לאחרונה פיט הגסת', מגיש בערוץ פוקס האמריקאי הגיע לכותרות מסיבה לא מחמיאה במיוחד: הוא הצהיר שהוא לא רחץ ידיים כבר 10 שנים. הגסת', הצהיר במהלך השידור כי "חיידקים הם לא דבר אמתי" והוסיף ואמר: "אני לא יכול לראות אותם, לפיכך הם לא אמיתיים". הגסת' הפך באופן מידי למושא ללעג ברחבי האינטרנט, אבל דבר אחד טוב יצא מכל זה: הוא הזכיר לכולנו עד כמה שטיפת ידיים חשובה לבריאות. אז אם גם אתם מסכימים איתו, או לכל הפחות שוטפים ידיים בלי סבון או מאמינים שלא צריך לשטוף ידיים אחרי ביקור בשרותים – היינו ממליצים לכם להמשיך לקרוא. הנה שבעה דברים לא נעימים שיכולים לקרות כשלא מקפידים לרחוץ ידיים – ממחלות בדרכי הנשימה ועד שלשולים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. מחלה בדרכי הנשימה

כן, אם לא תקפידו על שטיפת ידיים, אתם בהחלט עלולים להידבק במחלה בדרכי הנשימה – ולא מדובר רק בהתקררות. לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), גם שפעת, דלקת ריאות ואפילו מחלת הפה והטלפיים יכולות להתפתח כתוצאה מהזנחת היגיינת הידיים. הקפדה על רחיצת ידיים יכולה להפחית את ההידבקות בצינון ובמחלות נשימה אחרות ב-16 עד 21 אחוזים.

2. הרעלת מזון ושלשולים

מחלות הגורמות לשלשולים בהחלט יכולות להתפרץ כתוצאה מחוסר שטיפת ידיים. טניה מקינטוש, המתמחה במניעת זיהומים במרכז הרפואי של אוניברסיטת קנזס, מסבירה: "בקטריות ווירוסים מצואה, יכולים לגרום למחלות שונות הגורמות לשלשולים, כולל סלמונלה, נורו-וירוס ואי-קולי". לפי ה-CDC, רחיצת ידיים מפחיתה את כמות הנדבקים במחלות הגורמות לשלשולים ב-31 אחוזים.

אישה יושבת בשירותים עם כאבים (צילום:  aslysun, shutterstock)
קלקול קיבה ושלשולים | צילום: aslysun, shutterstock

3. אתם עלולים להדביק אנשים אחרים

הידיים שלכם נוגעות פחות או יותר בכל דבר. זה אומר שכשאתם נוגעים בידית לאחר שנגעתם בפה, בעיניים או באף שלכם – אתם מפזרים את החיידקים שלכם לכל מי שיידע בידית הזו אחריכם. וזה מסלול דו-כיווני: כך גם אתם נדבקים בחיידקים של אנשים אחרים.

4. אתם תורמים להיווצרותם של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה

כאמור, שטיפת ידיים מפחיתה סיכון להרעלות מזון ולמחלות בדרכי הנשימה. כשמפחיתים את אחוז ההידבקות במחלות האלו, אתם גם מפחיתים את הצורך והשימוש בתרופות אנטיביוטיות. ידוע כי שימוש מוגזם בהן הוא הגורם העיקרי התפתחות של חיידקי-על עמידים לאנטיביוטיקה.

5. אתם יכולים לסכן אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה

תינוקות, קשישים ואנשים עם מערכת חיסונית חלשה שרגישה יותר לזיהומים – כולם עלולים להיפגע מהיגיינה לקויה. ובמלים אחרות – כשאתם מתרשלים בניקיון הידיים, אתם בהחלט יכולים לסכן אנשים מסביבכם בהידבקות בזיהומים שהמערכת החיסונית שלהם תתקשה להתמודד איתם.

עגלת תינוק  (צילום: Shutterstock)
חוסר הקפדה על היגיינה מסכן תינוקות וקשישים | צילום: Shutterstock

6. אתם עלולים להידבק ולהדביק אחרים בהרעלת מזון

מבשלים הרבה? אתם חייבים לרחוץ ידיים לעתים תכופות בזמן שאתם מתעסקים עם אוכל. "מזונות כמו בשר טרי, ירקות לא שטופים או ביצים, יכולים לאגור חיידקים מסוכנים שיכולים לגרום לכם לחלות, אם לא מטפלים בהם כמו שצריך". כלומר, אם הכנתם צלי בשר והתעסקתם עם בשר טרי, הקפידו לשטוף ידיים לפני שאתם מתחילים לחתוך סלט. החיידקים מהבשר הטרי (שמתים בבישול) עלולים לעבור לירקות וכך לגרום להרעלת מזון.

אז מהי הדרך הטובה ביותר לרחוץ ידיים?

מומחים ממליצים לשטוף ידיים עם מים וסבון, במשך 20 שניות לפחות. נוסף על כך, מומלץ לא להסתמך יתר על המידה באלכוג'ל – אם יש לכם אפשרות לרחוץ במים וסבון, העדיפו לעשות זאת, כיוון שפעולות השפשוף והקרצוף חשובות גם הן להסרת חיידקים מהידיים.