הטבור שלנו הוא לא רק זכר לחבל הטבורי שחיבר ביניכם לבין אמכם כשהייתם עוברים קטנים בתוך הרחם, אלא מתברר שהוא גם עולם ומלואו. מעטים יודעים שהגומה הקטנה בבטן מכילה מגוון מטורף של זני חיידקים ושהיא מחוברת לכבד שלנו. הנה חמש עובדות מפתיעות שלא ידעתם על הפופיק שלכם.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מגוון מטורף של חיידקים

לפי יוזמה מדעית ביזארית למדי בשם "פרויקט הגיוון הטבורי", הטבור הוא מקום משכנם של כמות מפתיעה של חיידקים. מדענים צעירים מאוניברסיטת צפון קרוליינה החליטו בשנת 2011 לבדוק את המיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים) המצויה בפופיק. הם רצו לבדוק אם החיידקים באזור הטבור שונים משאר החיידקים בגוף שלנו. החוקרים זיהו 2,368 זנים שונים של חיידקים שחיים בטבורים של 60 מתנדבים – מדובר במגוון בלתי נתפס של זנים. לשם ההשוואה, יש בצפון אמריקה רק כאלף זנים שונים של ציפורים או נמלים. שמונה זנים שלטו בעיקר באוכלוסיות החיידקים בטבור, המהווים כ-45 אחוז מכלל אוכלוסיית החיידקים. אך עדיין היה מגוון רחב של חיידקים אצל כל אדם. אחד המשתתפים במחקר לא רק סחב בפופיק שלו כמות גדולה של חיידקים, אלא גם שני זנים של ארכאונים, או "חיידקים קדומים", "זני חיידקים המצויים בסביבות קיצוניות ושאינם נצפו לפני כן בעור אנושי", כתבו החוקרים והוסיפו כי האדם שבו נמצאו הזנים האלו דיווח כי הוא לא התקלח במשך כמה שנים.

הפופיק מחובר לכבד

כפי שהטבור הוא זכר לחבל הטבור שחיבר ביניכם לאמכם כשהייתם ברחם, יש גם זכר פנימי לקשר הזה. תפקיד חבל הטבור הוא להעביר חומרים מזינים ודם עשיר בחמצן בין האם לעובר. כדי לעשות זאת, חבל הטבור מכיל שני "חבלי הצלה", וריד טבורי שמעביר דם לעובר ושני עורקים טבוריים שמעבירים פסולת ופחמן דו חמצני מהעובר חזרה לאם, כשגופה מסלק אותם החוצה.

אישה מלטפת את בטנה ההריונית (צילום: Nikolai KlAga, Istock)
חבל הטבור אחראי להעברת דם וחומרים מזינים מהאם לעובר | צילום: Nikolai KlAga, Istock

בתוך גופו של העובר, הוורידים והעורקים הטבוריים נקשרים למחזור הדם, לכבד ולשלפוחית השתן. כשהעובר יוצא לאוויר העולם, נושם לראשונה וחבל הטבור נחתך, החלקים הפנימיים של חבל הטבור והעורקים מתייבשים ומתקשים למעין רצועה. אבל רצועות אלה עדיין מחוברות לחלקו הפנימי של הטבור. אחת הרצועות נקשרת וחוצה את הכבד. רצועה אחרת נמתחת למטה לתוך אגן הירכיים, כשחלקים ממנה עשויים לתפקד כחלק ממחזור הדם בסמוך לשלפוחית השתן. אצל תינוקות מסוימים, שרידי העורק שעובר משלפוחית השתן לטבור לא נסגרים כראוי ושתן דולף מהטבור. ניתוח פשוט יכול לתקן את זה.

עוד ב-mako בריאות:
>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג  

הטבור הוא חברו הטוב ביותר של המנתח

אם העיניים הן החלון לנשמה, אז הטבור הוא החלון לכיס המרה שלנו. בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים, יותר מנתחים מבצעים הליכים גדולים דרך הטבור, כדי לגרום לכמה שפחות צלקות. ניתוח לפרוסקופי הוא הליך המשמש לניתוחי בטן. במהלכו המנתח חודר לבטן המטופל באמצעות חתכים קטנים באזור הטבור ומוחדרת מצלמה מזערית שמאפשרת לראות למנתח את פנים הבטן.

יותר שערות – יותר מוך

מוך טבורי הוא אחת התעלומות הגדולות ביותר בגוף האדם, שהוביל ללא מעט ספקולציות. בשנת 2002, מדען אוסטרלי בשם קארל קרוסלניקי החליט לגלות בדיוק מאיפה מגיע המוך הטבורי ומדוע הוא מצוי אצל אנשים מסוימים ואצל אחרים לא. ד"ר קארל ערך סקר אונליין וביקש מאנשים לענות האם יש להם מוך טבורי, באיזה צבע הוא ופרטים לגבי העור והגוף שלהם.

לאחר שהצליח לאסוף 4,799 תשובות, ד"ר קארל הצליח להגיע לכמה מסקנות. גברים מבוגרים שסובלים מהשמנת יתר קלה ובעלי שיער באזור הבטן היו בעלי הסבירות הגבוהה ביותר למוך טבורי. השיער שעל הבטן לוכד סיבי בד מהבגדים והחולצה מושכת אותם כלפי מטה לעבר הטבור. כשמתנדבים גילחו את השיער שסביב הפופיק, 40 אחוז מהם הבחינו כי יש להם פחות מוך טבורי. ד"ר קארל זכה בפרס איג נובל על המחקר שלו, פרס המוענק מדי שנה ל"הישגים שבתחילה גורמים לאנשים לצחוק ואז גורמים להם לחשוב".

יש אנשים בלי פופיק

לכל היונקים השלייניים (או יונקי שליה) יש טבור. זה כולל גם חתולים, כלבים ולווייתני בלוגה (לבנתן). אבל דווקא אצל בני האדם, לא לכולם יש טבור. דוגמנית העל קרולינה קורקובה היא אחת מהם. נדיר שתראו תמונה של הבטן חסרת הפופיק שלה, מאחר שלרוב עורכים את התמונות בפוטושופ ומוסיפים לה טבור. אך תמונות ממסלולי האופנה חושפות כי במקום פופיק, יש לה מעין חריץ קטן.

A post shared by Karolina Kurkova (@karolinakurkova) on


הגיוני לחשוב שאף אחד לא נולד בלי חבל הטבור, ולפיכך לכולנו צריך להיות טבור. אך תינוקות מסוימים שנולדים עם בעיות כמו בקע טבורי או גסטרוסכיזיס נאלצים לעבור ניתוחים שבמקרים רבים מותירים צלקת שלא נראית כמו פופיק.

>> אז כל כמה זמן אתם צריכים לנקות את הפופיק? ועוד דברים שחייבים לדעת