אתם ככל הנראה יודעים מה צריך לעשות כדי לשמור על גוף בריא ולהאריך את תוחלת החיים - אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית, הימנעות מעישון, שמירה על משקל תקין ותזונה נכונה. אבל מה אם היינו אומרים לכם שיש עוד לא מעט דברים שאתם יכולים לעשות כדי לשפר את תוחלת החיים שלכם? כמו לקרוא ספר, לאמץ כלב ולצחצח שיניים? הנה כמה הרגלים שכנראה לא ידעתם שמאריכים את החיים:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

להקפיד על היגיינת פה

אולי זה יפתיע אתכם, אבל בריאות חלל הפה יכולה להשפיע גם על הבריאות הכללית שלכם ולכן שמירה נאותה על היגיינת פה יכולה בהחלט לעזור להאריך את תוחלת החיים. מחקרים שונים מצביעים על קשר בין מחלות חניכיים לבעיות בריאותיות אחרות, ביניהן מחלות מעי, אימפוטנציה ואף מחלת הקורונה. מחקר שפורסם בשנת 2011 בכתב העת Journal of Aging Research מצא קורלציה משמעותית בין צחצוח שיניים, שימוש בחוט דנטלי וביקורים שגרתיים אצל רופא השיניים ובין סיכון נמוך יותר לתמותה מוקדמת. אז אל תזלזלו בהיגיינת הפה שלכם - הקפידו על צחצוח שיניים לפחות פעמיים-שלוש ביום, אל תשכחו חוט דנטלי וכמובן, ביקורים שגרתיים אצל רופא/ת השיניים והשיננית. וגניטיבי טוב יותר. וכל היתרונות הללו יכולים לתרום לתוחלת החיים בכך שהם משפרים את המערכת החיסונית ויכולים למנוע מחלות.

אישה מצחצחת שיניים (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
היגיינת הפה חשובה יותר ממה שאולי נדמה לכם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לשמור על בריאות הנפש

מחקרים שונים מצביעים על קשר בין בעיות נפשיות לתוחלת חיים קצרה יותר. הסיבה לכך עשויה להיות שבעיות נפשיות מובילות פעמים רבות גם להזנחה פיזית שיכולה לגרום להתפתחות של בעיות בריאותיות. נוסף לכך, קיים קשר מוכח וידוע בין סטרס למחלות כרוניות, חלקן מסכנות חיים. כך שאנשים שסובלים מהפרעות כמו דיכאון וחרדה שנמצאים תחת סטרס, עשויים להיות בסיכון גבוה יותר למחלות פיזיות. גם עישון סיגריות, שהסבירות לכך גבוהה יותר בקרב אנשים שמתמודדים עם בעיות נפשיות, יכול להוביל כמובן למחלות מסכנות חיים שמקצרות את תוחלת החיים. 

אישה מבוגרת שותה (צילום:  goodluz, shutterstock)
צילום: goodluz, shutterstock

 לבשל ארוחות ביתיות


אין ספק שקיים קשר בין בישול ביתי לבריאות טובה יותר - ולפיכך גם לסיכוי גבוה יותר לתוחלת חיים ארוכה. הסיבה לכך פשוטה והגיונית; כשאתם מבשלים לעצמכם, אתם שולטים בכמות השמן, מלח, סוכר שאתם שמים - ואתם גם יכולים לבחור בעצמכם את חומרי הגלם הטובים ביותר ולשלוט טוב יותר בגודל המנות. ואילו כשאתם אוכלים בחוץ, אתם לא יודעים כמה שמן, נתרן וסוכר יש במנה שהזמנתם וסביר להניח שיש בה הרבה יותר ממה שהייתם שמים. בנוסף לכך, מנות במסעדות הן לרוב גדולות מהרגיל וקשה לדעת עד כמה חומרי הגלם טריים ובריאים. בשראל אנחנו רגילים לתזונה ים-תיכונית שהוכתרה פעמים רבות לתזונה הבריאה ביותר בעולם, כך שבמילא האוכל שאנחנו מכינים בבית הוא לרוב בריא יותר, עשיר בירקות שונים, דגים, שמן זית, אגוזים, קטניות, דגנים מלאים ועשבי תיבול.  

גבר מבשל (צילום: Dean Drobot, shutterstock)
כדאי לנסות בבית | צילום: Dean Drobot, shutterstock

גינון 

נכון שלא לכולנו יש את היכולת להחזיק גינה ביתית, אבל למי שיש - דעו שזה יכול לעזור להאריך לכם את תוחלת החיים. זה אולי יפתיע אתכם, אבל בגינון יש כמה דברים שנחשבים סופר בריאים שהופכים אותו לתחביב בריא ביותר; אתם גם מבלים באוויר הפתוח (שכאמור תורם לוויטמין D ולבריאות הכללית), אתם מפעילים את השרירים והעצמות כמעט כמו בפעילות גופנית וזה גם משפר לכם את מצב הרוח, שתורם גם הוא לבריאות הכללית ולתפקוד קוגניטיבי טוב יותר. וכל היתרונות הללו יכולים לתרום לתוחלת החיים בכך שהם משפרים את המערכת החיסונית ויכולים למנוע מחלות.

אישה עם כלב (צילום: By Dafna A.meron)
גם חמודים וגם עוזרים לנו לחיות יותר | צילום: By Dafna A.meron
 

עוד ב-mako בריאות:
>> חיסון "פייזר" פחות יעיל לאנשים בקבוצה זו
>> זה מה שאוכל חריף עושה לגוף שלכם
>> הסימנים שיכולים לנבא מראש מוות מקורונה

חיות מחמד 

מלבד היתרונות הנפשיים והרגשיים הברורים שיש לחיות מחמד, מתברר שהן גם יכולות לשפר את תוחלת החיים שלנו. מחקרים מצביעים על סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם בקרב בעלי חיות מחמד ויש המשערים שזה ככל הנראה בשל העובדה שחיות מחמד עוזרות לנו לזוז יותר ואורח חיים פעיל תורם כמובן לבריאות. אנחנו משחקים עם חיות המחמד שלנו ומוציאים אותן לטיולים וזה לגמרי משפר את הבריאות בדומה לפעילות גופנית. תמיד עדיף לעשות פעילות גופנית אבל אין ספק שתזוזה מסוימת עדיפה מחוסר תזוזה. סברה רווחת נוספת היא שנוכחותן של חיות מחמד עוזרת לנו להפחית סטרס - וסטרס הוא אחד הגורמים המשמעותיים למגוון רחב של מחלות כרוניות.

 

לקרוא ספרים 

תמיד אמרו לנו שלקרוא ספרים יחכים אותנו, אבל כמה מכם יודעים שספרים יכולים גם לשפר את תוחלת החיים שלכם? ספרים יכולים לאתגר את המוח שלנו, מה שיכול לתרום לתפקוד קוגניטיבי טוב יותר ולמניעת מחלות זקנה כמו אלצהיימר ודמנציה. אך קריאת ספרים יכולה גם לשפר את האינטליגנציה הרגשית והאמפתיה שלנו, ששתיהן נמצאו קשורות לתוחלת חיים גבוהה יותר. ממחקר שנעשה על ידי אוניברסיטת ייל ופורסם ב-2016 בכתב העת המדעי Journal of Social Science and Medicine עלה כי קריאת ספרים הובילה ל"יתרון הישרדותי של 23 חודשים" ול-ירידה ב-20 אחוזים בסיכון למוות מוקדם מסיבות שונות. _OBJ

לבלות בשמש

חשיפה לשמש מספקת לגוף שלנו ויטמין D, שחשוב לשמירה על המערכת החיסונית ולמניעת מחלות. עם זאת, חשיפה ממושכת לקרני השמש יכולה להעלות את הסיכון לסרטן העור, שעלול להיות קטלני. מחקרים גם מצביעים על קשר בין חשיפה לשמש לתוחלת חיים גבוהה יותר, אך הם אינם חד-משמעיים. למרות זאת, אין ספק שבילוי תחת כיפת השמיים עושה לנו טוב ויכול בהחלט גם לתרום לתוחלת חיים ארוכה יותר. רק אל תשכחו למרוח קרם הגנה (גם בחורף!).