מיליוני תיירים ותושבים מקומיים נהנים מהקיץ הישראלי מדי שנה ומהחופים שטופי השמש. אין ספק שהישראלים אוהבים את השמש הישראלית ונהנים משהייה ממושכת בחוף הים. אבל עם כל האהבה שלנו לקיץ, אנחנו נוטים לשכוח עד כמה השמש מסוכנת לנו - ואנחנו לא רק מדברים על סרטן עור, אלא על כל הנזקים החיצוניים שהיא גורמת להם עם הזמן. הנה 8 דברים שהשמש יכולה לעשות לגוף שלכם וכיצד להימנע מזה. 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. קמטים בפנים ובמיוחד באזור העיניים

ממחקר שפורסם ב-2013, נמצא כי קרני השמש אחראיות ללא פחות משמונים אחוז מכלל הקמטים המופיעים בפנים. הסברה הרווחת היא שקרני ה-UV גורמת לייצור רדיקלים חופשיים בתאי העור, שמזיקים לו ומובילים, עם הזמן, לפגיעה ברקמות החיבור של העור, אלסטין וקולגן ובהתאם לכך גורמים להופעת קמטים. ואם זה לא היה מספיק, אז חשיפה לשמש ללא משקפי שמש גורמת לנו לצמצם את עינינו, מה שעלול להוביל להופעת קמטוטים בצדי העיניים. העור שסביב העיניים דק יותר ב-40 אחוז מהעור בשאר הפנים ולכן הוא פגיע במיוחד לנזקים וקמטים. אז אל תשכחו למרוח קרם הגנה גם באזור הזה וכמובן, לא לצאת מהבית בלי משקפי שמש עם הגנה טובה נגד UV.

קמטים מסביב לעין (צילום: Kuttelvaserova Stuchelova, Shutterstock)
השמש גורמת להופעת קמטים בצדי העיניים | צילום: Kuttelvaserova Stuchelova, Shutterstock

2. שפתיים דקות יותר

העור באזור השפתיים הוא דק במיוחד ומכיל רק כ-5 שכבות של תאי עור, בהשוואה ל-15 שכבות של תאי עור באזורים אחרים. זה מאפשר לשפתיים להיות גמישות לטובת דיבור, הבעות פנים ואכילה. אבל זה גם אומר שהאזור הזה פחות מוגן מפני פגיעה בקולגן. ממחקרים שנעשו, נמצא כי בקרב תאומים, אלו שנחשפו יותר לקרני UV היו בעלי שפתיים דקות יותר מאחיהם שנחשפו פחות לשמש. לכן חשוב להקפיד למרוח שפתון לחות בעל מקדם הגנה, במיוחד כשאתם נחשפים לשמש.

3. אקנה וראשים שחורים

חשיפה ממושכת לעור השמש גורמת ליובש בעור, המוביל לתגובה של בלוטות השומן שמפרישות יותר סבום בעור (כדי ללחח אותו) - והתוצאה של זה היא הצטברות של תאי עור מתים שחוסמים את הנקבוביות, גורמים לראשים שחורים ולהופעת פצעונים. בנוסף לכך, ההזעה בקיץ גם היא חוסמת את הנקבוביות ומובילה לאקנה. אז אל תשכחו להקפיד לרחוץ פנים היטב אם הזעתם ואם נחשפתם לאור השמש. בלי קשר, שטיפת פנים צריכה להיות חלק בלתי נפרד משגרת הטיפוח היומיומית שלכם.

4. אדמומיות בלחיים

בעת שהייה בחוץ ביום שמשי, החום מרחיב את כלי הדם באזור הלחיים. אבל כשאתם מגיעים לאזור ממוזז וקריר, כלי הדם יתכווצו שוב. בקיץ, אנחנו נעים תמיד מאזור חם לאזור ממוזג והפעולה החוזרת ונשנית הזו, שגורמת להרחבה והתכווצות כלי הדם בתדירות גבוהה, עלולה לבסוף להוביל לפגיעה בכלי הדם, הגורמת למראה אדמומי בלחיים. ואם אתם סובלים מרוזציאה, אתם בסיכון גבוה יותר לכך.

רוזציאה  (צילום:  Lipowski Milan, shutterstock)
כלי דם יכולים להיפגע ולגרום לאדמומיות בלחיים | צילום: Lipowski Milan, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> שבר את הרשת: האם יש לכם את השריר הזה ביד?
>> 10 סימנים שהתזונה שלכם מקצרת לכם את החיים 
>> המרכיב החשוב במזון שיכול להאריך לכם את החיים

5. קמטים באזור המחשוף

העור הרגיש שבין הצוואר לחזה שלכם עלול להיפגע גם הוא מנזקי השמש ובמידה ניכרת. הסיבה לכך היא משום שהזווית של אזור המחשוף פונה לכיוון השמש ולכן מדובר באזור שעם הזמן עלול להאדים ולבסוף להתקמט. "אזור המחשוף העדין עלול להיות רגיש יותר לכוויות שמש – הופעת אדמומיות בעור, שהיא לרוב הסימן הבולט הראשון לחשיפה מוגזמת לקרני UV, היא גם סימן לכך שהעור ניזוק באופן בלתי הפיך", מסביר ד"ר גבריאל סראנו, רופא עור לאתר דה סאן. כיוון שאזור זה חשוף כמעט תמיד לשמש ורבים שוכחים למרוח שם קרם הגנה, הוא חשוף לנקודות חן, אדמומיות, קמטים ובמקרים מסוימים – להופעת מלנומה. אז אל תשכחו למרוח שם קרם הגנה – ואם אתם שוהים שעות רבות בשמש, מרחו שוב לפחות כל שעתיים.

צוואר של אישה מבוגרת (צילום: Timonina, shutterstock)
כתמים, קמטים ונקודות חן יכולות להופיע באזור | צילום: Timonina, shutterstock

6. חזה נפול

אוהבות להשתזף טופלס? שיזוף הוא לא בריא באופן כללי ושיזוף טופלס עלול לגרום להופעת קמטים באזור ולנפילת השדיים. כאמור, קרני השמש עם הזמן מפרקות את סיבי הקולגן, המחברים ומחזיקים את רקמת העור. כשאתן משתזפות טופלס, ובכן, כפי שזה קורה בעור הפנים והצוואר, זה בהחלט יכול לקרות לעור בחזה.

7. יובש בשיער

כולם יודעים שצריך להגן על העור מפני נזקי השמש, אך רבים שוכחים שגם השיער זקוק להגנה. כל שערה שלנו מכילה כ-18 סוגים שונים של חומצות אמינו (שהן למעשה אבני הבניין של חלבונים). קרני ה-UV מסוגלות לפרק 5 סוגים של חומצות אמינו, כלומר חשיפה ממושכת וללא הגנה לקרני השמש, תוביל לאובדן חיוניות השיער, ליובש ולשבירה. ואם השיער שלכם צבוע או מחומצן, אתם בסכנה גבוהה יותר מכיוון שציפוי השערה, שמגן עליה, כבר ניזוק כתוצאה מהצביעה ומהחמצון ולכן קל יותר לשיער להיפגע. אז אל תשכחו לחבוש כובע ולמרוח מסכה או קרם לחות בשיער לאחר החשיפה לשמש.

8. יובש בכפות הרגליים

השילוב של החשיפה לקרני השמש, יחד עם נעילת סנדלים, גורם להופעת יובש וסדקים בכף הרגל, במיוחד בחודשי הקיץ. הקפידו למרוח קרם לחות בכפות הרגליים, כל השנה.