יובל מאזור המרכז החליט לבצע קעקוע באזור הזרוע. אלא שכעבור כמה שעות מתום ההליך היד החלה להתנפח, להאדים ולהפריש מוגלה. מאוכזב וכאוב הוא פנה לבית העסק שבו ביצע את הקעקוע, שם נאמר לו כי מדובר בתהליך טבעי, וכל מה שעליו לעשות הוא למרוח משחה אנטיביוטית. אף שפעל לפי ההנחיות, המצב רק הלך והחמיר, ויובל התקשה להזיז את היד. בשלב הזה הוא החליט שאינו מסתכן ומיהר למיון. שם, אושפז למשך חמישה ימים, תוך שהוא מקבל טיפול אנטיביוטי לווריד. לאחר שחלפה הסכנה, יובל נותר עם נזק אסתטי, שאותו מתארת עורכת הדין יוליה שנקר שייצגה אותו בתביעה נגד המכון: "רוב הצבע זלג והקעקוע נראה כמו טשטוש אחד גדול. אם לא היה מגיע בזמן לבית החולים, יכול להיות שיובל היה מת מזיהום. לצערי, היום אפילו לא צריך רישיון ממשרד הבריאות כדי לעסוק בתחום. אני מקווה שהמצב הזה ישתנה ושאנשים יבינו את המשמעות של העניין".

מקרה נוסף אירע לאחרונה לגלעד מאזור השרון, שהגיע לסטודיו לקעקועים בתל אביב למטרת פגישת ייעוץ להסרת קעקוע. בפגישה הוצעה לו הסרה חלקית, באמצעות ארבעה טיפולים בעלות 400 שקל לכל טיפול. על פי כתב התביעה שהוגש באמצעות עורכת דינו נירית פליישמן, כבר לאחר הטיפול השני, הוא חש כאבים עזים בזרועו הימנית. לאחר שהסיר את התחבושת הבחין גלעד שהאזור אדום ונפוח. למרבה הצער, גם טיפולים רבים שעבר אצל רופאי עור לא הצילו את המצב, ולאחר התייעצות עם מומחה פלסטי נקבע כי הוא נותר עם 20 אחוז נכות לצמיתות בעקבות הצלקת.

סכנות הקעקועיo (צילום: atikh-bana-on-unsplash)
ודאו שהדיו לשימוש חד פעמי | צילום: atikh-bana-on-unsplash

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הנזק הפוטנציאלי: זיהום, מחלות וירליות וצלקות

בעקבות המקרים פנינו לפרופ' אבשלום שלום, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בבי"ח מאיר, שתחילה הסביר כיצד מתבצע התהליך: "באמצעות מחטים עדינות מחדירים פיגמנט צבע אל תוך הדרמיס (השכבה האמצעית של העור). לעתים הוא עלול לדהות, אך בדרך כלל מדובר בקעקוע לכל החיים". לדבריו, התהליך שכאמור כרוך בחדירה תוך עורית, טומן בחובו פוטנציאל גם לסיבוכים, שאותם הוא מפרט:

זיהום חיידקי: תהליך כמו קעקוע אמור להתבצע בתנאים סטריליים, באזור נקי ובעזרת מחטים חד פעמיות. גם הפיגמנט עשוי להכיל חומרים אלרגניים או מתכות כבדות וחומרים רעילים. במקרה כזה, המטופל עלול לסבול מתגובה אלרגית מידית או מאוחרת, הכוללת נפיחות ואודם, ובמקרים קיצוניים גם שוק אנפילקטי שמסכן את כל הגוף. מעבר לכך, כדאי לדעת שפיגמנט שמכיל מתכות כבדות עלול לסכן את המטופל, אם ייאלץ לעבור בדיקת MRI. זאת, מאחר שהמגנט שבמכשיר עלול למשוך אליו את אותן מתכות בעת הבדיקה וכך לפצוע את העור וגם לשבש את תוצאות הבדיקה. בכל מקרה, מטופל שסובל מאחת מהתגובות שציינו מחויב בטיפול רפואי מיידי.

סכנות הקעקועים, הקעקוע של גלעד
הקעקוע של גלעד

העברת מחלות וירליות: איידס, הפטיטיס ושאר מחלות וירליות שמהן סובל המטפל עלולות לעבור למטופל באמצעות שימוש במחט שלא עברה חיטוי כנדרש.

זיהום פטרייתי: אמנם במקרה הזה מדובר בסיבוך נדיר, אך גם הוא עלול להתרחש כאשר המטופל אינו מקפיד אחר ההוראות הנדרשות לצורך החלמת המקום ואינו מחטא את האזור וחובש אותו.

צלקות: הנטייה לצלקות אמנם גנטית, אך זו עלולה להיגרם גם כאשר המטפל מבצע קעקוע שחודר עמוק מדי לתוך העור.

סרטן: אמנם אין הוכחה חד משמעית לטענה הזאת, אך לדברי פרופ' שלום, כמה מחקרים שבדקו את הנושא העלו כי פיגמנטים מסוימים עלולים לסרטן. לכן, גם מסיבה זו, וגם מסיבות אחרות שצוינו  - חשוב לוודא שמדובר בחומר המאושר על ידי משרד הבריאות.

גרנולומות: הצטברות תאי ענק כתגובה לגוף זר, שבפועל מורגשים כבליטה נוקשה למגע. הטיפול בהן אינו תמיד יעיל ולעתים דורש ניתוח לשם הוצאתן.

סכנות הקעקועים, הקעקוע של יובל
הקעקוע של יובל

עוד ב-mako בריאות:

>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג  

קעקוע רפואי: הצד היפה

לצד ההשלכות השליליות, פרופ' שלום מציין את גם את היכולות החיוביות של הליך הקעקוע: טשטוש צלקות, השלמת אזורי "קרחות" באזור שעיר כמו זקן, גבה או שפם ואפילו איור של פטמה לאחר ניתוחים שגורמים להסרתה – כל אלה דרכים יעילות להתמודד עם פגמים אסתטיים באמצעות קעקוע.

"בכל מקרה, כדי לצמצם את הסיכון, חשוב לוודא שהמקום נקי, שהמחטים חד פעמיות ושגם הדיו לא נועד לשימוש רב פעמי", הוא מסכם. "מטפל זהיר יעביר את הדיו לכוס חד פעמית נפרדת ויזרוק אותה לאחר הטיפול. כמו כן, לא כדאי להתפתות אחר מחיר מבצע ורצוי לבחון היטב את יושרו ומקצועיותו של העסק המטפל".