אם חשבנו שלגלות מיהו האדם מתחת לתחפושת התרנגול ב"זמר במסכה" הוא האתגר היומי שלנו, גילינו השבוע שיש משימה קשה עוד יותר, והציב אותה בפנינו המנחה עדו רוזנבלום: האם ידוע לכם איך מכנים את "בית השחי" של הברך, אותו שקע שנמצא אי שם מאחורי הברך. ובכן, חיפוש מהיר בגוגל וגילינו שיש לזה שם והוא רחוק מלהיות קל לניחוש. 

הכירו את גֻּמָּץ: תרגום המילה הלטינית – שקע, גומה שטוחה, חלל בפני השטח של הגוף או של איבר. לפי האקדמיה ללשון העברית, ישנו "גומץ המרפק" (החלק הפנימי והקדמי של המרפק) וישנו גם "גומץ בית הברך" שהוא כאמור החלק האחורי של הברך, או אם תרצו – בית השחי שלו.

ואם חשבתם שנושא הברכיים תם בנקודה זו, אתם טועים. בואו נתחיל מזה שכמעט כל פעולת רגליים דורשת ברכיים. פעולת הציר שלהן היא זו המאפשרת לרגליים להתכופף ולהתיישר, לרוץ, לקפוץ, להסתובב ולנוע.  הזדמנות טובה להתוודע לכמה עובדות מפתיעות על הציר היעיל הזה.

לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לתינוקות אין ברכיים

אם לדייק, אין להם פיקות בברכיים. במקום העצם הקשיחה הזו, לתינוקות קטנטנים יש סחוס - אבל הכל למטרה טובה. אם ניסיתם לזחול על שש לאחרונה, ודאי הרגשתם שזה כואב בצורה בלתי רגילה. בדיוק בגלל זה, לתינוקות אין עצם נוקשה בברך, ורק אחרי שיסיימו את שלב הזחילה, ולא יזדקקו עוד לבלימת הזעזועים הרכה יותר של הסחוס, יתחילו לפתח פיקות לתפארת. 

תינוק זוחל 1 (צילום: istockphoto)
יש סיבה שתינוקות מסוגלים לזחול ללא כאבים | צילום: istockphoto

מדובר באחד המפרקים החזקים ביותר

על כל קילו שגופכם נושא, הברכיים שלכם מרגישות פי 4 את כמות הלחץ וכובד המשקל. זו הסיבה שאם אתם סובלים מעודף משקל, ירידה במשקל היא חיונית להגנה על בריאות הברכיים - במיוחד אם אתם סובלים מדלקת מפרקים ניוונית ומפריקות ברכיים.

>> שחיקת סחוס: מה לעשות כאשר הסחוס במפרק הולך ונשחק

נעליים לא מותאמות עלולות להזיק לכם

נעילת נעליים שחוקות או נטולות תמיכה מספקת יכולה להגביר את הלחץ על הברכיים. חשוב להבין אילו נעליים יעבדו הכי טוב עבורכם, וזאת ניתן לדעת לפי אורח החיים שלכם: האם יש לכם דלקת פרקים? עברת ניתוח להחלפת ברך? האם העבודה שלכם דורשת מכם לעמוד על הרגליים שעות ארוכות? האם אתם רצים למרחקים ארוכים? אם אחת מהנסיבות הללו חלה עליכם, שוחחו עם הרופא לגבי סוגי הנעליים המתאימים לך ביותר.

לכל אדם יש ברך

לכל אדם יש ברכיים ייחודיות לו, ובדומה לטביעות האצבעות שלנו, אין מבנה אנטומי זהה של הברכיים. חוקרים יצרו סורק MRI שיאפשר לזהות ברכיים עבור מערכת האבטחה בשדה התעופה. מה שעומד מאחורי זה הוא הרעיון שהסורק יוכל לסייע במניעת הונאות וזיופים. החוקר ליאור שמיר, מאוניברסיטת לורנס בארה"ב, מסביר: "עדשות מגע יכולות להטעות מערכות זיהוי קשתית העין וניתן לזייף דרכונים אך קשה לשנות את מבנה הברכיים". מערכת הבדיקה עדיין לא מושלמת אך הטכנולוגיה משתפרת ובקרוב, כך טוענים, גם זה ייכנס לשדות התעופה.

אישה עם טרולי בשדה תעופה (צילום: Pavel Ilyukhin, Shutterstock)
סורק MRI שיאפשר לזהות ברכיים | צילום: Pavel Ilyukhin, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שמדווחים נסייני החיסון של "פייזר"
>> קבלו אותו: הירק שמפחית חשק למתוק
>> אוכלים כשאתם בסטרס? מצאנו פתרון עבורכם

מאיפה הגיע הביטוי "פיק ברכיים"?

מה הקשר בין פיק ברכיים לבין פיקת הברך? בבלוג "הסכין, הסכנה והבולבול", כתב ד"ר רוביק רוזנטל את ההסבר שלו, שלמעשה מסתכם ב" אין ממש קשר". "'פיק ברכיים' הוא צירוף מקראי והוא נגזר מן השורש השמי פו"ק, שפירושו התנודד או נכשל, ומכאן גם 'להתפוקק'. 'פיקה' הגיעה אלינו מהתלמוד ופירושה בליטה, ומכאן 'פיקת הגרגרת' מן התלמוד, ו'פיקת הברך' של העברית החדשה, וייתכן שיש קשר בינה לבין פקק ואפילו פקעת. 'פיקה', במלעיל, היא מטען הנפץ בתחמושת הרובה", הוא כותב.

>> 5 עובדות מפתיעות שלא ידעתם על הפופיק שלכם

פיקות הן האיבר "הכי מבוקש" לעינויים

פגיעה בפיקת הברכיים לא תהרוג אתכם, אך מדובר בכאבי תופת שעלולים לשבש את תפקודכם לצמיתות. טרוריסטים וקבוצות פשע מאורגנות נוטים לפגוע בדיוק בנקודה זו בגוף באמצעות ירי בברך או שימוש באובייקט קהה.