קמתם בבוקר ונלחצתם לגלות שנרדמה לכם היד במהלך השינה? זו תופעה שיכולה לקרות ללא מעט אנשים. למרות שבמרבית המקרים זו לא צריכה להיות סיבה לדאגה, במקרים מסוימים זה עלול להיות תסמין לבעיה שיש לטפל בה. אז איך נדע מתי היד הרדומה דורשת טיפול רפואי?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ברוב המקרים, יד רדומה במהלך השינה נגרמת מאותה סיבה שלפעמים הרגליים שלכם נרדמות, לרוב זה קורה עקב תנוחת שינה לא טובה. אתם למעשה לוחצים על עצבים בנקודות חשובות בגוף וזה מוביל לתוצאה של הירדמות הגפה. ""בגפיים שלנו יש עצבים גדולים שנמצאים באזורים שאפשר ללחוץ עליהם בקלות." הסביר לנו בעבר ד"ר חן הלוי, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי כרמל שבחיפה. עצב הוא כמו צינור שעוברים בו חמצן, אותות חשמליים ודם. לכן כשאנחנו לוחצים על העצב במשך זמן רב זה גורם לסתימת הצינור, שבתגובה לכך מספיק לתפקד, לפי ד"ר הלוי.

אם אתם נוטים לישון על הצד הרבה, זה בהחלט יכול לקרות לכם. כמו כן, זה יכול לקרות גם לאנשים שישנים כשהצוואר בתנוחה לא נכונה. "אם כל הזרוע שלכם חסרת תחושה, אז או שישנתם עם הכתף בתנוחה לא טובה שישנתם עם הצוואר בתנוחה לא טובה, מה שמשפיע על העצבים שמגיעים ישירות מעמוד השדרה", מסביר ד"ר אנתוני קוארי, מנתח אורתופדי במרכז הרפואי באוניברסיטת טולדו. כל מה שאתם צריכים לעשות כדי להקל על זה, זה למתוח את הצוואר או להזיז אותו כאשר אתם מתעוררים.

כאמור, במקרים הללו, לא מדובר בסיבה לדאגה. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם מתעוררים עם יד רדומה לעתים קרובות וזה מלווה בתסמינים נוספים, ייתכן שכדאי לכם להיוועץ ברופא.

עוד ב-mako בריאות:

>> אם לשניים: "כך ירדתי 12 וחצי ק"ג תוך חודשיים וחצי"
> האם באמת גברים "נדלקים" מהר יותר מנשים?
>> 7 סיבות מדאיגות לכך שאתם נרדמים מהר מדי

מחסור בוויטמין B12

ויטמין B12 חשוב לשמירה על העצבים בגוף ועל תאי הדם. מחסור בוויטמין B12 עלול בהחלט להוביל לחוסר תחושה בגפיים, נימול, עייפות, חולשה, קושיבהליכה ואנמיה. אם אתם חוששים שאין לכם מספיק ויטמין B12, מומלץ לאכול יותר בשר, ביצים, עוף ומוצרי חלב. צמחונים וטבעונים נמצאים בסיכון גבוה למחסור בוויטמין זה, לכן מומלץ להיוועץ ברופא ולשקול לקחת תוספי תזונה.

חלבונים (צילום: Syda Productions, Shutterstock)
יותר בשר, ביצים ומוצרי חלב | צילום: Syda Productions, Shutterstock

סוכרת

במקרים נדירים, הירדמות היד במהלך השינה עלולה להיות סימן לסוכרת. כשרמות הסוכר בדם גבוהות, זה יכול להזיק לתא העצב. זה נפוץ בקרב אנשים שסובלים מסוכרת, אך אם לא מטפלים בזה, זה בהחלט יכול להחמיר.

טרשת נפוצה

אחד התסמינים הראשונים והנפוצים ביותר של מחלת הטרשת הנפוצה הוא חוסר תחושה בזרועות, בפנים ובמקומות אחרים בגוף. לרוב התסמינים ההתחלתיים הם קלים ולכן מרבית הרופאים בשלב הזה לא ממליצים על טיפול תרופתי, עד שהתסמינים נעשים קשים יותר.

תסמונת התעלה הקרפלית

או בשמה השני: תסמונת מנהרת שורש כף היד. מדובר בבעיה רפואית שיכולה להוביל לחוסר תחושה ועקצוצים בכפות הידיים ובזרועות. לפי אתר "מאיו קליניק", זה לרוב נגרם על ידי עצב שעובר בפרק כף היד. ישנם כמה דברים שיכולים לגרום לתסמונת התעלה הקרפלית, ביניהם תנועות חוזרות ונשנות באותה יד, פציעה, תנוחת היד ונטייה גנטית.