ראש השנה הוא תמיד זמן שבו אנחנו מסתכלים עמוק בתוכנו, בוחנים את השנה החולפת ותוהים כיצד נוכל להיות גרסה טובה ומשופרת יותר של עצמנו בשנה הקרובה. במיוחד לכבוד זה, אספנו לכם כמה טיפים מועילים (ולא מסובכים!) שיעזרו לכם לעשות לעצמכם "עדכון גרסה" כמו בטלפון – מבחינה גופנית, נפשית ורגשית. כי אף פעם לא מאוחר לשפר את עצמנו ואת איכות חיינו.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

למען בריאות הגוף

לזוז, בכל הזדמנות. ארגון הבריאות העולמי ממליץ למבוגרים לבצע פעילות גופנית בעצימות בינונית במשך לפחות 150 דקות שבועיות, או 75 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות בינונית. אבל המלצות לחוד ומציאות לחוד. אין ספק שלא תמיד קל לנו לשלב אימונים בלו"ז העמוס שלנו. אז גם אם אתם לא מצליחים להגיע ל-150 דקות בשבוע, גם כמה דקות מדי יום יכולות לעזור – וזה בהחלט עדיף מכלום. יש לכם 10 דקות פנויות? ביוטיוב יש מאות סרטונים של אימונים קצרים שיכולים לגמרי לעשות את העבודה.

לנוח, גם לזמן קצר. חזרתם מהעבודה ואתם מרגישים סחוטים אבל יש לכם עוד המון דברים לעשות? קחו פוואר נאפ. מדובר בשנת צהריים קצרה אך אפקטיבית שהוכחה טובה בדיוק עבור אנשים שצריכים בוסט לאנרגיה ואין להם זמן לשנת צהריים של שלוש שעות. תתפלאו כמה אנרגטיים, ערניים ומפוקסים תרגישו גם אחרי 20 דקות בלבד של שינה.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
גם תנומה קצרה יכולה לעשות בוסט לאנרגיה | צילום: shutterstock

למצוא מעודד/ת צמוד/ה. חלקינו אוהבים להסתדר לבד ולהרגיש שאנחנו יכולים להצליח רק בכוחות עצמנו. אבל זה לא אומר שאנחנו לא זקוקים מדי פעם לעידוד, למישהו שיהיה שם בשבילנו כדי להזכיר לנו כמה אנחנו שווים. כי כולנו זקוקים לחיזוקים חיוביים לפעמים. אם זה אח, אחות, בן דוד או חברה טובה – הם יכולים לעזור לכם יותר ממה שנדמה לכם ורק באמצעות כמה מילים טובות.

חברות מדברות (צילום:  gpointstudio, shutterstock)
חברים מפרגנים הם לא דבר מובן מאליו | צילום: gpointstudio, shutterstock

עבור הרגשות שלכם

להאזין למוזיקה. אנחנו לא צריכים לצטט את אינספור המחקרים הקיימים בנושא – כולם כבר יודעים שלמוזיקה יש השפעה ייחודית עלינו, במיוחד על הרגשות שלנו ועל הנפש שלנו. אם מוזיקה מרגיעה אתכם, הקדישו לה כמה דקות ביום ואל תזניחו את זה במחשבה שזה "לא מספיק חשוב". גם כמה דקות של האזנה למוזיקה ביום יכולה לשפר את ההרגשה שלכם פלאים.

להניח את הטלפון לרגע. ואפילו לכמה רגעים, אם אתם מסוגלים. אין ספק שהטלפונים החכמים נכנסו עמוק לחיינו והם מהווים הסחת דעת מאוד רצינית בחיי היומיום שלנו. ממחקר שפורסם בכתב העת Experimental Psychology נמצא כי מספיק שאנשים רק ישמעו או ירגישו את הטלפון שלהם רוטט – וזה מספיק כדי להסיח את דעתם, גם אם הם לא הציצו במסך. נסו להניח את הטלפון בצד למשך כמה רגעים, הרחק מהישג ידכם. מספיק שתשימו אותו בחדר אחר בבית למשך לפחות 15 דקות, אבל מובן שכדאי יותר. שעה ביום שאתם לא מציצים לבדוק לייקים בפייס או הודעות בוואטסאפ תיתן לכם המון ובין השאר תעזור לכם להיות יעילים הרבה יותר, סמכו עלינו.

גבר אוכל ארוחת בוקר ומסתכל בטלפון סלולרי (צילום: By Dafna A.meron)
להניח את הטלפון בצד, גם לכמה דקות | צילום: By Dafna A.meron

עוד ב-mako בריאות:

>> מומחים מזהירים: המגפה שעלולה להרוג 80 מיליון איש
>> 10 סיבות אפשריות שאתם לא מצליחים לרזות
>> למה הגרמנים מקיימים פחות ופחות יחסי מין?

לחפש תמיכה. לפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו זקוקים לתמיכה מצד בלתי תלוי, כמו פסיכולוג. אבל טיפול פסיכולוגי זה עסק לא זול שלא כולם יכולים לממן. לכן ישנם מקורות שונים חינמיים – שהם גם אנונימיים, כמו קו חמים של ארגונים שונים שחלקם גם מאפשרים התכתבות גם בצ'אט אונליין.

למוח ולנפש

לקרוא פרק ביום. אם גם לכם יש רשימת קריאה שממשיכה להתארך בזמן שאתם מתלוננים על כך שאין לכם זמן לקרוא, למרות שאתם ממש רוצים – הסעיף הזה במיוחד בשבילכם. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה, היא בצעדים קטנים. קבעו לעצמכם מטרה פשוטה: לקרוא פרק אחד ביום. זה ייקח מעט זמן מהלו"ז העמוס שלכם ובמקביל יאפשר לכם לקרוא את כל הספרים שתמיד רציתם, גם אם זה ייקח לכם יותר זמן. מספיק שתעשו הפסקה של 30 דקות מהבינג' בנטפליקס לטובת ספר. אנחנו לא צריכים לציין כמה קריאת ספרים תורמת למוח ולנפש, נכון?

אישה קוראת ספר (צילום:  PV productions, shutterstock)
פרק ביום? קלי קלות | צילום: PV productions, shutterstock

ללמוד מיומנויות חדשות. יש דברים שפשוט לא מלמדים בבית הספר, או באוניברסיטה. כמו מנהיגות, ניהול זמנים נכון, התמודדות עם מצבי לחץ, דיבור מול קהל ועוד. חצי הכוס המלאה? אלה דברים שלגמרי אפשר ללמוד בקורסים שונים, אונליין או בבתי ספר שמציעים קורסים כאלו. אף פעם לא מאוחר לרכוש כלים חדשים שישפרו אתכם ברמה האישית והמקצועית.

להיעזר בחוק ה-60/10. עובדים שעות ארוכות בלי הפסקה? זה לאו דווקא תורם לפרודוקטיביות שלכם. חוק ה-60/10 אומר שכדאי לעבוד במשך 60 דקות ואז לתת לעצמכם 10 דקות הפסקה. מומחים טוענים כי המוח שלכם זקוק להפסקות הללו כדי לתפקד כראוי. כמו כן, זה יכול להשפיע רבות על איכות החיים שלכם.