הסופר הנודע ארתור קונאן דויל הקדיש למעלה משישים סיפורים קצרים ורומנים לחקירותיו המרתקות של שרלוק הולמס. קטעים רבים מיצירות אלה עסקו בחיבתו היתרה של הבלש המהולל לקוקאין ומהווים באופן כללי סוג של עדויות מקוריות על הופעתם של מכורים לקוקאין באירופה במאה ה- 19. מאז אמצע שנות התשעים של המאה ה-20, השימוש בקוקאין נמצא בעלייה ניכרת ברוב מדינות העולם.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

היום הבינלאומי נגד שימוש וסחר בסמים לא חוקיים שחל בשבת (26.6) הוא הזדמנות חשובה להתמקד בקוקאין שהולך וצובר פופולריות אדירה כסם הרחוב הנפוץ ביותר לאחר קנאביס. מספרם של הצרכנים הכרוניים שפוקדים את היחידה שלנו לניתוחים אנדוסקופיים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת עולה בקצב מדאיג. רבים מהמטופלים מציינים כי לא היו מודעים באופן מלא להשלכות הקשות של השימוש בסם על התפקודים השונים של האף ולו היו מודעים, ייתכן שהיו נמנעים ממנו לגמרי.

מלבד היותו האיבר שאחראי על חוש הריח, האף משמש גם לסינון, חימום ולחלוח האוויר בתהליך הנשימה. הנחיריים שלו מהווים שער לעולם מרתק של מבנים מורכבים, מסדרונות ארוכים וריריות עשירות בכלי דם, אך פתחים אלו משמשים גם להרחה (הסנפה) של קוקאין בקרב צרכנים של הסם.

הקוקאין הוא אלקלואיד שמופק מעלים של צמח הקוקה שגדל בעיקר באזורים ההרריים בדרום אמריקה ומשמש ברפואה לאלחוש מקומי בניתוחים שונים. זהו סם פסיכואקטיבי ממכר בעל פוטנציאל נזק אדיר לרקמות שונות בגוף האדם. הקוקאין מכווץ את כלי הדם והסנפה חוזרת עלולה לגרום לדלקות, ירידה בהספקת הדם למחיצת האף, ולבסוף למוות של התאים ברקמה אשר מוביל לנקב במחיצה. נקב קטן עשוי לגרום לנשימה שרקנית ולייצור מוגבר של גלדים. עם פגמים גדולים יותר במחיצה, נפגעת גם התמיכה ברקמות וכתוצאה מכך עלולים להיווצר שינויים מבניים חמורים בצורה החיצונית של האף ("אף אוכף") ופגיעה נרחבת ברירית האף אשר עשויה לגרום לנזלת כרונית או יובש קיצוני, דמם, אובדן חוש ריח, דלקות במערות הפנים ולקושי משמעותי בנשימת האף.

באופן דומה, קוקאין המיושם באופן מקומי על החניכיים יכול להיות הרסני לרירית הפה ולשיניים, ובצריכת יתר, הסם עלול לגרום לאוטם שריר הלב, הפרעות קצב, בצקת ריאות ומוות. אמנם קוקאין נתפס בשל מחירו היקר כסם של המעמד הבינוני והגבוה ומכונה לעיתים "סם העשירים", אך חלק מנזקיו הקשים באף דומים להפליא לאלו הנגרמים ממחלות זיהומיות כמו עגבת או צרעת שמזוהות )שלא בצדק) עם מעמד נמוך יותר.

עוד ב-mako בריאות:
>> בבריטניה התגלו מקרים חדשים של מחלה נדירה
>> יש דבר אחד שמומלץ לא לאכול לפני השינה
>> 5 דרכים שבהן אתם הורסים לעצמכם את הכבד

תיקון מלא של הנזק שנגרם לאף כתוצאה מצריכה של קוקאין מורכב מאד ולעיתים אפילו בלתי אפשרי. לכן, הטיפול הטוב ביותר לצמצום נזקי הקוקאין הינו העלאת המודעות בנוגע לסכנות המקומיות והמערכתיות של צריכתו ומניעתן.

* ד"ר שי שניידר, מומחה א.א.ג ביחידה לניתוחים אנדוסקופים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת ומנהל מוקד א.ר.ם  !URGENT בא.ר.ם – המרכז הרפואי הרב תחומי לרפואת א.א.ג אסותא, רמת החייל ורופא א.א.ג בכיר במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה