רגליים וידיים רדומות הן תופעה דיי מעצבנת ולא נעימה, ולא תמיד ברור למה זה קורה. רוצים לדעת על זה יותר? כדי לפזר את הערפל מסביב העניין הזה, הנה כל מה שחשוב לדעת על התופעה.

למה זה קורה?

מה שקורה לנו הרבה פעמים כשאנחנו יושבים בתנוחה לא נוחה או ישנים, הוא שאנחנו לוחצים על עצבים שנמצאים בנקודות אסטרטגיות. "בגפיים שלנו יש עצבים גדולים שנמצאים באזורים שאפשר ללחוץ עליהם בקלות." אומר ד"ר חן הלוי, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי כרמל שבחיפה. "עצב הוא מעין צינור שעובר בו דם, חמצן ואותות חשמליים. אם אנחנו לוחצים על העצב באופן ממושך, אנחנו "סותמים את הצינור" והוא מפסיק לתפקד."

כשהרגל שלנו נרדמת, אנחנו לא מרגישים אותה מפני שאיבדנו את התפקוד של העצבים שלנו. "למרבה המזל, התהליך הזה הפיך," אומר ד"ר הלוי, "ברגע שאנחנו מורידים את הלחץ, העצב מתאושש, ואז מתחילים להרגיש נמלולים ועקצוצים עד שהעצב מתאושש לגמרי ואנחנו יכולים להזיז את הרגל שוב."

למה מרגישים נמלול ועקצוצים?

ישנם שני סוגים של עצבים, וכל אחד מהם משפיע עלינו באופן שונה. העצבים המוטוריים אחראיים לבצע את הפקודות שמגיעות מהמוח. אם אנחנו רוצים להזיז את הרגל שלנו, העצבים המוטוריים שלנו הם "הסמכות המבצעת". הסוג השני הוא עצבים תחושתיים, שהם אחראיים על לשדר תחושות. נגיד, אם אנחנו נוגעים ביד שלנו, אנחנו מרגישים את המגע תודות לעצבים התחושתיים שלנו.

תחושת הנמלול והעקצוץ נקראת פרסטזיס, והיא קשורה לעצבים התחושתיים. "במצב של פרסטזיס העצב התחושתי עובד בצורה עצמאית, ומתחיל לשדר תחושות שלא קיימות. הוא יכול לשדר חום שלא קיים, תחושות נמלול או עקצוצים." אומר ד"ר הלוי. "כשאחד הגפיים שלנו נרדם, העצב שלנו למעשה עובר ממצב שהוא לגמרי לא מתפקד, למצב של נורמה - ובאמצע הוא מתפקד במצב לא תקין כמו של חולה. למעשה, אנחנו עוברים ממצב של מחלה קשה לבריאות שלמה תוך כמה דקות, וזו התנסות מאוד מעניינת."

גבר ישן (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
חזרתם מערב הוללות? זה הולך לכאוב מחר בבוקר | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
>> איך מפתחים שרירים גם אחרי גיל 40? 6 טיפים

למה רק הגפיים?

כשאיבר שלנו נרדם, זה ברוב המקרים יהיה הידיים או הרגליים, ורק לעיתים רחוקות איברים אחרים. "זה קורה בגלל הסידור המכני שלנו," אומר ד"ר הלוי, "קשה מאוד להגיע לעצבים במקומות אחרים בגוף, ואם זה קורה, זה מעיד על בעיה. למשל, פריצת דיסק יכולה לעורר תחושות של נמלול ועקצוץ - בצוואר או בגב - משום שהיא לוחצת על עצב. יתרה מכך, משום שמדובר על לחץ פיזי מאוד אלים על העצב, זה כואב הרבה יותר, ואף לוקח זמן רב לעצב יותר להחלים מהמצב."

תחושת נמלול יכולה לקרות גם בפנים, אבל זה מאוד נדיר ושכיח בעיקר במקרים של מיגרנה או לחץ נפשי. "התחושה הזאת יכולה לקרות גם בפנים, משום שגם שם יש עצבים תחושתיים." אומר ד"ר הלוי, "ואם יש משהו שלוחץ אנחנו מרגישים את הנמלול הזה גם בפנים. מה שכן, העצב התחושתי של הפנים מוסתר עמוק בפנים וקשה להגיע אליו. רק אם יש לחץ בלתי סביר, כמו מכה בפנים, רק אז יהיה סיכוי להגיע לעצבים של הפנים. רק בגפיים יש עצבים במקומות שקל ללחוץ עליהם, גם בלי שאנחנו מתכוונים."

על מה זה מעיד?

מלבד לחץ ישיר על העצב, קיימות מחלות הגורמות לנמלול והן נקראות נוירופתיה, שהיא פגיעה בעצבים התחושתיים. "אנחנו נרגיש נמלים בעיקר בקצוות של כפות הידיים והרגליים, וזה לא עובר, או עובר וחוזר. אנשים שסובלים מהמצב הזה מעידים כי הם סובלים יותר בלילה. המחלה מופיעה בדרך כלל באנשים עם חוסר ויטמינים, או אנשים מבוגרים שלוקחים הרבה תרופות." אומר ד"ר הלוי.

"הרבה מטופלים מגיעים אלי עם נמלול בידיים וחושבים שיש להם ניוון שרירים," הוא אומר, "אבל זה ממש לא קשור לזה, ניוון שרירים היא מחלה מוטורית, ואין לה קשר לעצבים התחושתיים."

סוג מעניין של הירדמות של הגפיים נקרא "שיתוק יום ראשון". זה קורה בעיקר אחרי סוף השבוע, או בעיקר בקרב אנשים ששתו ממש הרבה. "מה שקורה כשאנחנו שותים יותר מדי זה שאנחנו נרדמים בתנוחות מאוד לא נוחות" אומר ד"ר הלוי, "על ידי כך אנחנו גורמים ללחץ גדול יותר מהרגיל על העצב ביד, ואנחנו גם ישנים הרבה יותר שעות מבדרך כלל. השילוב בין התנוחה הלא נוחה לבין השינה המרובה היא שגורמת לתחושת נימול הרבה יותר חזקה של היד."

איך מטפלים?

אם רק נרדמה לכם הרגל או היד, אין מה לעשות עם זה, לא צריך לדרוך, לא צריך לקפוץ ולא צריך לצבוט. "לא צריך לעשות כלום," אומר ד"ר הלוי, "ברגע שהעצב משתחרר מהלחץ התהליך הטבעי עושה את שלו. כל מה שצריך לעשות זה פשוט לחכות שהתחושה תחזור."

ולגבי מחלות הגורמות לנימול, יש מגוון של תרופות שיכולות לטפל בבעיה. "הדבר האידיאלי הוא לבדוק את הגורם לכך ולנסות לפתור את הבעיה היסודית." אומר ד"ר הלוי, "אבל יש גם תרופות שעוזרות עם הנמלול, ומייצבות את העצב התחושתי - אותו העצב שמשדר לנו תשדורות לא רצויות. התרופה מייצבת אותו וכך אנו מפסיקים לקבל את התשדורות הלא רצויות האלה. רוב האנשים מסתדרים גם בלי תרופות או במינונים מאוד נמוכים."

>> נמצאה התרופה לחיידק העל, וזה לא מה שחשבתם