ב-4.2 שודרה כתבה בתכנית חיסכון בערוץ 2 שהזהירה (שוב) מנזקי קרינה סלולרית. בדומה לתחקירים דומים שפורסמו בעבר במספר גופי תקשורת, גם כאן יש הרבה הפחדה עם מעט מאוד ביסוס מדעי. בתחקיר נבחנו מספר מצבים יומיומיים, ביניהם שיחה בטלפון במעלית, נהיגה ברכב כשאפליקציית הניווט דולקת ושינה בסמוך לטלפון נייד או ראוטר של אינטרנט אלחוטי. לפי הכתבה, שיעור הקרינה הנפלטת מאותם מכשירים עולה משמעותית בעת השימוש בהם והדבר הוצג כמסוכן.

מכשירים חשמליים, והטלפון הסלולרי ביניהם, אכן פולטים קרינה אלקטרומגנטית בעוצמה חלשה. בניגוד לסוגי קרינה אחרים כמו קרינה רדיואקטיבית וקרינה אולטרה סגולה (כמו זו שנפלטת מהשמש) הקרינה הנפלטת ממוצרי חשמל ביתיים נחשבת בטוחה למשתמש, ואינה גורמת לנזקי DNA שעלולים להוביל לסרטן.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

קרינה סלולרית היא קרינה בתחום המיקרוגל, כלומר קרינה שגורמת לתנועה של מולקולות מים. אותה קרינה (בעוצמה גבוהה בהרבה) מחממת עבורנו את הפיתה במיקרוגל, אך ברמות נמוכות הנפלטות מהטלפונים הסלולריים היא כמעט ולא משפיעה עלינו. אחרת, סביר להניח שהיינו מרגישים חימום משמעותי של אזור הראש והאוזן בפרט בכל שיחת טלפון (והכוונה לא להתחממות של המכשיר אלא של הרקמה עצמה).

בתחקיר הוצגו ערכים מספריים של קרינה ונבדקה העלייה בקרינה במצבים השונים. הערכים נראים הגיוניים, אך מה שלא הובהר הוא שגם לאחר העלייה, עדיין מדובר ברמות נמוכות מאוד. הערך הגבוה והמשמעותי ביותר שהוצג בתחקיר היה במעלית, בה נמדדו ערכים של 50mW/m2 . לפי ההנחיות של המשרד לאיכות הסביבה, המסתמכות על נתונים מארגון הבריאות העולמי, הרמה המירבית המותרת בחשיפה רצופה וממושכת עומדת על 200mW/m2. כדי להגיע לרמה כזו במעלית, למשל, אנחנו צריכים לשהות לזמן ממושך במעלית סגורה עם ארבעה טלפונים פועלים במקביל. מכאן עולה שאם אנחנו נמצאים במעלית כדקה או שתיים עם טלפון פועל אחד - אין סיבה לחשוש.

בתחקיר נרמז גם לנזקים שעלולים להיגרם מחשיפה ממושכת לקרינה סלולרית, ואחד המרואיינים אף הזהיר מסרטן במוח ובבלוטות הרוק. אלא שעשרות אלפי מחקרים שפורסמו ב-30 השנים האחרונות העלו כי אין ראיות להשלכות בריאותיות מחשיפה לרמות נמוכות של קרינה אלקטרומגנטית. הטענה שהוזכרה בתחקיר, לפיה קרינה סלולרית היא מסרטן אפשרי, מתבססת על דו"ח של ארגון הבריאות העולמי שפורסם ב-2011, שבתורו מסתמך על מחקרים בחולדות ומחקרים באיכות נמוכה בבני אדם (דבר שצוין גם בדו"ח). מאז התפרסמו כמה וכמה מסמכים של רשויות הבריאות המובילות, ביניהן מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), המכון האמריקני לחקר הסרטן והאגודה האמריקאית לסרטן (ACS). המסקנה של כולם היא שלא נמצא קשר בין שימוש בטלפונים סלולרים לסרטן.

עוד ב-mako בריאות:

>> מפחיד: ליטפה חתול רחוב ונדבקה בזיהום מחריד
>> מדענים ישראלים טוענים שהם מצאו תרופה לסרטן
>> מדהים: גילינו מה סודה לשתייה יכולה לרפא
 

כשטכנולוגיה חדשה יוצאת לשוק חשוב מאוד לבדוק את ההשפעות שלה על בעלי חיים ובני אדם, חשוב לערוך מחקרים, לנתח את התוצאות לבדוק היטב את הנושא. אלא שאחרי 30 שנים ועשרות אלפי מחקרים, אולי אפשר להפסיק לפחד ולהפחיד - לפחות עד שיתגלו ראיות משמעותיות המצביעות אחרת.