לפני כשנתיים גילתה משפחת שניידר מקריית אתא בהפתעה גמורה שרון (13), בן המשפחה, סובל מבעיה חמורה בתפקודי הכבד. יוליה, אמו, מספרת שהאבחנה התקבלה לאחר שרון ביצע בדיקת דם אקראית והרופאים ראו שתפקודי הכבד שלו לא תקינים. "היינו המומים, והתחלנו סדרת בדיקות. עד לאותה נקודה היה רון ילד בריא לחלוטין, שחיין. הבנו שמדובר במחלה אוטואימונית של דרכי המרה בשם PFC. בעצם מה שקורה במחלה הוא שדרכי המרה שולחים רעלנים שהורסים את הכבד. חלק מהרופאים הסבירו לנו שנותרו 10 שנים לקריסה טוטלית של הכבד, ושאולי עד אז ימצאו תרופה".

הוריו של רון לא הסתפקו בתקווה המפוקפקת שסיפקו להם הרופאים, ויצאו לחפש אחר מומחים שמתמחים בתחום וחוקרים את הנושא. הם הגיעו לד”ר אורית ויסבורד-צינמן, מומחית בגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בילדים ומנהלת שירות מחלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים, שמבצעת מחקר בתחום בארה"ב.

רון שניידר המושתל ודר מיכאל גורביץ מנהל יחידת השתלות כבד במרכז (צילום: שניידר)
רון שניידר המושתל וד"ר מיכאל גורביץ מנהל יחידת השתלות כבד במרכז | צילום: שניידר

"לאחר 3 שבועות מהביקור אצל הד"ר, הילד התחיל להצהיב, ושוב יצרתי איתה קשר דחוף", מספרת יוליה. ד”ר ויסבורד-צינמן אמרה לנו שרון חייב להתאשפז ולבצע בירור. במהלך האשפוז, גילו שצריך לשים לו סטנד כי דרכי המרה לא מנקזות והכבד במצב סופני. אמרו לנו שאנחנו חייבים לעבור השתלה כי אין פתרון אחר".

ההצעה המפתיעה לתרומה

משפחת שניידר התחילה לחפש תורם. "שקלנו לפנות לחו"ל ולבצע שם את ההשתלה, מובן שבדקו אם אני מתאימה אך אין לנו אותו סוג דם ולכן זה לא היה רלוונטי. בעלי אחרי התקף לב אז הוא אפילו לא היה מועמד".

בשלב זה הגיעה למשפחה הצעה מרגשת לתרומה מכיוון לא צפוי - בן דודו של רון, אלון שניידר. "איך ששמעתי על זה, היה לי ברור שאני עושה הכל כדי להציל את רון", מספר אלון. "אנחנו מאוד קרובים ולא היה לי ספק, זו בכלל לא הייתה שאלה".

בכל זאת מדובר בתהליך לא פשוט שכרוך בסיכונים. לא עברה בך מחשבה?

"ידעתי שיש מחיר, אבל זה לא מנע ממני לחשוב על זה אפילו לרגע. עשיתי את כל הבדיקות, נמצאתי מתאים ומשם הדרך להשתלה הייתה ברורה. ידעתי שהכל יהיה בסדר. נאלצתי לעזוב עבודה ולימודים לחודש, אבל מה זה כבר לעומת הצלת חיים של בן דוד שלי יקר שאני כל כך אוהב?".

בסופו של דבר ההשתלה בוצעה לפני כחודש בשניידר ולמרבה השמחה הכל עבר בשלום. יוליה מספרת שבפועל, לקחו את האונה השמאלית מהכבד של אלון והשתילו אותה לרון, "הכבד הוא איבר שמשחזר את עצמו לגודל תקין, וזה בעצם הרעיון שעומד מאחורי ההשתלה. זה מאוד ריגש אותנו שאלון הציע לתרום, לא ידענו מה לעשות מרוב אושר".  

רון ואביו גרמן  (צילום: אלבום משפחתי)
רון ואביו גרמן | צילום: אלבום משפחתי

המחלה הנדירה שפוגעת בכבד ובדרכי המרה

ד”ר ויסבורד-צינמן מסבירה שהמחלה הנדירה שממנה סבל רון גורמת להצטמקות של דרכי המרה והכבד, והיא יכולה לפרוץ בכל גיל בעיקר בקרב ילדים או צעירים. "זו מחלה נדירה, יש 100 אלף חולים בכל העולם. הגורמים הם בדרך כלל גנטיים או סביבתיים".

לגבי ההחלמה, היא מציינת שהתורם בד"כ מאושפז כשבוע. "בחודש הראשון בעיקר סובלים מעייפות. לאחר שלושה חודשים ניתן לחזור לפעילות מלאה כולל עבודה פיזית. הכבד חוזר לגודלו המקורי לאחר מספר חודשים, אך חשוב לדעת שניתן לתרום כבד פעם רק פעם אחת בחיים".

כיום רון מתאושש מההחלמה, ובכל יום מודה על המעשה הנדיר של בן דודו שהציל את חייו.  "אני מרגיש יותר טוב. מתרגש מאוד מהעובדה שבן דוד שלי תרם לי את הכבד שלו ואין לי מילים כדי להודות לו. אפשר להגיד שעכשיו אנחנו יותר קרובים אפילו ממה שהיינו, כי אנחנו חולקים איבר משותף".