כפי שהתגובות הרבות לפוסט הזה של ויטה קיירס מעידות, כשמדובר בהרגלי שינה, אפשר לומר שעולם הזוגות נחלק לשניים: אלה שלא יכולים בלי להתכרבל בתוך שמיכה משותפת ואלה שמעדיפים את גישת ה"הפרד ותן לישון".

האם ההתכנסות המשותפת בתוך פיסת הבד הזאת היא הרגל רומנטי או מקור לבעיות בזוגיות וגם בתחומים אחרים בחיים? בדקנו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מבחינה זוגית: "אין כללים"

המטפלת הזוגית איריס אהרון טוענת כי "הרגל שינה הכרוך בשימוש משותף באותה השמיכה אינו בהכרח מעיד על טיב הקשר הזוגי. ישנם זוגות רבים שנוהגים לחלוק שמיכה, אך חיי הזוגיות, ולעתים גם חיי המין שלהם, לא טובים במיוחד. מצד שני, אני מכירה זוגות רבים שמעדיפים להתכסות בשמיכות אישיות, אך חיי הזוגיות שלהם פורחים.

"לכן, ראשית חשוב להבין מה המניע שהוביל להחלטה לחלוק או לא לחלוק שמיכה משותפת. כאשר בני זוג מעדיפים להתכסות בשמיכות אישיות מטעמי נוחות זה בסדר גמור - יש כאלה שחם להם, יש כאלה שתנועות הגוף של בן הזוג מעירות אותם בלילה, ולכן נוחות היא בהחלט גורם שיש להתחשב בו. לעומת זאת, אם הסיבה שמונעת מבני הזוג לחלוק שמיכה היא מתחים או חוסר קרבה, בהחלט כדאי לבחון את הנושא.

ומה קורה כשאחד מעוניין לישון כפיות מתחת לשמיכה משותפת והשני מעדיף שמיכה משלו?

"יש הרבה דרכים להגיע להבנה זוגית. הכי חשוב זה לדבר על הדברים ולראות איך אפשר שכל אחד ילך לקראת השני. למשל, משפט בסגנון: 'אני לא מסוגל להירדם כשחם לי ואני זקוק למרחב שלי, אבל בואי נתכרבל בכיף כמה דקות יחד לפני השינה', הוא משפט שמראה שבן הזוג רואה את הצורך של מי שנמצא איתו והולך לקראתו. החוכמה היא למצוא את הדרך להתגבר על התנגשות בין הצרכים האישיים של בני הזוג ולמצוא את הדרך שתתאים לשניהם". 

אפרת מנור, עובדת סוציאלית ומטפלת מינית, אומרת כי "הצורך בשמיכה אחת משותפת לעיתים מבטא משהו בגישה הזוגית שלנו. בן זוג שמעדיף לישון עם שמיכה משלו הוא מישהו שבאופן כללי זקוק ליותר מרחב אישי, לעומת האחר שזקוק לקרבה ולחום באופן אינטנסיבי יותר. כך או כך, חשוב לדבר על הדברים ולמצוא פתרון שמקובל על בני הזוג. חשוב לזכור שישנם זוגות שמקיימים חיים שלמים תוך שימוש בשמיכות נפרדות, לעיתים אף ישנים במיטות נפרדות, ובמקרים אחרים אפילו בבתים נפרדים. כל עוד זה לא פוגע בזוגיות מובן שאפשר להמשיך עם ההרגל".

זוג ישן כפיות (צילום: LightField Studios, shutterstock)
זמן כרבול לפני | צילום: LightField Studios, shutterstock

 

מבחינה בריאותית: "אם השהות המשותפת מתחת לשמיכה לא מובילה ליקיצות - אין בעיה"

ד"ר יעל קראוס, מומחית לרפואת משפחה ורפואת שינה, פותרת את הסוגיה הבריאותית: "כאשר השהות הלילית בשמיכה המשותפת עוברת בנעימים ובני הזוג ישנים ללא הפרעות, זה נהדר. הבעיה עלולה להתעורר כאשר הרגל כזה מונע מהם לישון שנת לילה רציפה".

ד"ר קראוס מסבירה כי שנת הלילה שלנו מתרחשת בחמישה שלבים, בשלב העמוק ביותר המכונה 'שנת חלום' (REM) מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים חיוניים. "יקיצות הקוטעות את רצף השינה מסיבה כזאת או אחרת עלולות להשפיע לרעה על הגוף. דבר ידוע הוא כי מחסור קבוע בשנת לילה ארוכה ואיכותית עלול לגרום לשורה של בעיות בריאות, ביניהן: עלייה בלחץ הדם, סיכון מוגבר לסוכרת והשמנה. לפיכך, אם זוג שחולק שמיכה משותפת חש באי נוחות כלשהי, הגורמת ליקיצות ליליות באופן קבוע, מוטב לשקול את העניין בהתאם".

עוד ב-mako בריאות:

>> התקלח עם עדשות מגע ואז קרה לו דבר נורא
>> "השלתי 50 ק"ג ממשקלי בזכות השינוי הזה"
>> "מרחתי וזלין באף וזה שינה את חיי"

מבחינה נפשית: "הפרעה בשינה עלולה להוביל לאי שקט ולעצבנות"

מאחר ששינה היא אחד הכלים החשובים ביותר להתמודד עם מתח, וחשוב לשמור על שגרת שינה נורמלית ככל האפש, וכזו שחפה מהפרעות מיותרות. גם ד"ר קראוס מפרטת כי: "במקביל לפגיעה הבריאותית, העשויה להתרחש כאשר הרגל כזה מוביל ליקיצות מרובות, מצב כזה עלול להשפיע גם על המצב הנפשי ולהתבטא בין היתר בתופעות כמו: אי שקט, חוסר ריכוז, עצבנות ואפילו בביצועים קוגניטיביים ירודים".

אגב, אם אתם ישנים לבד בלילה, תמשיכו להתפנק באלכסון ופשוט תיהנו מהעובדה שנחסכה מכם דילמה בנושא.