כולנו חיכינו למזג האוויר הקיצי אולם שכחנו כמה דברים בדרך: מתקופת האלרגיות המציקה ועד הביקורים התכופים של נחשים ברחבי הארץ וזינוק במקרי ההכשה. "נחשים פעילים יותר בתקופת האביב והקיץ, בדיוק כמו שאנחנו אוהבים לצאת יותר כשמתחמם, כך גם הנחשים", מסביר אמיר ארנון, זאולוג ולוכד נחשים.

כיצד ניתן להימנע מפגישה עם נחש ומה עושים במקרה שראיתם או שהוכשתם? הנה כמה דברים שחשוב לדעת אם אתם פוגשים בנחש בשטח.

  1. שמרו על החצר נקייה ומסודרת

    "כשהחצר שלנו מבולגנת ומלאת מתקנים, קופסאות וגרוטאות, יש יותר סיכוי שנחש יפתיע אותנו מתוך ארגז", מסביר ארנון ומדגיש "כל עוד תשמרו על הסדר בסביבתכם, תוכלו למנוע הפתעה מלחיצה ומאתגרת".

  2. אל תפתו אותם

    אל תשאירו פיתיון לנחשים. "אם יש לכם כלב או חתול ואתם משאירים להם אוכל בחוץ או שאתם משאירים שאריות מזון מהארוחה האחרונה שלכם, דעו שבאופן הזה, אתם למעשה מושכים אליכם חולדות הידועות כארוחה האהובה על הנחשים", מסביר ארנון. "הנחשים נמצאים איפה שנמצאות החולדות ולכן הימנעו מלהשאיר כל מזון בחוץ.
  3. נסו להישאר רגועים עד כמה שניתן

    אם הבחנתם בנחש, הישארו רגועים ואל תפעלו מתוך לחץ. נראה כמו הדבר שהכי קשה ליישום אך חשוב מאוד לזכור זאת ולפעול בניגוד לאינטואיציה הראשונית. "שמרו על קור רוח, על מרחק בטוח, ואל תעשו תנועות חדות", מדגיש ארנון. "התנועות החדות עלולות להפחיד את הנחש ולתקוף. במקום זה, שמרו מרחק מהנחש ועברו לפעול".
  4. מה כן עושים כשרואים נחש?

    אחרי שהבחנתם בנחש, שמרתם על קור רוח ומרחק מהנחש, זה הזמן לפעול ברוגע. "חשוב להתקשר מיד ללוכד נחשים. מומלץ להכניס כבר עכשיו טלפון של לוכד לאנשי הקשר שלכם. בזמן שאתם ממתינים, נסו לצלם את הנחש, רק במידה ואתם מצליחים לשמור על מרחק בטוח ואינכם נמצאים בסכנה. זה יסייע ללוכד לאבחן ולדעת מה הוא אמור ללכוד. בנוסף, כדי לסייע ללוכד, נרצה לשמור על קשר עין עם הנחש, על מנת לא לאבד אותו, ובמיוחד אם הוא נכנס אליכם הביתה".
  5. אל תנסו להיות גיבורים 

    אל תנסו לתפוס את הנחש בעצמכם או להרוג אותו. "ראשית, נחש הוא חיה מוגנת ולכן אין להרוג אותו, ושנית, מרבית ממקרי ההכשה התרחשו בעת ניסיון לכידת או הריגת הנחש. תנו לאיש מקצוע לעשות את העבודה".

  6. בלי תרופות סבתא

    אל תתפתו להתחיל להתנסות בתרופות סבתא שעלולות להזיק. "הימנעו מהתזת שתן על העקיצה, מציצת הארס או חיתוך העור. במקרה הטוב תדממו או תרגישו לא טוב ובמקרה הרע, תגרמו לעצמכם זיהום מסובך. על אדם שנעקץ יש להיות במצב סטטי ככל שניתן, על מנת לא להזרים את הדם ולתת לארס להתפשט ובזמן הזה פונים לעזרה".
  7. בשום אופן לא נוהגים באופן עצמאי לבית החולים

    אל תנהגו בעצמכם אם הוכשתם, וגם אם ילדכם או חברכם הוכש, ותרו על הנהיגה והזמינו את מד"א. מד"א יגיעו במהרה וידעו כיצד לסייע בצורה הטובה והיעילה ביותר.
  8. מי הם הנחשים המסוכנים? 

    "בארץ ישנם זנים שונים של נחשים, כשהנפוץ ביותר בקרב בנחשים הארסיים הוא נחש הצפע שצבעו אפור חום ובעל מעוינים כהים. הנחש הארסי עשוי להגיע לאורך של 160 ס"מ ולשקול כקילו וחצי. בארס הצפע ישנם חלבונים הגורמים להרס דפנות כלי הדם".

  9. כמה עולה להזמין לוכד נחשים?

    ללכוד נחש יעלה לכם בין 800-350 שקלים.

     מחפשים לוכדי נחשים? באפליקציית איזי ריכזו את כל בעלי המקצוע באזורכם: