אורי ג׳רבי מסיירת גבעתי נפצע אנושות בעזה. לפני מספר ימים נקבע במרכז הרפואי סורוקה מותו המוחי. בימים האחרונים הושתלו איבריו בשני ילדים וכך ניצלו חייהם. בשניידר הושתלה אונת הכבד של אורי ביצחק, פעוט בן חצי שנה, והכליה – בילדה בת 6.

"בדרך ללוויה נודע לנו שהכבד הושתל בפעוט בן חצי שנה והרגשתי נחמה", מספרת נעמי מור, אמו של אורי ז"ל. "בחייו תמיד הסתכל קודם כל על אחרים ורק אחר כך על עצמו, ולכן אני חושבת שהתרומה הזאת מאפיינת אותו מאוד. אגב, ביקש מיוזמתו לחתום על כרטיס אדי, אני מניחה שהוא הבין שכיוון שהוא לוחם תמיד קיים סיכון והיה לו חשוב לתרום גם אחרי לכתו".

יעקוב, אביו של יצחק, התינוק שזכה לקבל את אונת הכבד של אורי, מספר שכבר בגיל 3 שבועות הוא אובחן עם מחלה הפוגעת בדרכי המרה החיוניות לתפקוד הכבד. "אמרו לנו שהוא זקוק לניתוח בדחיפות, שמטרתו היא להאריך את הזמן כדי שיגדל כי בגיל כל כך קטן אי אפשר עדיין לבצע השתלה".

יצחק הקטן התאושש מהניתוח, אך בחצי השנה האחרונה נאלץ להגיע באופן תכוף עם הוריו לבית החולים. "היה חשש תמידי לזיהום. הוא היה זקוק לתרופות, עירויים, בילינו המון בבית החולים", מספר יעקוב. "לפני כחודש התחילה להתנפח לו הבטן והיה לו חום, חשבנו שזה בגלל חיסונים שהוא קיבל. אבל ראינו שהמצב לא משתפר ונסענו לשניידר, שם ראו שהכבד במצב לא טוב. מאותו הרגע הוא היה במעקב תמידי ולרופאים לא היו בשורות מעודדות. באחת הפעמים הוא סבל מנפילת סוכר קשה והרופא הגיע לחדר בבהלה כדי לבדוק שהוא בהכרה".

בשלב זה, רופאה בכירה בשניידר בישרה להם כי אין מנוס מהשתלת כבד. "כשאין ברירה מבקשים מההורים לתרום, אז אני הסכמתי. זה ניתוח מורכב ומסוכן אבל לא הייתה פה שאלה בכלל", מספר יעקוב. אלא שאז, ממש רגע לפני שהגיע לשניידר כדי לבצע בדיקות הכנה לניתוח, בישרו להם שהגיעה תרומה מנפטר. "אמרו לנו שמדובר בכבד צעיר ובריא, ושיש צורך לנתח מיידית. כבר באותו היום הגענו עם יצחק לשניידר, וחיכינו לכבד". הניתוח החל בסורוקה, שם הוצא הכבד מגופו של אורי ז"ל, והובא ישירות לשניידר, שם בוצעה ההשתלה "הרופאים כבר הכינו אותנו ואמרו שזה ניתוח מורכב שאורך בין 8 ל-14 שעות, אבל כבר תוך כ-6 שעות התקשרו לבשר שהוא יצא מחדר הניתוח", מספר יעקוב.

בשלב זה, ההורים עדיין לא ידעו כי זכו לאונת הכבד של חייל שנהרג בעזה. "ההורים שלי סיפרו ששמעו שבאותו היום נהרג חייל בעזה בשם אורי, ושאמו סיפרה בראיון שהוא תרם איברים, בהם גם אונת כבד לתינוק בן חצי שנה. מיד הבנו שבעצם הנתרם הוא הבן שלנו".

איך הייתה התחושה?

"קשה לתאר את זה במילים. מובן שמיד יצרנו קשר עם האם והודנו לה. אמא שלי מורה, והיא דאגה שבכיתה שלה בבני ברק יגידו ברכות לנשמת בנה. סיפרנו את זה לאמא של אורי והיא בכתה והתרגשה איתנו. זו אישה מיוחדת מאוד, היא סיפרה לנו סיפורי גבורה על הבן שלה, ועל איך שהוא תמיד התחשב קודם בצרכים של אחרים. אנחנו מאוד רוצים לפגוש אותה כמובן ונעשה את זה כשיתאים לה".

מה שלום יצחק כרגע?

"הוא בסדר תודה לאל. הרופאים אומרים לנו שצפויה שנה קצת מאתגרת אבל שהוא יהיה בריא".

יש לא מעט חילוקי דעות בין מגזרים שונים בארץ. אתה מרגיש שמקרים כאלה עוזרים בקירוב לבבות?

"בהחלט. אני חושב שהמלחמה הזאת לימדה אותנו לשים את המחלוקות בצד ולראות יותר את המשותף ואת האחדות, בסוף כולנו עם אחד, והנה פה בשניידר זה כל כך מורגש – הצלת החיים חוצה מגדרים, מגזרים. זה מדהים בעיניי".

יצחק הקטן עם ההורים הצוות (צילום: שניידר)
מימין לשמאל: ד"ר גורביץ המנתח, מנהל השתלות כבד במרכז שניידר, הוריו של יצחק איתו ודר יעל מוזר גלזברג, | צילום: שניידר

"אין מילים לתאר מה מרגיש צוות חדר ניתוח בסיטואציה המורכבת הזאת", אומר ד"ר מיכאל גורביץ, מנהל השתלות כבד במרכז שניידר. "הידיעה שהחייל הציל חיים בחייו והציל חיים במותו לא נותנת מנוח. תוך כדי מלחמה על הבית, אנחנו עסוקים בהצלת חיים של ילד, מודים על הזכות שניתנה לנו להצלת חיים. כל ילד הוא עולם ומלואו ואנחנו בצד המקדש את החיים ונלחם על חיי ילדים".

"אנשים בבני ברק התפללו לשלומו של אורי, עכשיו אני מתפללת שהתינוק הקטן והילדה שקיבלו את התרומות יהיו בריאים"

"אלה ימים מאוד קשים עבורנו, והגעגוע מורגש כיוון שלא ראינו אותו הרבה זמן כי הוא היה בלחימה", אומרת נעמי, אמא של אורי ז"ל. "אני יודעת כמה השירות היה חשוב לו, כמה הוא השקיע וכמה היה גאה. אין ספק שהתרומות הללו מקלות עלנו מעט. בשיחה עם ההורים, שמעתי את התינוק בוכה ברקע והבנתי שאורי בכל זאת חי דרך מישהו אחר. יש כאלה שהמוות הוא סופי עבורם, אבל עבורנו יש הרבה נחמה בעובדה שבזכות אורי ניצלו חייהם של ילדים".

עוד היא מוסיפה כי אף שהבית שבו גדל אורי אינו חרדי, המסורת חשובה להם ולכן שמחה מאוד לשמוע שתרומת הכבד הולכת לתינוק מבני ברק. "יש לנו עסק משפחתי בבני ברק והקשר עם האוכלוסייה שם חזק. לאורך כל השירות של אורי אנשים שם התפללו לשלומו. עכשיו אני מתפללת שהתינוק הקטן והילדה שקיבלו את התרומות יהיו בריאים".

"אנחנו אסירי תודה על התרומה שקיבלנו, ומודים גם לצוות הנהדר בשניידר. צפויות לנו עליות ומורדות אבל אני מקווה שהכל יעבור בשלום. אשמח אם כל מי שיוכל יתפלל עבור הבן שלנו יצחק דוד בן שרה עכסה, ולהילול נשמתו של החייל הגיבור אורי ג'רבי שבמותו נתן לנו חיים", מבקש לסיום יעקוב.