בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, בדיקת ממוגרפיה ומדידת לחץ דם יכולות לשפר לכם את איכות החיים ואף להציל אתכם במקרים מסוימים. אבל, מסתבר שלא תמיד כדאי לנו לרוץ להיבדק כל עוד אנו בריאים ולא באמת סובלים מכאבים או מתופעות יוצאות דופן.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"כולנו נוטים להיות עם יד על הדופק בכל הקשור לבריאות שלנו. אנחנו מבזבזים זמן רב בהמתנה בתורים אצל הרופא ובמסדרונות בתי חולים לצורך בדיקות שונות. אבל בפועל, יש מעט מאוד בדיקות שאכן כדאי לבצע כל עוד אנו מרגישים טוב", מסבירה ד"ר ענת גבר, מנהלת המחלקה לרפואת המשפחה בבילינסון ומחוזות תל אביב ודן פ"ת ב"כללית", ויו"ר החברה למניעת אבחון יתר וטיפול יתר בהסתדרות הרפואית. "חשוב לזכור שכל בדיקה היא למעשה סוג של התערבות רפואית ובכל התערבות כזאת טמון גם סיכון. יש סיכונים הנובעים מהבדיקה עצמה ויש כאלה הנובעים מהחרדה העלולה להתלוות לבשורות שווא אודות מצב רפואי מסוים".

מעבר לכך, במצבים מסוימים מתגלות מחלות ואפילו מחלות ממאירות, שאין ממש טעם בגילוי שלהן, ואם הן לא היו מתגלות היינו פשוט ממשיכים לחיות את חיינו בשלווה. "ישנם גידולים שגם אם לא היו מתגלים, לא היו מתפתחים וגורמים נזק", מסבירה ד"ר גבר. "ניקח לדוגמה מטופל שמגלה באופן אקראי שהוא חולה בסרטן בבלוטת התריס, מופנה לניתוח הכרוך בסיבוכים ועלול לסבול מנזק מתמשך לאיכות חייו. זאת בעוד שאם לא היה מגלה אודות המחלה, הוא היה נמנע מהניתוח וחי שנים ארוכות, ללא חשש או פגיעה באיכות חייו. במקרה כזה הגילוי גורם ליותר נזק מתועלת".

תתחילו אצל רופא המשפחה

בעיקרון, תמיד כדאי לפנות לרופא המשפחה כשמתעוררים סימפטומים או כשחל שינוי במצב הבריאותי. "בנוסף, גם כשמרגישים טוב יש כמה בדיקות חשובות שכולנו צריכים לבצע בגיל מסוים, בהתאם להמלצות איגודי הרופאים. וביניהן בדיקת דם סמוי בצואה או קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס וממוגרפיה", היא מוסיפה. "מעבר לכך, כדאי להיות בקשר עם רופא המשפחה ולבצע בהתאם להנחיות גם בדיקות ללחץ דם ובדיקות דם לכולסטרול בהתאם לגיל או למצב הבריאותי. בנוסף, באתר 'שווה בדיקה', ניתן להזין נתונים אישיים ולקבל המלצה שמתאימה לכל אחד באופן אישי".

תצלום רנטגן (צילום: טינקסטוק)
אל תעשו צילום לא הכרחי, זה כרוך בהמון קרינה | צילום: טינקסטוק

בבדיקות כמו בהליכים רפואיים מסובכים יותר יש עניין של שיקול דעת של הרופא, ולכן לא תמיד תופנו לכל הבדיקות שתבקשו, משום שלרוב הן פשוט מיותרות. "כפי שנשקול היטב ונתייעץ לפני שאנחנו לוקחים החלטה לגבי הליך ניתוחי למשל, כדאי שנעשה זאת גם כשמדובר בבדיקות, שלעיתים אכן עשויות להועיל אך לעיתים כרוכות בנזק או שהן פשוט מיותרות", אומרת ד"ר גבר.

עוד ב-mako בריאות:
>> זהירות מי פה: האם זה יכול להזיק לבריאות השיניים?
>> על הברזלים: גשר בשיניים לא מבטיח שהן ישארו ישרות לנצח
>> אפקט הלילה הראשון: למה אנחנו לא מצליחים לישון?

בהתאם להמלצות איגוד רופאי המשפחה בישראל וארגונים רפואיים מובילים בעולם, להלן הפירוט לגבי כמה מהבדיקות שאנשים נוטים לבצע לרוב שלא לצורך:

בדיקת מאמץ | מאמץ מיותר שיעלה לכם בקרינה

כחלק משגרת הבדיקות התקופתיות, לעיתים מתבצעות בדיקות מאמץ. ואכן מדובר בבדיקה מומלצת עבור הסובלים מסימפטומים רלוונטיים, אך היא אינה מומלצת באופן גורף לכלל האוכלוסייה.

מדוע? מאחר שהבדיקה מאוד לא מדויקת, ועלולה להעיד על בעיית לב גם כאשר בפועל הנבדק אינו סובל מכזו בעיה. מעבר ללחץ הנפשי שעלול להיגרם כתוצאה מהעניין, לעיתים הממצא ידרוש ביצוע בדיקות נוספות שאינן הכרחיות כגון מיפוי לב הכרוך בחשיפה לקרינה. ככלל, הסיכוי שלמישהו יש בעיית לב שלא מאופיינת בסימפטומים הוא מאוד קטן. לכן, בדיקה מעין זו צריכה להיות מותאמת לרקע ולמצב האישי של הנבדק ובהמשך להתייעצות עם רופא.

בדיקה לצפיפות העצם | רק מעל גיל 60

מטרת הבדיקה היא לאבחן את מחלת ה"אוסטאופורוזיס" המתאפיינת בדלדול במסת העצם. באופן כללי, לא מומלץ לבצע את הבדיקה כשמדובר באנשים בריאים מתחת לגיל 60.

מדוע? נזק המחלה מתבטא לרוב בגיל השלישי. ומאחר שהטיפול התרופתי אפשרי לתקופה מוגבלת בלבד, לא רצוי להתחיל אותו בגיל צעיר שבו הסיכון לשברים נמוך. עם זאת, יש דברים אחרים המומלצים באופן גורף לכלל האוכלוסייה לטובת מניעת והפחתת הסיכון למחלה, וביניהם הימנעות מעישון, תזונה הכוללת ויטמין D וסידן ופעילות גופנית בונה עצם כגון יציאה להליכה יומית.

כאב גב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
רוב כאבי הגב עוברים מעצמם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

בדיקת רמת ויטמין D | אין הוכחה לטיפול יעיל

כיום ניתן לבדוק את רמת הוויטמין באמצעות בדיקת דם פשוטה. על אף שמדובר בוויטמין חשוב הדרוש לנו לספיגת הסידן לעצמות ולהגנה מפני מחלות שונות, עדיין לא מדובר בבדיקה המומלצת לכלל האוכלוסייה הבריאה.

מדוע? מגיל מסוים ממילא קיימת המלצה לנטילת ויטמין D, ללא קשר לרמת הוויטמין בדם. וכאשר מדובר באוכלוסייה הכללית, פשוט לא הוכח כי יש אכן יש תועלת במתן התוסף. מה שכן מומלץ זה להיחשף לשמש בצורה מבוקרת ולשמור על תזונה מאוזנת.

בדיקת דימות לכאבי גב | ברוב המקרים הכאב יחלוף מעצמו

אם אתם רצים לבדוק כל כאב גב ממנו אתם סובלים, דווקא עדיף שתחכו עם זה. חלק גדול מהאוכלוסייה סובל מכאבי גב ורובם אינם מסוכנים או מעידים על בעיה קשה. לכן, מומלץ להמתין 6 שבועות מרגע הכאב הראשוני לפני שניגשים לבדיקת דימות, כל עוד הכאב אינו מלווה בסימפטומים המעוררים חשד.

מדוע? ברוב המקרים ההמלצות הטיפוליות אינן מושפעות כלל מהממצאים בצילום, והצילום רק יכול להזיק. ראשית מפני שהוא כרוך בחשיפה לקרינה, ושנית מפני שאצל רובנו חוליות הגב אינן מושלמות ותמיד ניתן למצוא בהן פגמים שברובם לא דורשים התערבות רפואית. בשורה תחתונה, תמיד כדאי להתייעץ עם רופא, אך לא מומלץ לרוץ לבצע בדיקת דימות.

שיזוף (צילום: Lachlan Currie, Istock)
חשיפה מבוקרת לשמש תמלא לכם את המצברים | צילום: Lachlan Currie, Istock

בדיקה עצמית במכשיר "גלוקומטר" | עלולה להטעות את החולה

בדיקה המיועדת לחולי סוכרת, אך היא אינה מומלצת למי שסובל מסוכרת ואינו מטופל באינסולין. 

מדוע? הבדיקה הזאת בכל מקרה לא תשנה את המלצות הרופא, המתבססות על בדיקות הדם המבוצעות במעבדה ולא על פי המדידות הביתיות. מעבר לכך, הבדיקה כרוכה באי נוחות ועלולה לגרום לחולה להעריך באופן שגוי את מצב הסוכר שלו. עם זאת, ראוי לציין שהבדיקה בהחלט מומלצת לחולים המטופלים באינסולין או במצבים ספציפיים, ושבכל מקרה כשמדובר בסוכרת, נדרשת בדיקת מעקב שגרתית אצל רופא.

בדיקת סקר לסרטן הערמונית | עלול לגרום לסיבוכים

לבדיקה זו קיימים חסרונות שלעיתים עולים על היתרונות. על אף שמדובר בבדיקת דם בלבד, איגוד רופאי המשפחה וכן ארגוני בריאות מובילים בעולם אינם ממליצים לבצעה באופן אוטומטי, אלא רק לאחר התייעצות עם רופא והבנת ההשלכות השונות.

מדוע? מדובר בזוג סרטן שכיח, שרבים מהלוקים בו חיים תקופת חיים ארוכה וטובה ללא ידיעה אודות מחלתם. לעומת זאת, במקרה שהיא מתגלה, פעמים רבות מבוצעת התערבות שעלולה להיות כרוכה בסיבוכים כגון הפרעות בתפקוד המיני ובשליטה על הסוגרים. 

>> מה אלכוהול באמת עושה לגוף שלנו?