מי לא מכיר פצעונים? בין אם אתם מאלה שסובלים מהתופעה ובין אם לא "בורכתם" בעור עם נטייה לפצעונים, אנחנו די בטוחים שהתמודדתם עם פצעון או שניים לאורך חייכם – בכל זאת, מדובר בתופעה די נפוצה. למרות שמדובר בפגיעה אסתטית שאינה מסכנת חיים, מראה הפנים חשוב לכולנו ולכן כדאי לטפל בתופעה ולא לסבול ממצב רוח ירוד ובושה.

אז ממה פצעונים נגרמים ואיך שומרים על עור נקי ובריא? פצעונים נוטים להופיע על העור כאשר הנקבוביות חסומות ונלכדים בהן לכלוך, שומן וחיידקים, שעלולים לגרום לתהליך המתבטא בפצעונים. בנוסף, לנקבוביות יש תפקיד חשוב – בתוך הנקבוביות נמצאות בלוטות חלב המפרישות חומר שומני (שנקרא גם סבום), והוא דווקא שומר על רכות העור ולחותו. במהלך גיל ההתבגרות הנטייה לפתח פצעונים גוברת אך גם בגילאים מבוגרים יותר עלולים להתפתח פצעונים.

מדוע מתפתחים פצעונים על העור?

הבעיה מתחילה כשבלוטות החלב מפרישות יותר מדי סבום, ואז הפנים נעשות מבריקות ושומניות, הנקבוביות חסומות ומורחבות, והדרך להופעת פצעונים – קצרה.

למה זה קורה? גנטיקה, חוסר איזון הורמונלי (שהוא חלק בלתי נפרד כמעט מגיל ההתבגרות) ואפילו גורמים נפשיים כמו לחץ עלולים להגביר את ייצור השומן. יתרה מכך, בגיל ההתבגרות בלוטות החלב מפיקות כמות רבה יותר של סבום והנטייה לפתח פצעונים גוברת.

מעבר לכך, גורמים סביבתיים כמו חשיפה לשמש או זיהום אויר עלולים לזהם את הנקבוביות, וגם עישון, נטילת תרופות מסוימות ושימוש בתכשירים קוסמטיים החוסמים את הנקבוביות מגבירים את הסיכוי להופעת פצעונים.

פצעונים (צילום: WELEDA)
כשבלוטות החלב מפרישות יותר מדי סבום, הנקבוביות חסומות ומורחבות, והדרך להופעת פצעונים – קצרה | צילום: WELEDA

איך מטפלים?

הקפדה על 4 עקרונות בסיסיים תעזור לכם לשמור על עור בריא ונקי מפצעונים: ניקוי, לחות, טיפול בפצעונים וכיסוי. בואו נתחיל:

  1. ניקוי: ניקוי יסודי ועדין של הפנים פעמיים ביום יגרום להסרת שאריות השומן והלכלוך, יגרום לפתיחת הנקבוביות החסומות ויסייע לתהליך ההתחדשות הטבעי של העור. חשוב לבחור מוצר לא אגרסיבי מידי וכזה שאינו מכיל מרכיבים החוסמים את הנקבוביות. לצורך ניקוי, הסרת איפור ושאריות שומן נסו להשתמש בג'ל ניקוי מטהר לעור הנוטה לפצעונים של מותג הטיפוח הצמחי-אורגני WELEDA. הג'ל מסייע בניקוי עמוק של הנקבוביות אך עם זאת עדין ויומיומי. בנוסף, הוא מפחית ברק, מרגיע את העור, לא חוסם את הנקבוביות ואינו מייבש את העור.
  2. לחות: עור פנים שמן ניחן בנטייה להפריש עודף חלב העלול בהמשך להוביל להתפתחות פצעונים. יחד עם זאת, עור פנים שאינו שמן עלול גם כן להתכסות בפצעונים, בעיקר בגיל ההתבגרות. לכן, כדאי להקפיד על מריחת קרם לחות עדין המבוסס על חומרים טבעיים שמרגיעים את העור, מחזירים אותו לאיזון הטבעי שלו, מפחיתים ברק שומני ומעודדים הפרשת סבום מאוזנת המסייעת במניעת פצעונים. קרם הלחות לעור הנוטה לפצעונים של WELEDA עונה על הצרכים האלו בעזרת הרכיבים המיוחדים שלו - שמן חוחובה המאזן את רמות הלחות בעור ותמצית קליפת עץ הערבה העשירה בתרכובות דוגמת סליצין ופוליפנולים, אשר מסייעת לטיפול בעור הנוטה לפצעונים
    מוצרי ולדה לעור (צילום: WELEDA)
    חשוב לבחור מוצר לא אגרסיבי מידי וכזה שאינו מכיל מרכיבים החוסמים את הנקבוביות. | צילום: WELEDA
  3. טיפול בפצעונים: ומה בנוגע לפצעונים שכבר צצו? אל דאגה – גם בהם אפשר לטפל נקודתית בעזרת תכשירים המיועדים לטיפול בפגמי עור. לדוגמה, טיפול נקודתי ומיידי לעור הנוטה לפצעונים של WELEDA עם האפקט המרגיע והמצנן. הטיפול כולל חומרים טבעיים שמסייעים לטיפול בפצעונים כמו תמצית שורש ליקוריץ המרגיעה את העור, תמצית הממליס המתאימה במיוחד לעור פגום ותמצית קליפת עץ הערבה.
  4. כיסוי: בסופו של דבר, כולנו רוצים להרגיש בנוח עם המראה החיצוני שלנו. לכן כשאנחנו מדברים על טיפול כולל ושלם בעור עם פצעונים אנחנו מדברים גם על כיסוי – תכשיר קוסמטי שיסתיר את הפצעונים ויעניק לעור מראה חלק ובריא. קונסילר לכיסוי וטיפול בעור הנוטה לפצעונים של חברת WELEDA נוצר במיוחד בשביל כך. הקונסילר החדשני, אשר הושק לאחרונה, אינו חוסם את הנקבוביות (נון-קומודוגני), מפחית את נראות הפצעונים תוך כיסוי מיידי של פצעונים וכתמי עור ומתמזג בקלות בעור. אז בפעם הבאה כשיש פצע נסו לכסות אותו ולצאת מהבית כרגיל, בלי בושה. תודו לנו אחר כך
    ייבוש פצעונים (צילום: WELEDA)
    אפשר לטפל נקודתית בפצעים שכבר צצו בעזרת תכשירים המיועדים לטיפול בפגמי עור | צילום: WELEDA

בקיצור, המטרה הכוללת היא לעזור לעור לחזור לאיזון, לשמור על הלחות, לנקות אותו משאריות שומן ולכלוך ולעזור לו להתמודד עם פצעונים ופגמים קיימים. נבהלתם? אין סיבה, כי התהליך קל יותר ממה שאתם חושבים והוא מספק פתרון כולל אשר יעזור לכם לראות תוצאות תוך זמן קצר.

  • המידע בכתבה באדיבות חברת "וולדה" - ניתן להשיג ברשתות הטבע ובבתי מרקחת וטבע פרטיים