ניתוחי חזה כמו הגדלה, הקטנה או הרמה, נקשרים לרוב לאוכלוסייה הנשית. שהרי, שדיים אצל אישה זה בסך הכל דבר טבעי, אבל מה קורה דווקא אצל גברים שבשלב כזה או אחר בחייהם נאלצים להתמודד עם שדיים? גניקומסטיה היא תופעה של הגדלת שדיים אצל גברים, והיא יכולה להתרחש כבר בגיל צעיר. מי שסובל מהתופעה מדווח על פגיעה בדימוי העצמי ובחיים החברתיים והרומנטיים. מהם הגורמים לתופעה, ואיך נפטרים מזה?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

יוסי, שם בדוי, בן 30, סבל משדיים מוגדלים בערך כל חייו. במקרה שלו זה לא נבע מעודף משקל, והוא סבל מהתופעה גם כשהיה רזה. "זה פגע לי בחיים, עצר אותי מללכת לים, להתחיל עם בחורות, להיות בחוץ, בטבע, להתלבש כמו שרציתי", הוא אומר. "תמיד לבשתי חולצות רחבות, ובכלל לא ידעתי בכלל שיש אפשרות אחרת".

גם א' (24) סבל משדיים מוגדלים שהציקו לו זמן רב. "6 שנים לא הייתי שנים בים עם חברים, לבשתי בגדים יותר עבים, וזה הפריע לי גם עם בנות. היום, אחרי הניתוח, החזה שלי נראה הרבה יותר טוב, ואין לי כאבים. ברגע שאוריד את כל התפרים אני אוכל ללכת לים, וליזום יותר מהלכים עם נשים".

אז מהם הגורמים לתופעה הזו? "במרבית המקרים זו תוצאה של גנטיקה, אבל יש גם סיבות אחרות: שימוש כבד בקנאביס, מחלות בכבד או בכליות, פגיעה בתפקודי כבד או כליות – יש לכך השפעה הורמונאלית, משום שהכבד אמור לפרק את ההורמונים", אומר ד"ר יוסוף נסאר, פלסטיקאי בכיר, "בנוסף, בשנים האחרונות, גברים נאים עם גוף מפותח צורכים הורמונים ואבקות במכוני כושר על מנת לפתח מסה שרירית גבוהה, ואילו אחת מתופעות הלוואי של צריכת החומרים הללו שאינני בקיא בתכולתם, גורמת להופעת הגניקומסטיה או להחמרתה".

מתי ההפרעה תופיע?

"גניקומסטיה יכולה להתפתח לאחר גיל ההתבגרות, כשהשדיים ממשיכים לגדול", אומר ד"ר נסאר. "דרגה קלה של ההפרעה מתבטאת בכך שהעטרה של הפטמה מורמת קצת, בדרגה בינונית כבר יהיה יותר שומן מאחורי הפטמה, ומסביב לשד", אומר ד"ר נסאר. "על מנת לטפל בבעיה חייבים לסלק את השומן ולהוציא את הבלוטה. ובדרגה קשה יותר, האופיינית לרוב לאחר ירידה במשקל, כאשר השומן מתפזר ויש צמצום של רקמות השומן בכל הגוף, גם בשדיים. אבל מה שקורה הרבה פעמים הוא שנותרת שארית של עור ופטמה נפולה, זה נראה קצת כמו צניחת שדיים של נשים".

"לא מדובר בבעיה מסכנת חיים, אלא רק בעניין אסתטי, אך תמיד קיים חשש שמדובר בגידול שהחמיר את מצב הבלוטה של השד", מסביר ד"ר נסאר. "לכן, בכל פעם שאני מנתח, אני שולח לבדיקת מעבדה כדי לראות אם מדובר בגידול, אך לרוב התשובה המתקבלת היא שלילית".

גבר שרירי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"זה פגע לי בחיים, עצר אותי מללכת לים, להתחיל עם בחורות, להיות בחוץ, בטבע, להתלבש כמו שרציתי" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
עוד ב-mako בריאות:
>> מיתוס הסקס: יש לו רגליים גדולות? זה לא אומר כלום
>> מגרד לכם שם למטה? מדריך הפטריות השלם
>> בסוף זה יעבור: 11 דרכים לשחרר עצירות

"קיבלתי תגובות שליליות דווקא מגברים"

נכון להיום, אין טיפול תרופתי לגניקומסטיה, אלא רק טיפול כירורגי פלסטי. "הבעיה הזאת די נדירה, ואני אישית טיפלתי ב-800 מקרים באופן כירורגי. במקרים קלים עד בינונים, במהלך הניתוח מנקבים חור קטן בבית השחי ודרך צינורית שואבים את השומן מסביב. אחרי השאיבה ההיקפית של החזה, מכניסים מכשיר מיוחד שגוזר את הרקמה הקשה בשיטה עיוורת, ומוציא את הבלוטה מהחור הקטן, כדי שלא יוצרו צלקות בחזה". אומר ד"ר נסאר. "במקרים של דרגה קשה לרוב מדובר על בעיה של עודף עור. אם מדובר בבחור צעיר אז סיב הקולגן אצלו עדיין בריא ואלסטיות העור שמורה, ואני מעריך שיצא מהניתוח עם צלקת קטנה בין העטרה לבין העור הרגיל, זהו המיקום שבו אני מסיר את עודפי העור. אצל מבוגרים וגברים שירדו המון במשקל, יש דלדול קשה של העור ולכן לרוב נותרת צלקת מסביב לעטרה".  

אחרי הרבה עוגמת נפש ותחקיר מקיף יוסי הצליח לחסוך כסף ולעשות את הניתוח שייחל לו. "במשך זמן רב לא היו לי אמצעים לעשות אותו, אבל לפני שנה וחצי החלטתי ללכת על זה. קיבלתי הדרכה, עשיתי בעצמי תחקיר וקראתי על הנושא", אומר יוסי. "עברתי את הניתוח לפני פחות משלושה חודשים. אחרי כמה ימים כבר הייתי בסדר ולא סבלתי יותר מדי כאבים. היום יש צלקות אבל המקום מתרפא לאט לאט, יש עוד שנה עד להחלמה המלאה".

"כמו בכל ניתוח אחר, קיימת סכנה בהרדמה, זיהום, דימום, צלקת לא יפה, אצל מעשנים וסכרתיים יש פגיעה של נמק בעור, וסרומה – נוזל מימי צהבהב, שממלא את החלל היה שרוקנו במהלך הניתוח. לפעמים נאלצים לשאוב אותו", מוסיף ד"ר נסאר.

"אני לא יודע אם יישארו לי צלקות לתמיד אבל כנראה שהצלקות שיש לי עכשיו יקטנו. אני חושב שעשיתי החלטה נכונה, אני עדיין לא מרגיש לחלוטין את השינוי אבל מעריך שבשנה הקרובה אני ארגיש", מספר יוסי. "מה שכן, היום הרבה יותר קל לי עם נשים. אמנם היו לי בעבר כמה מערכות יחסים שלא נמשכו מסיבות שונות, ולמרות שלא קיבלתי הערות על החזה מבחורות, הרגשתי שהנושא עולה בצורה כזו או אחרת, גם אם הן לא דיברו על זה מפורשות. רוב התגובות השליליות שקיבלתי היו דווקא מגברים וחברים שצחקו על החזה שלי". 

יש היום יותר גברים שפונים לפתרון של ניתוח להקטנת חזה?

"היום יש יותר מודעות לנושא וגם לאסתטיקה, אנשים רוצים להיראות טוב ולכן הם פונים לטיפול. לפני 30 שנה זה לא היה מקובל", אומר ד"ר נסאר. "לדעתי, המודרניזציה, התזונה הפחות איכותית, החשיפה לקרינה דרך שימוש בטלפונים הניידים, ואורח החיים העכשווי העלו גם הם את שיעור הבעיה".  

>> יצא לכם גיל מבוגר מדי במחשבון הגיל האמיתי? מה משפיע על שקלול הגיל שלנו?