כולנו מתגרדים כמה וכמה פעמים ביום במקומות שונים בגוף, אבל כ-15 אחוז מהאוכלוסייה סובלת מגירודים כרוניים ובלתי פוסקים. "זו בעיה גדולה", טוען בריאן קים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון, "מחקרים הראו שיש לזה השפעות על איכות החיים, ולפעמים זה מקביל לכאבים כרוניים. הרבה מהמטופלים שלי מעדיפים כאבים על פני גירודים, כי גירוד הרבה יותר משגע ומטריף".

איך יודעים מתי גירוד הוא נורמלי ומתי הוא סימפטום לבעיה אחרת? גירוד יכול לנבוע ממאות סיבות שונות, החל מעור יבש ופסוריאזיס, דרך דלקת עור כתוצאה מחיכוך עם בגדים גסים ועד לרגישות למרככי כביסה מסוימים, בשמים, חיות מחמד וכמובן – עקיצות שונות של יתושים או חשיפה לצמחים ועלים. יש גם אנשים שהעור שלהם מגורה כתוצאה מחשיפה לגורמים חיצוניים כמו אוויר קר או מגע ישיר עם קרני השמש.

View this post on Instagram

A post shared by Banshee (@dont_judge_without_knowledge) on

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

עם זאת, לפעמים גירודים הם לפעמים סימפטומים לבעיות פנימיות חמורות יותר, כמו למשל סוכרת, מחלת כליות ואפילו סוגים שונים של סרטן. "אנשים יופתעו לגלות שגירוד יכול לנבוע מבעיות בצוואר או בגב, כתוצאה מנזק לעצבים שנובעים מעמוד השדרה", אומר קים, "וגם סרטן בבלוטות הלימפה או סרטן הדם יכולים להתבטא דרך גירוד, שנוצר כתוצאה מחסימה של צינור המרה.

"במקרים מסוימים של סרטן בבלוטות הלימפה, הסרטן מתחיל כאשר תאי הדם הלבנים תוקפים את העור וגורמים לפריחה מגרדת וכרונית, שהרבה אנשים מבלבלים עם אקזמה", אומר הדרמטולוג תומס קיהי ממרילנד. "כמו כן כשליש מהאנשים שסובלים ממחלת כליות סופנית חווים גירודים כתוצאה מרעלים שמצטברים בעור".

כמו כן, מחקרים שונים שנערכו לאחרונה בעכברים גילו קשר בין גירודים לבין אלרגיה למזון מסוים כתוצאה מפעולה של מערכת החיסון, ואף הוכיחו קשר בין נוירונים במוח לבין מחזור הגירוי-גירוד. "זו תחושה שמשחקת תפקיד מרכזי בגילוי ואיתור של חומרים מזיקים לגוף, במיוחד כאלה שנצמדים לעור", אמר אחד החוקרים, "מה שגורם לבעלי החיים להסיר את החומר המזיק".

עוד ב-mako בריאות:

>> הסיבה שחייבים להפסיק להשתמש במקלון אוזניים
>> חוקרים קובעים: זהו משך הזמן האידאלי לחופשה 
>> הניתוחים הפלסטיים המטורפים של הקוריאנים

על כל מקרה, ההסכמה הרווחת כי אם גירוד באזור מסוים בגוף נמשך יותר מחודש – הגיע הזמן לראות רופא. "רוב האנשים אמנם לא חושבים שגירוד קל מצריך טיפול ובדרך כלל מסתפקים במשחות ותרופות ללא מרשם, אבל לפעמים אין להם השפעה גדולה מדי. כשגירוד מתחיל להשפיע על איכות החיים, כמו למשל על השינה, או שהוא מגיע עם פריחה – צריך לקבוע תור", אומר קים. "יש לא מעט טיפולים לגירודים, החל מקרם לחות ועד תרופות אנטי דלקתיות במקרה של אקזמה".