כתמי לידה הם מקור ללא מעט מיתוסים ואמונות טפלות. אומרים למשל ששומות נחשבו לסימן אשר מפליל מכשפות בציד המכשפות מסיילם, וכתמי הלידה, כך אמרו לנו, הם תוצאה של הריונית עם תיאבון מאוד מסויים או לחילופין הכתם  ברך הנולד נוצר כאשר האם חוותה רגש מאוד ונגעה במקום מסויים בגופה במהלך ההריון. ובכן כל אלו לא נכונים כמובן. אם כך, מהו כתם לידה, כיצד הוא נגרם והאם הוא מסוכן? פנינו לד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת העור, אסתטיקה ולייזר, עם המדריך המלא. 

  1. מה הם כתמי לידה?

    כתמי לידה הם סוג נפוץ של צבע שונה המופיע על העור בלידה או במהלך השבועות הראשונים לחיים. בדרך כלל אינם סרטניים.
  2. כיצד משפיעים כתמי הלידה על העור?


    כתמי לידה יכולים להופיע בכל מקום בפנים ובגוף. כתמי לידה משתנים בצבע, בגודל, במראה ובצורה. חלקם קבועים ועשויים להיות גדולים יותר עם הזמן. אחרים נמוגים לחלוטין. מרבית כתמי הלידה אינם מזיקים, אך חלקם מצביעים על מצב רפואי בסיסי. במקרים מסוימים ניתן להסיר כתמי לידה מסיבות קוסמטיות.

  3. מה גורם להופעת כתם לידה?


    יכול להיות ששמעת סיפורים המקשרים כתמי לידה לתאוות מזון שלא נענו לאם בזמן ההריון, אבל זהו מיתוס. כתמי לידה לא נגרמים על ידי דבר שאישה בהריון עושה או לא עושה במהלך ההיריון שלה. הסיבה הבסיסית לצורתם של כתמי הלידה אינה ידועה באופן ברור.
  4. האם כתמי לידה גנטיים?


    חלק מכתמי הלידה הם תורשתיים ועוברים בין בני המשפחה אך רובם אינם כאלה. לעתים קרובות, חלקם נגרמים על ידי מוטציות גנטיות שגם אלה אינן עוברות בתורשה.
  5. האם זה מסוכן?


    מרבית כתמי הלידה אינם מזיקים ואינם דורשים הסרה. כתמי לידה מסוימים עלולים לגרום לאי נחת בגלל הופעתם. עשויים להיות כתמי לידה שידרשו הסרה ולכן יש להיות במעקב ובליווי רופא עור.
  6. האם כתמי לידה יכולים להופיע בשלב מאוחר יותר בחיים?


    כתמי לידה מתייחסים לכתמי עור הניכרים בלידה או זמן קצר לאחר מכן. סימנים שונים על העור כמו שומות, עשויים להופיע בשלב מאוחר יותר בחיים אך אינם נחשבים כתמי לידה. ייתכנו כתמי לידה שמופיעים סביב גיל ההתבגרות, אך זוהי תופעה נדירה.

  7. ישנם מספר סוגים שונים של כתמי לידה, חלקם נפוצים יותר מאחרים


    שני הסוגים העיקריים כוללים:
    כתמי לידה בכלי הדם - מופיעים בדרך כלל באזור הראש והצוואר (לעתים קרובות יהיו אדומים, סגולים וורודים, או כחולים) ונגרמים על ידי כלי דם לא תקינים בעור או מתחת לו. כתמי לידה בכלי דם מופיעים בכ-40 אחוז מהתינוקות הנולדים.
    כתמי לידה פיגמנטיים - כתמי לידה אלה מופיעים כאשר יש יותר פיגמנט בחלק אחד של העור מאשר בחלקים אחרים. יכולים להופיע בכל מקום, כולל בתוך הגוף.
  8. יש מספר סוגים של כתמי לידה שאפילו קיבלו שמות מיוחדים



    כתם הסלמון / נשיכת החסידה - כתמי לידה המכונים כך הם כתמים אדומים או ורודים זעירים המופיעים על העפעף העליון, המצח או במרכז העורף. כ -30% מהתינוקות נולדים עם כתם לידה מסוג זה. בדרך כלל הסימן שמאחורי הצוואר נשאר בזמן שהסימנים במצח ובעפעפיים נמוגים עם הזמן. 
    כתם יין פורט - כשלושה מתוך 1000 ילדים נולדים עם כתם יין פורט, שהוא סימן אדום או סגול שטוח על העור שנראה מלידה. (כתמי לידה וסקולאריים – בכלי הדם).
    כתם לידה כחול מנגולי - אלו כתמים שכיחים בילדים ים תיכוניים ואסייתיים ולעתים קרובות מופיעים על הגב התחתון או על הרגליים. צבעם כחול-אפור ובדרך כלל בעלי כמה ס"מ של נפח. כתמי לידה אלה יכולים להיראות כמו חבורות, אבל הם לא כואבים למגע, ובדרך כלל נהיים קלים יותר ונמוגים עד שהילד יגיע לגיל ההתבגרות. (כתם לידה פיגמנטי)
    קפה או ליי כתמי לידה - אלה כתמי פיגמנט בצורת אליפסה ובצבע קפה על העור. הפירוש הוא "קפה עם חלב" בצרפתית. בדרך כלל אינם מהווים סיבה לדאגה, אם כי אם ילד מפתח יותר מששה כתמים, יש לפנות לרופא עור. "הסיבה לכך היא שהם קשורים למצב הנקרא נוירופיברומטוזיס.
    שומות - שומות יופיעו בצבע ורוד ועד חום בהיר או שחור. הן משתנות בגודלם ועשויות להיות שטוחות או מוגבהות. בדרך כלל צורתם עגולה. שומות יכולות להופיע בכל מקום בפנים או בגוף. יש שומות שנמוגות אך אחרות נמשכות לכל החיים. חשוב להיות בבקרה על השומות כיוון שזה הוא אחד הסממנים לסרטן . (כתם לידה פיגמנטי)
  9. כיצד ניתן לטפל בכתמי לידה?


    טיפול בלייזר יכול להסיר או להבהיר באופן משמעותי כתמי יין פורט, ולהפוך אותם פחות גלויים. טיפול מסוג זה מבוצע על ידי רופא עור או מנתח. הוא משתמש בקרני אור פועמות מרוכזות מאוד הניתנות לווסתות לחוזק. טיפול בלייזר עשוי להיות מוצלח ביותר כאשר הוא מתחיל מינקות, אך ניתן להשתמש בו גם בילדים גדולים יותר ובמבוגרים. בדרך כלל יש צורך במספר טיפולים. טיפולי לייזר עלולים להיות לא נעימים ועשויים לדרוש חומר הרדמה מקומי. עם זאת, לעתים קרובות הם מניבים תוצאות קבועות. שימו לב: נפיחות או חבורות זמניות עלולות להופיע.
    חוסמי בטא - תרופות דרך הפה או במריחה על העור המשמשות לטיפול בלחץ דם גבוה על ידי כיווץ כלי הדם והפחתת זרימת הדם. מסייע להמנגיומה להתרכך, לדעוך ולהתכווץ.
    ניתוח - מגיע לטפל במנגיומות עמוקות מאוד העלולות לפגוע ברקמה הבריאה המקיפה אותם. ניתן גם להסיר כמה שומות גדולות. הסרת כתמי לידה נעשית בדרך כלל על בסיס אשפוז ואף עשויה להיעשות בקליניקה של רופא העור ולא בבית חולים. הרופא בוחן אם ניתן להסיר את כתם הלידה לאחר מתן הרדמה מקומית. אם כתם הלידה גדול, ניתן להסיר אותו בחלקים במהלך מספר פגישות.
  10. לגזור ולשמור - טיפים למעקב אחרי כתמי לידה


    רוב סוגי כתמי הלידה אינם מזיקים ונמוגים בעצמם עם הזמן. ציינו בפני רופא הילדים כל כתם לידה שיש לתינוק או לילד. הרופאים יכולים לעזור לעקוב אחר צמיחתו של כתם הלידה. הם יכולים גם לקבוע אם כתם הלידה קשור למצב גנטי המצריך טיפול.
    מעקב אחר כתם לידה חשוב ויש לעשות זאת גם באופן עצמאי וגם על ידי רופא. שימו לב לשינויים, כגון צמיחת גודל, גובה או כהות של פיגמנטציה. אם מבחינים בצמיחה מהירה של כתם לידה, יש ליידע את הרופא.
    שומות יכולות לפעמים להפוך לסרטן עור. זה נדיר אצל ילדים אך הופך לדאגה יותר בקרב מבוגרים. חשוב ליידע את הילדים על החשיבות שבמעקב אחר השומות ולשינוי בשומות ככל שמתבגרים. יש לשים לב לשינוי בצבע, בגודל ובצורה. שומה המתפזרת לגבולות לא סדירים - צריכה להיראות גם על ידי רופא עור.