בעקבות העלייה בתוחלת החיים בשנים האחרונות מקדישים יזמים מחשבה לשיפור איכות חייהם של בני הגיל השלישי. תוכנית היזמות של רשת בית בלב, בשיתוף חממת eHealth Ventures ומכבי שירותי בריאות, ממשיכה לדחוף קדימה פתרונות לגיל השלישי במנעד רחב של תחומים: טיפול ומטפלים, לייפסטייל, ניידות, הזדקנות בבית, בדידות, אלצהיימר, חיזוק המוח ועוד. לב. כ-100 מיזמים העוסקים בפתרונות לגיל השלישי הוגשו לתכנית היזמות של הרשת. הנה שישה מהם. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

AloTok – רשת חברתית להפחתת בדידות 

AloTok היא פלטפורמה מאובטחת מותאמת אישית להפחתת הבדידות בקרב קשישים - האפליקציה משמשת כרשת חברתית המתמודדת עם תופעת בדידות הנובעת ממחסור בקשרים בין אישיים ומקשרת בין משתמשים ליצירת קשרים איכותיים המגרים את האינטלקט.

היא בעלת ממשק משתמש קל לתפעול הנגישה גם עבור משתמשים שאינם טכנולוגיים או בעלי בעיות קוגניטיביות (ראייה, שמיעה). על פער הביישנות מגשר בוט אוטומטי המחייג בצורה יזומה לשני הצדדים ומזמין אותם לשוחח זה עם זה ואף מכוון את השיחה ועוזר בשאלות כאשר יש צורך. השיחות מחברות בין קשישים לקשישים, ובין קשישים לסטודנטים לגרונטולוגיה או עבודה סוציאלית הנהנים משעות פרקטיקום עבור השימוש בפלטפורמה וכן בין קשישים לבני משפחתם.

הטכנולוגיה מבוססת Machine Learning וזיהוי קולי ליצירת מאץ׳ מיטבי בין משתמשים על בסיס תחומי עניין, אופי השיח והדינמיקה בשיחת הטלפון, והיא מבטיחה יצירת קשרים איכותיים ארוכי טווח המגרים את האינטלקט. הצוות של AloTok מורכב מארבע נשים מובילות בתחומן.

BaldPhone – ממשק סלולרי למאותגרים מוטורית 

פלטפורמת Baldphone מציעה פנים חדשות למכשירים הסלולריים לטובת ממשק נוח, פשוט וקל לתפעול. הפלטופרמה  החדשנית נוצרה על ידי אוריה שאול מנדל בן ה-16, תלמיד כיתת מחוננים בבית ספר הכפר הירוק למען אנשים עם מגבלות מוטוריות, קשיי ראייה, או כל מי שנאבק באופן יומיומי בטלפון הנייד שברשותו. הפלטפורמה חופשית וחינמית לשימוש כולם. את ההשראה קיבל אוריה כשניסה לעזור לחבר משפחה שחלה בפרקינסון והתקשה להשתמש בטלפון החכם.

 

מוח מצוין – נוירופידבק לאימון המוח

חברת מוח מצוין מתמחה בפיתוח טכנולוגיות בממשק מוח מחשב בשיטת האימון המוחי - נוירופידבק. החברה פיתחה ערכת נוירופידבק לאימון המוח לשיפור הקשב ומקסום הביצועים בשתי פלטפורמות: האחת לשימוש ביתי, עצמאי, באמצעות תוכנית אימונים הדרגתית מובנית. השנייה, תוכנה למטפל המעוניין לשלב כלי נוסף לאימון המוח בקליניקה קיימת. אימון הנוירופידבק מאפשר למתאמן לבצע אוטורגולציה של גלי המוח שלו לתדר החשמלי הנדרש למיקסום ביצועיו.

המתאמן מניח על הראש חיישן הדוגם את גלי המוח שלו (EEG ) ומשדר את הנתונים לתוכנת המחשב המציגה למתאמן משחקי מחשב פשוטים להפעלה. המתאמן משחק באמצעות "כוח המחשבה" = המוח שלו. רק כאשר המוח מגיע לתדר הנכון המתאמן צובר נקודות במשחק. כך ניתן לאמן את המוח בשיטה של משוב חיובי להגיע וגם לשמור על יחס התדרים הדרוש למקסום הביצועים. ככל שהמוח מתאמן לשמור על התדר כך הוא יודע לעשות זאת במצבים שונים בחיים ביתר קלות.

עוד ב-mako בריאות:
>> התקלח בצימר בגליל - ונותר נכה
>> גברים, אל תתעלמו מהסימפטומים הבאים
>> כך ירדתי 7 קילו עם תפריט שכולל בורקס וצ'יפס

Nia  - ליווי תזונתי צמוד

Nia היא פלטפורמה חדשנית המאפשרת ליווי תזונאי צמוד לכל אחת ואחד. בכל זמן, בכל מצב ובצורה מקצועית ונגישה. באמצעות כלים מתקדמים, Nia בונה עבור הלקוח תפריט מותאם, מסייעת לעקוב אחר התקדמותו האישית 24 שעות ביממה ומבצעת התאמות בזמן אמת.

יזמות הפלטפורמה מאיה אוזדובה וירדן סנדיק, בוגרות מדעי התזונה מטעם האוניברסיטה העברית, מדגישות שהיה חשוב להן להנגיש את עולם התזונה למי שאין לו את היכולת הכלכלית, הפיזית או הזמן להגיע לדיאטנית קלינית. השירות מכוון לטווח גילים רחב, ביניהם גם בני הגיל השלישי. הליווי התזונתי זמין 24/7 דרך ה-WhatsApp החל משלב בניית התפריט, דרך ליווי בדילמות יומיומיות, הטמעה והתאמה של התהליך לפרמטרים כמו בדיקות דם ו-BMI, מתכונים, המלצות ועוד.

בתחילת 2020 Nia עתידה לשלב bot לצד ייעוץ אנושי על מנת להגיע לקהל רחב של לקוחות, לשפר את בריאותם ולהפחית את העומס על מערכת הבריאות על ידי קיצור תורים ושיפור מדדים. 

הליכון ממונע לטובת הרמת המבוגר 

מתקן הרמה ממונע בעל משקל מינימלי המורכב על הליכון, מונע במנוע DC  על ידי מצברים נטענים, המורכב משתי זרועות עם שתי תמיכות בית שחי העוזרת למשתמש לקום ולשבת בקצב שלו ולגובה שלו. הזרועות עם תמיכת בית שחי מתכווננות להתאמה אישית למידות המשתמש. שתי הרגליות האחוריות של ההליכון מורכבות מאחוריו על מנת למנוע התהפכות בזמן הפעולה. מטרת מתקן ההרמה היא להקל על המשתמש המבוגר כשהוא קם מישיבה לעמידה ובחזרה בתפעול פשוט וברור. במקרים רבים חלק זה הוא הקשה ביותר למשתמשים מבוגרים ולכאלה עם בעיות בברכיים. כל התכונות והיכולות הבסיסיות של הליכון רגיל קיימות בהליכון הממונע וניתן לקפלו ולהובילו ברכב. 

הליכון ממונע לטובת הרמת המבוגר (הדמיה: יחצ)
הליכון ממונע לטובת הרמת המבוגר | הדמיה: יחצ

אפליקציה לחולי דיאליזה 

האפליקציה המבוססת על מערכת אינטראקטיבית בטכנולוגיית (Internet of Things) IOT. מורכבת מסנסור המנטר את רמת האלקטרוליטים אצל חולה הדיאליזה 24 שעות ביממה, מאחסנת את הנתונים בענן ומשדרת אותם ישירות לתיק הרפואי של המטופל, גם לרופא בקהילה וגם למכון הדיאליזה באופן אחיד. הרופאים מקבלים התראה על חריגה מרמות הנורמה ונוסף לכך, גם המטופל מקבל התראה עם המלצה לפנות לרופא כאשר הערכים חריגים.

אימאן ג'ברין, הרוקחת הראשית של המרכז הרפואי-שיקומי "בית בלב" בנשר, קיבלה פרס עידוד למצוינות לשנת 2019 מהפקולטה לפרמקולוגיה של אוניברסיטת בן גוריון על היוזמה לפיתוח האפליקציה במסגרת קורס 'רפואה בענן' בלימודי תואר שני ברוקחות קלינית.