אם יש משהו שמשותף למתקני מזגנים, מצילים בים ומנתחים פלסטיים - זו כנראה העובדה שעבור כולם חודשי יולי-אוגוסט מהווים את התקופה העמוסה בשנה. גם אם ההכללה של המנתחים הפלסטיים ברשימה הזו לא נראית לכם טריוויאלית במבט ראשון, הנתונים מדברים בעד עצמם: "קיימת עלייה דרמטית של צעירים, ובייחוד בני נוער, שפונים לבצע ניתוחים אסתטיים בחודשי הקיץ", אומרת ד"ר טלי פרידמן, מנתחת פלסטית.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לדברי ד"ר פרידמן, כשמדברים על בני נוער בתחום הניתוחים הפלסטיים, יש כמה מאפיינים ברורים: "קיים רוב של מטופלות בהשוואה למטופלים, והניתוחים הפופולריים ביותר הם ניתוחי חזה, בראשם הגדלות והקטנות חזה. הבנים - לרוב עוברים ניתוחי גניקומסטיה - הקטנת חזה לגבר ומתיחות בטן אחרי ירידה במשקל - כמעט תמיד שומרים את דבר הניתוח בסוד, לאחר בעיה מסוימת שהציקה להם ופגעה בתפקוד היומיומי שלהם. הבנות, לעומת זאת, בדרך כלל מתגאות בניתוח, בייחוד כשמדובר בהגדלת חזה, ומשתפות את החברות".

מה השוני הבולט בין מטופלים צעירים למבוגרים?

"בדרך כלל, הצעירים מלאי מוטיבציה לעבור את הניתוח, ורובם מציינים כי חלמו עליו במשך שנים ויודעים בדיוק מה הם רוצים. הם לא כל כך חוששים, אלא יותר מתרגשים וההורים הם אלה שדואגים. באוכלוסייה הבוגרת, נכנסים אלמנטים נוספים לשיקול הדעת, כמו חששות מסיבוכים ומההרדמה, וגם חשש שלא ישובו לעבודה או ללימודים בזמן".

הדס טל (18), עברה ניתוח אף בסוף חודש יוני. "חיכיתי שהלחץ של הבגרויות יפחת, כדי שיהיה לי זמן להחלים מהניתוח בנחת", היא משתפת. לדבריה, בחרה לעבור ניתוח פלסטי כי ידעה שהוא יכול לתקן לה את הדימוי השלילי. "ביררתי דרך האינטרנט על עשרות מנתחים, לפי ההמלצות שלהם, תיקי העבודות ולפי תחושת הבטן שלי". כמו ברוב המקרים, את חלק הארי של 20,000 השקלים שנדרשה טל לשלם עבור הניתוח, שילמו הוריה. "אימא שלי תמכה מאוד בהחלטה, אבל אבא לא אהב את הרעיון", היא מספרת. "בסופו של דבר, עשיתי את הבחירה שלי, ואני לא מתחרטת לרגע".

סיפרת לחברים?

"סיפרתי לחברות הקרובות, והן תמכו בי, פרגנו ושמחו. חברה אחת באה איתי לניתוח, וחברה אחרת עברה בעצמה ניתוח אף באותו יום, כמה שעות לפני. גם אחרי הניתוח התגובות היו חיוביות ומחזקות. הן התלהבו כמוני מהשינוי".

איך את מרגישה מאז הניתוח?

"אני מרגישה שנגולה לי אבן גדולה מהלב, כי זה היה החלום שלי. למען האמת, הרגשתי טוב כבר מההתחלה: לפני הניתוח, הכי פחדתי מהכאבים, אבל דווקא לא כאב לי בכלל. לקח זמן עד שהתחלתי לראות את השינוי, מפני שבהתחלה הייתי עם גבס, שטפי דם ונפיחות בפנים. את התוצאה הסופית אוכל לראות רק כעבור שנה, אבל בינתיים אני מרוצה מאוד מאיך שנראה האף ואני בטוחה שזה רק ילך וישתפר".

הושפעת מלחצים של הסביבה?

"עברתי את הניתוח כי האף באמת הפריע לי, וההקלה שאני מרגישה מדברת בעד עצמה. מי שמרגיש לחץ מהסביבה, ובייחוד מההורים - לא צריך לעבור ניתוח. מבחינתי, זה הניתוח האחרון כי מעבר לזה אני שלמה עם עצמי".

עוד ב-mako בריאות:
>> דיאטת כושר: כך תוכלו לאכול פחמימות וגם לרזות
>> "כך ריפאתי את הילד שלי מאלרגיה לבוטנים"
>> ברית זה לא סיפור: המכשיר הישראלי שעושה ברית מילה ללא ניתוח

"הרגשתי לא שלמה עם הגוף שלי"

עדן איבגי (צילום: צילום ביתי)
"הרגשתי שאני לא שלמה עם הגוף שלי, כאילו חסר לי משהו". עדן איבגי | צילום: צילום ביתי
רוב הצעירים שבוחרים לעבור ניתוח פלסטי הם, כאמור, כאלה שחלמו עליו במשך שנים. מהבחינה הזו, עדן איבגי (20), היא חריגה בנוף - חודשיים לאחר שחשבה לראשונה על ניתוח הגדלת חזה כבר הייתה מורדמת על שולחן הניתוחים. "עשיתי את זה מהרגע להרגע", היא אומרת. "עד חודשיים לפני הניתוח - בכלל לא חשבתי על הגדלת חזה. קבעתי פגישת ייעוץ וביקשתי את התור הפנוי הראשון שהיה. שבוע וחצי אחר כך - הגיע היום של הניתוח".

לא פחדת שתשני את דעתך?

"אני בטוחה שהייתי משנה את דעתי אם הייתי מחכה עוד, ודווקא בגלל זה החלטתי לעבור את הניתוח במהירות האפשרית - לפני שאתחרט. הרגשתי שאני לא שלמה עם הגוף שלי, כאילו חסר לי משהו".

את הניתוח, שעלה 16,500 שקלים, מימנה איבגי בעצמה, אך מעבר לזה זכתה לתמיכה המלאה של אמה, שעברה בעצמה הגדלת חזה ועודדה את הבת ללכת בעקבותיה. לעומתה, האב נרתע מההחלטה, אבל, לדבריה של איבגי, זו הייתה מעין "הסכמה שבשתיקה", מבחינתו. גם החברות תמכו בהחלטה ("בטח שסיפרתי, שכולם ייראו שעשיתי"), ואחת מהן אפילו אמרה שהיא רוצה לעבור הגדלת חזה בעצמה ("אבל היא פשוט מתלהבת, אני לא מאמינה שהיא באמת תעבור את הניתוח").

איך היה הניתוח עצמו?

"אני אדם פחדן שאין דברים כאלה ובהתחלה לא הסכמתי לעלות למיטה, אבל הרופאה ממש עזרה לי והרגיעה אותי, וגם באה אליי מיד כשהתעוררתי מההרדמה. בסופו של דבר, לא הרגשתי כלום ולא פחדתי. חוויית הניתוח שלי הייתה כיפית, באופן מפתיע. אני גם מרוצה מאוד מהתוצאה, וזה הכי חשוב".

ומה בנוגע לניתוחים פלסטיים נוספים? איבגי מספרת כי היא מאוד רוצה לעבור ניתוח אף, מפני שהוא תמיד הפריע לה. "אבל זה באמת מפחיד אותי", היא מסתייגת. "האף הוא מרכז הפנים, כך שאם לא יוצא טוב - זה הורס את הפנים לחלוטין". בראש רשימת הניתוחים שאין מצב שהיא תעבור, אגב, נמצא הניתוח להסרת צלעות, שנועד להשגת מראה חטוב יותר: "זה מעלף, אבל מפחיד. יש כל כך הרבה ניתוחים שאני לא מכירה!".

_OBJ

ד"ר פרידמן - לבני נוער יש ציפיות ריאליות?

"בדרך כלל, לבני הנוער שאני מנתחת יש ציפיות ריאליות מאוד, והם מתמודדים מצוין עם ההחלמה ועם התוצאות. אבל, חשוב לציין שלא מנתחים כל אחד - אצל בני נוער צריך לבחון את הבשלות הפיזית והנפשית לניתוח, כדי לנסות להבטיח את שביעות רצונם אחריו. המטופל חייב להיות שלם וחדור מוטיבציה, אבל גם מודע ומבין את הסיכונים בהליך. גם אצל בוגרים, אם קיימת בעיה נפשית - המטופל יישלח להערכה פסיכולוגית מקדימה, ולא תמיד ינותח. מבחינת ההורים, הם צריכים להיות שם ולתמוך לגמרי, אחרת הניתוח לא יתקיים".

>> לא רק מחלת נפש: מתי צריך ללכת לפסיכולוג?