בשנים האחרונות אנו עדים למקרים רבים בהם קטינים ואף בוגרים חווים התקפי אלרגיה קשים (אנפילקסיס), אשר ברוב המקרים נגרמים בשל אכילת מזון שמכיל אלרגנים שונים. לעתים, המקרים אף גובים קורבנות בנפש, כמו במקרה של חן אפרת ז"ל, שנפטרה לאחר  שאכלה במסעדת "לה גופרה"  עקב תגובה אלרגית חריפה לקינוח שהכיל אגוזים בניגוד לבקשתה. בשנת 2014 תיירת דרום אפריקאית בת 30, אלרגית לשומשום, אכלה בישראל דג עם טחינה ונפטרה.

האם קיימת עילת תביעה במקרים כאלו, ומה נדרש ממקומות ציבוריים לעשות? פנינו לעו"ד ענת גינזבורג, מומחית בתביעות נזיקין ויו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין עם השאלות החשובות.

  1. מהי תגובה אלרגית?
    תגובה מסכנת חיים המערבת מערכות שונות בגוף, לרבות מערכת הנשימה והעיכול. במהלך הראשוני של התגובה האלרגית נוצרים שינויים בעור הכוללים גרד, נפיחות, פריחה אדומה. ברוב המקרים, מתן זריקת אדרנלין (אפינפרין) או טיפול מיידי באנטי היסטמינים מונעים את המהלך החריף של ההתקף ועשויים להציל חיים.
  1. מהי חובת מוסד חינוכי (גן, ביה"ס , צהרון) במקרה של תלמיד הסובל מאלרגיה?
    "בישראל קיימים מספר הסדרי חקיקה, מתוקפם חלה חובה על מוסדות ציבוריים ומוסדות להגן על בריאותם של תלמידים אלרגים. עפ"י חוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 2017, על ההורים למלא הצהרה על מצב בריאותו של הילד, והם מחויבים לספק למוסד החינוכי מידע לפיו הילד סובל מאלרגיה, סוג האלרגיה, הצהרת בריאות, וחתימה על אישור למתן טיפול רפואי בעת הצורך. כמו כן, על ההורים לצייד את המוסד החינוכי במזרק אפינפרין. מוסדות חינוך וצהרונים חייבים לבצע התאמות כדי לאפשר לצוות החינוכי לעבור הדרכה מתאימה בנושא. החוק והתקנות מחייבים מוסד חינוך להחזיק במוסד במיקום מרכזי ונגיש תכשיר אפינפרין אחד לפחות. כמו כן, יש להציב שילוט במקום בולט לגבי איסור הכנסת מוצרים אלרגניים לשטח המוסד החינוכי. 
  1. מהן עילות התביעה העומדות להורים נגד המוסד החינוכי במקרה של ילד אלרגי שנחשף לסוג מזון שגרם לו להתקף אלרגי?
    "על המוסד החינוכי לדאוג למניעת חשיפתו של תלמיד לאלרגן עליו הצהירו הוריו. במידה ולא עשה כך, הרי שמדובר בהפרת חובת הזהירות. פסק דין שניתן ב-2017 בבית משפט השלום ברמלה דן במקרה בו הייתה התרשלות של צוות צהרון שהובילה לחשיפת ילדה אלרגית בת 3 לוופל שהכיל חלב.
    הילדה פונתה לביה"ח באמבולנס ושוחררה לאחר טיפול.  ביהמ"ש קבע כי צוות הגן התרשל לאחר שלא בדק את רכיבי המוצר, אף שהיה מודע היטב לכך שהילדה אלרגית לחלב.
    נקבע, כי היה מדובר באירוע גלוי לעין של חלוקת ופלים לילדי הצהרון, שנעשה תחת עיניהם הפקוחות של צוות הגן, וכי הצוות לא פעל כדי למנוע את האירוע שעלול היה לסכן חיים אף שניתן וצריך היה למנוע אותו בנקל, וכי העירייה הפרה את חובתה לשמור על הקטינה. המשפחה פוצתה בסכום של 25,000 ₪ בגין הכאב, הסבל ועוגמת הנפש.
  1. ומה קורה כאשר סועד במסעדה/באולם אירועים, שנחשף לאלרגן ופיתח התקף אלרגי?
    "על פי החוק, כאשר מדובר במקום ציבורי שאינו מוסד חינוכי, ויש חשש שבשל מאפייניו השוהים בו יהיו חשופים לחומרים העלולים לגרום לתגובה אלרגית מסכנת חיים, רשאי לרכוש תכשיר אפינפרין לשם הצבתו במקום. הוראות החוק חלים גם על המדינה ועל כוחות הביטחון (בשינויים המחוייבים). כמובן שעל הסועד ליידע את צוות המסעדה בדבר האלרגיה ממנו הוא סובל, ועל הצוות לשאול את הסועד האם קיימת אלרגיה למזון כלשהו.

    בעבר נקבע פיצוי של 174,000 ₪, להורי ילד בן 12 שאכל קינוח 'פרווה' שהוגש על ידי אולם אירועים, באירוע בת מצווה, כאשר בדיעבד התברר כי הקינוח הכיל חלב, מוצר שהילד היה אלרגי אליו. בית המשפט קבע, כי לאולם קיימת חובת זהירות המחייבת אותו למנוע סיכונים בלתי סבירים למבקרים ואורחים בעסק.

  2. האם קיימת עילת תביעה ברשלנות רפואית במקרה של התקף אלרגיה שגרם לפטירת החולה או לנכות קשה?
    "כן. במקרה כזה, במידה והנכות או הפטירה נגרמה כתוצאה מטיפול רשלני, ניתן לתבוע את המוסד הרפואי, נוכח  המחדלים והרשלנות בטיפול הרפואי.  בנוסף, ניתן לפנות למשרד הבריאות בבקשה להקמת ועדת בדיקה לחקירת הרשלנות של המוסד.

    לאחרונה פורסמו מסקנות ועדת הבדיקה שהקים משרד הבריאות בעניין נסיבות פטירתה של אושר דרעי ז"ל, שנפטרה בשנת 2021 לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה בראש פינה והגיעה לביה"ח זיו, כשהיא על רגליה. היא הזהירה את הצוות הרפואי כי חייה בסכנה.

    מסקנות ועדת הבדיקה היו חמורות ביותר והצביעו על רשלנות ומחדלים קשים בטיפול. נקבע, כי מרגע החשיפה של אושר לחלב ועד למותה, היא לא קיבלה את טיפול ראשוני מציל חיים לתגובה האלרגית. צוינו שורת ליקויים בחדר המיון ובקופ"ח לאומית, נוכח היעדר מעקב רפואי אחר האלרגיה שלה"

  3. מה הפיצויים העומדים לרשותו של נפגע במקרים אלה?
    "כשמדובר בנכות פיזית או נפשית, שנגרמו כתוצאה מהתקף אלרגיה, ניתן להגיש תביעה בגין הפסדי השתכרות, עזרה בבית, טיפולים רפואיים, כאב וסבל ועוגמת נפש. במידה והנפגע נפטר, משפחתו זכאית לפיצויים בגין  הפסדי ההשתכרות מאז פטירתו, כאב וסבל , קיצור תוחלת חיים וכו'.
    בהחלט ניתן לדרוש, בנוסף לפיצויים הנזיקיים הנ"ל, גם פיצויים עונשיים כנגד הנתבעים. תביעות כאלה בהן נפטר הנפגע מוגשות, בדרך כלל, לבתי המשפט המחוזיים שסמכותם לפסוק פיצויים מעל 2.5 מיליון שקל.