בשונה ממה שרבים עלולים לחשוב, קושי בבליעת כדורים הוא בעיה שנפוצה לא רק בקרב ילדים, אלא גם בקרב מבוגרים. במרבית המקרים, הקושי הוא לא פיזי, אלא יותר פסיכולוגי. כיוון שקושי פיזי, כמו דיספאגיה (קושי בבליעה עקב חסימה בוושט), הוא לא ספציפי. אם מדובר בקושי פיזי, יהיה לכם קשה לבלוע לא רק כדורים, אלא גם מזון. קושי בבליעת כדורים לעומת זאת, לרוב נובע מחרדה או חשש שמשהו ישתבש בזמן הניסיון לבלוע את הכדור. אצל לא מעט אנשים, הפחד הוא בעקבות אירוע עבר. אבל החדשות הטובות הן שזה אומר שיש כל מיני שיטות שיכולות לעזור לכם להתגבר על המחסום הפסיכולוגי. 

ראשית נציין שתמיד כדאי לפנות לרופא/ה שלכם ולדבר על הבעיה. הם יכולים להציע לכם שלל פתרונות, ביניהם גם כדורים בגודל קטן יותר (לא לכל תרופה יש, אבל שווה לנסות).

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הנה עוד כמה טיפים שיכולים לעזור לכם:

קודם מים, אחרי זה כדור

יש אנשים שמתקשים עם התחושה של הכדור על גבי הלשון שלהם. במקרה כזה, כדאי קודם להכניס מים לפה - ורק אחרי זה לקחת את הכדור. מדובר בשיטה פשוטה אמנם, אבל רבים מעידים שזה מצליח לעזור להם להתגבר על המחסום הפסיכולוגי.

אישה שותה מים (צילום: shutterstock By Antonio Guillem)
נסו קודם לשתות את המים, כך שלא תרגישו את הכדור על הלשון | צילום: shutterstock By Antonio Guillem

הטריק עם הבקבוק

שיטה זו נחשבת פופולרית במיוחד בקרב אנשים שמתקשים לבלוע כדורים. הניחו את הכדור על הלשון והצמידו את השפתיים לפתח בקבוק המים. כשתשתו את המים מהבקבוק, הטו את הראש שלכם לאחור - וזה כבר יעשה את כל העבודה בשבילכם. זו נחשבת לשיטה טובה במיוחד אם מדובר בטבליות - מחקר שפורסם בשנת 2014 בחן שיטות שונות שעוזרות לאנשים שמתקשים לבלוע כדורים ומצא כי זו שיטה יעילה במיוחד כשמדובר בטבליות. 

להישען קדימה

זה עלול להישמע קצת מוזר בהתחלה, אבל מתברר שזה עובד. שימו את הכדור על הלשון שלכם, קחו שלוק מים (בלי לבלוע עדיין) - ואז הטו את הסנטר שלכם לכיוון החזה - ובלעו את הכדור שהראש שלכם למעשה נשען קדימה. "זה משנה את התפיסה של בליעת כדור ויכול לעזור להקל את הסלידה הפסיכולוגית מזה", מסביר ד"ר וין נוין, רופא משפחה ל-Self.com. שיטה זו נבדקה גם כן במחקר שצוין למעלה והיא נמצאה יעילה במיוחד לבליעת כדורים מסוג קפסולה (כמוסה). 

אישה לוקחת תרופה (צילום:  Syda Productions, shutterstock)
קושי בבליעת כדורים הוא בעיה נפוצה גם בקרב מבוגרים | צילום: Syda Productions, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> התרופה לקורונה כבר כאן, למה לא משתמשים בה?
>> מחקר חושף: ההרגל הנפוץ הזה גורם לעלייה במשקל
>> תביעה: רופאה צעירה מתה בעקבות זריקת אפידורל

להתאמן עם סוכריות

כל עוד אתם בוחרים בסוכריות בגודל הנכון, אין לכם סיבה לדאגה. זו שיטה מצוינת שיכולה לעזור לכם להתרגל לבליעת כדורים. ד"ר מארק ליווי, מומחה ברפואה פנימית, ממליץ על דרך הדרגתית: התחילו עם טיק טק, המשיכו עם מיני M&M ומשם התקדמו ל-M&M בגודל רגיל. מובן שאפשר להחליף את כל הסוכריות הללו בסוכריות אחרות בגדלים מקבילים. ואם אתם חוששים שבליעת סוכריות תשבש לכם את העיכול שלהן, אז אל דאגה, זה לא. 

קופסת סוכריות טיק טק (צילום:  Bborriss.67 / Shutterstock)
אפשר לנסות קודם עם טיק טק | צילום: Bborriss.67 / Shutterstock

ומה לא לעשות

חשוב מאוד לא לרסק את הכדורים. ישנם כדורים שניתן לרסק אותם ולערבב עם כוס מים כדי לעזור בבליעה, אבל ישנם סוגים מסוימים של כדורים שאסור לרסק בשום אופן. הסיבה לכך היא שתרופות מסוימות בנויות בצורה שהן מתפרקות בגוף בהדרגה. כך שריסוק הכדור יכול לגרום לכך שהגוף יקבל מינון גבוה בבת אחת וזה בהחלט לא מומלץ. כך שתמיד כדאי להיוועץ ברופא ולבדוק לפני כן אילו תרופות ניתן לרסק.