ב-1 בנובמבר יוחלף השעון לשעון חורף, ואיתו הימים שיתקצרו והחושך והקור שיתחילו להתפשט במרחב ויעודדו אנשים להיכנס מתחת למיטה החמה ולישון. גם באמצע היום.

בין הסיאסטה הספרדית, לשנת הצהריים הקבועה בחוק בסין וטאיוואן או חדרי המנוחה במקומות העבודה של יפן, ההכרה בנחיצותה של שנת הצהריים לעבודה יעילה ולהגדלת התפוקה, הולכת ונכנסת למקומות העבודה בכל העולם, בייחוד בהייטק.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

הקורונה החריפה את בעיות השינה

האם אכן כולם באמת צריכים את השנ"צ? מסתבר כי יש אנשים שאסור להם לישון שנת צהריים. אנשים כאלה אם ישנו בצהריים, לא יוכלו להירדם בלילה עד השעות הקטנות. תופעה זו ניתן לראות במיוחד בספרד, בה רווחת עדיין, למרות הרצון לבטלה לפני כמה שנים, הסיאסטה בת ה - 2-3 שעות. הספרדי הממוצע לא נרדם עד השעות הקטנות של הלילה, תבדקו את זה עם החבר הספרדי שלכם.

אצלנו אמנם לא רווחת הסיאסטה, אבל בעיות שינה קיימות בהחלט. על פי מחקר של המותג טונייט של כצט בשיתוף עם מכון רושניק, שהתבצע בקרב 702 משתתפים, כ-61 אחוזים מהישראלים דיווחו שחוו בעיות שינה בשנה החולפת, כאשר 234 מתוכם הם בעלי הפרעות שינה קשות. השיגרה המשובשת ואי הוודאות המתמשכת שנחוו על ידי רבים השנה גרמו להחמרה בנדודי שינה - הפרעה שמשבשת את מהלך היום של הסובלים ממנה ואצל חלקם חוזרת מדי לילה.

עוד ב-mako בריאות:
>> כל הכללים לשנ"צ בריא ויעיל
>>שנת צהריים תורמת לתפקוד המוח
>>נגמלים ממתוק: כל התחליפים הבריאים לסוכר

נדודי שינה (צילום: Shutterstock)
שנ"צ עלול להסתיים בתסכול באמצע הלילה | צילום: Shutterstock

אפשר לחלק את טיפוסי השינה לשניים – קצרי שינה או ארוכי שינה:

קצרי השינה נרדמים מיד, וזקוקים לשעות שינה ספורות. השינה שלהם איכותית מאוד, הם ילכו לישון מוקדם יחסית ויתעוררו  אחרי 5-6 שעות לכל היותר. הם יתעוררו מיד, מוכנים "לטרוף" את העולם. אבל בשעות הערב המוקדמות יחסית "יכבו" את עצמם, יורידו את האנרגיות המאפיינות אותם ויהיו מוכנים לשינה בשעה מוקדמת יחסית.

שנת צהריים לא תהיה טובה לאדם קצר שינה, כיוון שהיא תפגע במחזור השינה הקבוע שלו, והוא לא יוכל להרדם בלילה עד 2-3 לפנות בוקר.

לעומתם, ארוכי השינה נרדמים לאט, הם זקוקים לשנת לילה ממושכת של 8-9 שעות לפחות, ויהיה להם קשה מאוד לקום בבוקר. גם אם יקומו, יתעוררו באמת לתפקוד מלא אחרי שעתיים שלוש בהן עיניהם פקוחות. אלה האנשים שאי אפשר לדבר איתם במשרד עד 10-11 בבוקר, אבל דווקא בשעות הערב הם עירניים, יצירתיים ויבצעו עבודה איכותית.

מי שבכל זאת בוחר לישון שנת צהריים, עליו להגביל את שנת הצהריים למעגלי שינה בני שעה וחצי. שינה ממושכת יותר של שעתיים יכולה לגרום לכניסה לשלב העמוק של השינה ולתחושת עייפות גדולה אף יותר. יש גם את הלהיט המדעי החדש "power nap" של שינה קצרה למשך 15-10 דקות, המוח נכנס לשלב הראשון של גלי האלפא ושינה כזו תסייע להחזיק עירנות ל-5 שעות, שאחריהן נרגיש עייפות גדולה והמוח יסגור את המעגל של העירנות.  

אישה עייפה מאוד  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אישה עייפה מאוד | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

ומה עם הילדים?

ילד שישן בצהריים שעתיים בגן כי מכריחים אותו, יהיה בעייתי בכניסה לשנת הלילה. לכן מומלץ לא לתת לילדים מגיל 4 לישון צהרים, מה שמבטיח זמן איכות בערב להורים. ילדים ארוכי שינה הם אלה שיזדקקו להשלמות ביום. השינה אינה תלויה בגיל אלא בסוג טיפוס השינה שאתה. אלא אם מדובר בגילאי 75 ומעלה שאז חוזרים לשינה קצרה כמה פעמים ביום, אבל עדיין קצרי השינה יסתפקו בפחות שעות.

הפערים בין טיפוסי השינה הם גנטיים. לכן, העניין האמיתי כאן הוא לא הצורך בשנת צהריים, מתוקה ככל שתהיה אלא בחשיבות להכיר את טיפוס השינה אליו אנחנו משתייכים. לא לשנות את מי שאנחנו, כי מדובר בעניין מוטבע גנטית, אלא להתאים את אורח החיים ולקבל באהבה את מי שאנחנו.

ד"ר קרן אור חן, מומחית למיקוד שינה ומרצה באקדמית גורדון