כפי שסנפיר גב של כריש המבצבץ על פני הים הינו רק חלק מזערי של הדג עצמו, ובדומה לקצהו של קרחון, האף שנמצא במרכז הפנים מהווה שער לעולם מופלא של מבנים עמוקים, מסדרונות צרים וחללים עשירים בכלי דם. 

דימום ספונטני מהאף הינו אירוע נפוץ וכמעט כל אדם יחווה אותו לפחות פעם אחת במהלך חייו. סבתא לימדה אותנו שכאשר זה קורה, יש להשעין את הראש לאחור, אך בשונה מההברקה ההיא שלה עם מרק העוף, במקרה הזה, רצוי להטות את הראש לפנים על מנת שהדם לא ייבלע או יישאף. סגירה של הנחיריים באמצעות האצבעות למשך כמה דקות יסייעו בדרך כלל להפחתת הדימום.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

סיבות אפשריות

התפיסה הרווחת היא שהנטייה לדימומים גוברת בעיקר בחודשי הקיץ, אלא שחלק לא מבוטל מדימומי האף נגרמים בכלל מפציעה קלה הנגרמת מחיטוט או כתוצאה מיובש מקומי בשל תנאי מזג אוויר שונים ובהם גם קור ורוחות נטולות לחות.

מיעוט מהמקרים עלולים לנבוע מיתר לחץ דם, מחלות גנטיות או דלקתיות, פגמים בתהליך קרישת הדם, תרופות נוגדות קרישה, זיהומים שונים ולעיתים אף כתוצאה מגידולים שפירים או ממאירים.

גם גופים זרים, צריכה כרונית של חומרים נשאפים או שימוש במכשירים המספקים חמצן דרך האף עשויים לגרום לכך.

מחטט באף (צילום:  Lolostock, shutterstock)
זהירות עם זה | צילום: Lolostock, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> נכון או לא נכון? בדקנו 10 מיתוסים על תזונה
>> מחקר: בשבועיים הקרובים נגיע לשיא – ואז ירידה

אפשרויות הטיפול בבעיה הינן מגוונות וכוללות תרסיסים ומשחות, צריבה חשמלית או כימית, החדרת חומרים במרקמים שונים ליצירת לחץ מקומי ולפעמים אפילו יש צורך בניתוח.

הגישה הטיפולית נגזרת כמובן מאבחון נכון המתבצע לאחר תשאול מעמיק לאיתור גורמים אפשריים ובדיקה גופנית יסודית. לעיתים, בדיקות עזר שונות כמו דימות ובדיקות דם יהיו נחוצות להשלמת התמונה. 

ד"ר שי שניידר, מומחה לא.א.ג ביחידה לניתוחים אנדוסקופים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת, ומנהל רפואי של מוקד א.ר.ם לרפואה דחופה בא.א.ג. אסותא רמת החייל