כולנו זקוקים לעזרה מדי פעם. במהלך חיינו, כל אחד מאיתנו ימצא את עצמו בשלב מסוים בצד העוזר ובזמן אחר בצד הנעזר. נכון, במקרים רבים לא קל לנו לבקש עזרה וחלקנו גם מתקשים לבקש טובה קטנה. אך מסלול החיים לעתים קרובות מוביל אותנו בדרכים קשות, או מציב בפנינו חומות שקשה לעבור, ולפעמים אין ברירה, אלא לנסות את מזלנו ולבקש עזרה.  

  >> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אפילו סטיב ג'ובס, שנחשב לאחת הדוגמאות הבולטות לאנשים שהגיעו רחוק מאוד בזכות כישוריהם, הודה בעבר בריאיון שגם הוא למד שלפעמים צריך לדעת לבקש עזרה. ג'ובס האמין שבקשה לעזרה יכולה להיות המפתח להגשמת החלומות שלכם. "מרבית האנשים לעולם לא מרימים את הטלפון ומתקשרים. רוב האנשים אף פעם לא מבקשים וזה מה שמבדיל, לעתים, בין אנשים שעושים דברים – לבין אנשים שרק חולמים עליהם".

סיכוי גבוה פי 2 לקבל כן 

נכון, לבקש מאדם אחר שיעזור לכם יכול להיות משימה לא קלה; זה גורם לנו להרגיש פגיעים וחסרי ביטחון, ובהחלט עלול לגרום לנו להתאכזב אם האדם השני מסרב לעזור לנו. אך מתברר שיש דרך אחת שיכולה לסייע להעלות את הסיכוי שהאדם שביקשתם ממנו עזרה יסכים לעזור: שיטת ה-"אבל תרגיש חופשי".

מניתוח מדעי שבדק לא פחות מ-42 מחקרים שונים שנעשו בנושא, נמצא כי גרסאות שונות של שיטת ה"תרגיש חופשי" עוזרות לקבל "כן". למעשה, נמצא כי שיטה זו מעלה את הסבירות כפליים שאדם יסכים לעזור לכם. זה נשמע מנוגד להיגיון, כי סביר שמשפט כזה דווקא יגרום לתוצאה הפוכה – שאדם ירגיש חופשי לסרב. אך נראה שבמקרה זה – ההפך הוא הנכון.

עוד ב-mako בריאות:
>> הלם: חובה לשטוף אבוקדו לפני שחותכים אותו
>> כך דרו ברימור השילה 11 ק"ג תוך שלושה חודשים
>> מפלוצים ועד לחוסר סקס: הכתבות הנקראות ביותר ב-2018

אז איך זה עובד? הכל קשור לפסיכולוגיה. כל מה שאתם צריכים לעשות כשאתם מבקשים טובה זה להוסיף לבקשה משפטים כמו "אבל תרגיש חופשי לסרב", או "אל תרגיש מחויב". למעשה, כל דבר שיגרום לאדם שאתם מבקשים ממנו עזרה להרגיש שלא דוחקים אותו לפינה או שמפעילים עליו לחץ להסכים או שאין להם ברירה.

לפי החוקרים: "המחקרים שבהם ניסוח המשפטים היה שונה, אך באופן עקבי הדגיש את החופש של האדם השני, חשפו כי אין הבדל מהותי ביעילות השיטה, כשמשנים את ניסוח המשפט. הגורם הכי שהופיע באופן העקבי ביותר היה למעשה החשיבות של הכרה מילולית בחופש של להגיד 'לא'".

חשוב לציין, כי שיטה זו יעילה הרבה יותר כשמדובר בבקשת עזרה שקורית פנים מול פנים. כמה מחקרים הראו ששיטה זו אפקטיבית פחות כשמשתמשים בה במיילים או בשיחת טלפון.

אז בפעם הבאה שאתם מבקשים עזרה, השתדלו להוסיף משפטים כמו "זה בסדר אם תגיד לא", "אני יודע שאתה עסוק ולגמרי מבין אם לא יתאפשר לך" או בעצם כל משפט שינסח בצורה כזו או אחרת את המסר שהאדם השני לא מחויב לעזור לכם.