כולנו משתדלים לשמור כמה שיותר על הבריאות שלנו, אבל האמת היא שרבים מאיתנו כלל לא שמים לב מתי אנחנו עלולים לפגוע בעצמנו. מדברים שאתם נוגעים בהם בקניון ועד לאופן שבו אתם מתנהגים במשרד - הנה כמה טעויות בריאותיות נפוצות שככל הנראה לא שמתם לב שאתם עושים - וכיצד ניתן להימנע מהן. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?  

1. נוסעים באופניים/קורקינטים שיתופיים

נכון שאופניים ידידותיים יותר לסביבה מרכב – והם גם בדרך מכניסים אתכם לכושר – אבל מתברר שהאופניים השיתופיים מלאים חיידקים. מבדיקה שנעשתה על ידי המגזין Men’s Health, אופניים שיתופיים בניו יורק הכילו פי 45 יותר חיידקים ממעקה ברכבת התחתית. זה לא אומר שאתם צריכים להימנע לגמרי מאופניים או מקורקינטים שיתופיים, אבל כדאי להצטייד באלכוג'ל או במגבונים אנטי-בקטריאליים.

תל אופן
טובים לאיכות הסביבה, פחות להיגיינה האישית שלכם | צילום: יחסי ציבור, shutterstock

2. מלווים קולגות להפסקות עישון בעבודה

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד מצאו שאדם שלא מעשן שנמצא במרחק קצר מסיגריה – נחשף לרמה משמעותית של אוויר מזוהם. וזה לא משנה אם אתם נמצאים במרחב פתוח או סגור. "הופתענו לגלות שרק מרחק קצר באוויר הפתוח (בין אדם לא מעשן לאדם שמחזיק סיגריה דולקת) עלול לגרום לחשיפה לרמות של זיהום אוויר שמשתוות לרמות במרחבים סגורים", כתב אחד ממחברי המחקר. "אם אתם יושבים בחוץ בבית קפה, במרחק של כ-45 ס"מ מאדם שמעשן שתי סיגריות בשעה – החשיפה הפסיבית שלכם לעשן הסיגריות תהיה כאילו ישבתם במשך שעה בפאב סגור עם מעשנים". זה לא אומר שאתם צריכים להתכחש לחבריכם המעשנים, אלא שעדיף שבזמן הם מעשנים שתשמרו על מרחק (החוקרים ממליצים על מרחק של כ-2 מטרים).

חבר'ה מעשנים
עישון פסיבי זה עניין רציני | צילום: shutterstock

3. אוכלים לבד

אם אתם עובדים במשרד, אתם ככל הנראה משתייכים לאחת משתי קבוצות: אלה שאוכלים תמיד ביחד עם הקולגות או אלה שאוכלים לבד מול המחשב. אם אתם משתייכים לקבוצה השנייה, תמשיכו לקרוא. מתברר שכשאנחנו אוכלים לבד, יש לנו נטייה לאכול פחות בריא. מחקרים מהשנים האחרונות מראים קשר בין אכילה לבד ובין בעיות בריאותיות כמו מחלות לב, השמנת-יתר ודיכאון. מדי פעם לאכול לבד זה אחלה, אבל אל תהפכו את זה להרגל קבוע, השתדלו מדי פעם לאכול עם עוד אנשים, בין שזה חברים בעבודה או בארוחות שישי משפחתיות.

אישה אוכלת המבורגר
לא מומלץ לאכול כל הזמן לבד | צילום: Eugenio Marongiu, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>
> כתם הלידה התגלה כמשהו קטלני ומסוכן הרבה יותר 
>
> 180 אלף ישראלים סובלים מהתופעה הזו

4. משתמשים בטסטרים של איפור

מחקר שפורסם בשנת 2005 מצא כי בין 67 ל-100 אחוז מהטסטרים המצויים בחנויות איפור היו מזוהמים בחיידקים, כולל חיידקים מחוללי מחלות כמו אי.קולי, סטפילוקוקוס וסטרפטוקוקוס. כלומר, זה ככל הנראה לא יהרוג אתכם, אבל ייתכן שזה יוביל לדלקות בעיניים או זיהומים בעור. בשנת 2017, לקוחה ברשת האיפור האמריקאית "ספורה" תבעה את החברה בטענה שהיא נדבקה בנגיף ההרפס מטסטר של ליפסטיק. אז הימנעו מטסטרים, אלא אם מדובר בדוגמיות לשימוש חד פעמי שמגיעות סגורות ורק אתם משתמשים בהם. ואם אתם חייבים לבדוק איפור כלשהו על עצמכם, השתמשו בגב כף היד ושטפו לאחר מכן במים וסבון.  

5. מנסים טאבלטים ומחשבים בקניון

מכירים את התצוגה בחנויות מחשבים? זו שמאפשרת לכם להתנסות קצת במכשירים כמו טלפונים ניידים, מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים? נכון שזה מספק הצצה טובה יותר לפני שקונים מכשיר חדש, אבל כדאי להיזהר מזה. ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Applied Microbiology, חשף כי וירוסים מועברים בקלות ממשטחי זכוכית לאצבעות ידיכם. מחקר אחר מצא כי מתוך ארבעה אייפדים שנבדקו לחיידקים בשתי חנויות "אפל", אחד הכיל חיידק מסוג סטפילוקוק זהוב, שעלול לגרום לזיהומים. אז בפעם הבאה שאתם מתנסים עם טאבלטים ומכשירים אחרים עם מסך מגע – השתדלו לרחוץ לאחר מכן את ידיכם במים וסבון. גם אלכוג'ל יעבוד.

6. משפשפים עיניים לאחר שלחצתם ידיים

לחצתם ידיים עם אדם זר? השתדלו להימנע מלגעת בפנים, במיוחד באזור העיניים – ובמיוחד בחורף. כפות הידיים של כולנו מלאות חיידקים, במיוחד בחודשים הקרים בהם אנו משתעלים ומתעטשים לתוכן. העיניים שלנו רגישות במיוחד וזה יכול לגרום לדלקות. ואם אתם נוגעים באף או בפה, זה יכול בהחלט להעביר גם חיידקים מחוללי מחלות. ההמלצה שלנו: לזכור לשטוף ידיים לאחר שלחצתם ידיים. ואם אין לכם אפשרות כזאת, אז השתדלו לא לגעת בפנים שלכם עד שתוכלו לשטוף את הידיים במים וסבון (גם אלכוג'ל אופציה). וכדי לשמור על טקט, השתדלו לעשות זאת הרחק מעיניו של האדם שהרגע לחצתם לו ידיים.

7. לא יוצאים מספיק החוצה

אם אתם עובדים במשרד או בחלל סגור אחר ומוצאים את עצמכם מבלים מרבית מזמנכם בפנים מאשר בחוץ באוויר הפתוח, כדאי שתדעו שאתם עלולים למנוע מעצמכם ויטמין D. מדובר בוויטמין שמיוצר בגוף שלנו עם החשיפה לשמש, שחיוני לתהליכים שונים בגוף, ביניהם לספיגת סידן, מניעת דלדול מסת העצם, שמירה על שרירים בריאים, שיניים בריאות ועוד. אז לכל אלו שלא רואים מספיק את אור השמש עקב שעות ארוכות של עבודה בחללים סוגרים – השתדלו לבלות בחוץ (באור יום כמובן) לפחות 15 דקות ביום, זה כבר יעזור בספיגת כמות מספקת של ויטמין D בגוף.