקתיות אחרות.

אז מהו האימון הכי טוב למוח שלנו?

"האימון הטוב ביותר הוא משהו שאתם נהנים לעשות, עם שותפ/ה, באוויר הפתוח, בחיק הטבע ומשהו שתרצו לחזור אליו", אומר ד"ר רייטי. הוא מסביר שהפעילות הגופנית האידאלית תעלה את קצב הלב שלנו ותאלץ אותנו להשתמש במוח. כשאתם בחוץ אתם נדרשים לשים לב לסביבה שלכם, לכן ריצה בפארק, למשל, עדיפה על ריצה על הליכון. ומבין כל הדברים שאנחנו נהנים לעשות, מהי האופציה הטובה ביותר לשמירה על מוח בריא?

עוד ב-mako בריאות:

>> "אם אתם רואים את הסימן הזה, תיבדקו במהירות"
>> משרד הבריאות: היזהרו משימוש בתבלינים האלה
>> רוב הנשים לא יודעות שהדבר הזה גורם לסרטן שד

לפי ד"ר רייטי, מדובר בפעולה שרבים עושים אותה לעתים קרובות – לרקוד. הוא מבהיר כי מה שנחשב זה רק ריקוד שמעלה את קצב הלב שלכם (כלומר לא סתם ריקוד קל או סלואו). הסיבה שריקוד הוא האימון הטוב ביותר למוח היא שמדובר בפעילות הדורשת תרגול ומצריכה ריכוז מנטלי בזמן שאתם מתמקדים בביצוע התנועות באופן נכון. נוסף לכל זה, אתם צריכים גם לעקוב אחר המוזיקה ולרוב להישאר בקצב מול השותפ/ה או הקבוצה. כל הדברים הללו דורשים לא מעט מהמוח שלכם. "ככל שתדרשו מהמוח שלכם יותר – כך תבנו אותו יותר", ממש כפי שזה הולך בשרירים שלנו בגוף.

ואם מה שחשוב לכם זה שמירה על בריאות הלב וכלי הדם, אז ד"ר רייטי ממליץ על אימוני אינטרוולים בעצימות גבוהה (HIIT). "ככל שתדרשו יותר ממערכת הלב וכלי הדם, כך היא תשתפר", הוסיף.