ראש השנה לאילנות מזכיר לנו שלטבע יש כוח - לא רק בהיבט תזונתי, אלא גם בתחום הקוסמטי. בשנים האחרונות טרנד החזרה לטבע משתלט על כל תחומי הלייף-סטייל, וזה תופס אותנו גם בשגרת הטיפוח היומית שלנו. אישית, אני מאד בעד לנצל את החומרים הטבעיים שהטבע מספק לנו ולמצות מהם את מה שחיוני לעור. אבל שימו לב, יש פה "אבל", והוא מאוד גדול: חשוב להבין לקטוף צמח שגדל בגינה, לערבב אותו בסיר ולמרוח על העור – לא בדיוק עונה על ההגדה של קוסמטיקה טבעית. כדי שהרכיבים הטובים והחיוניים לעור יחדרו לתוכו מהצמח, יש צורך בדרך הפקה ייחודית, בעיבוד ובניטרול מזהמים. לא בכדי, חברות הקוסמטיקה משקיעות משאבים רבים על-מנת שהחומרים שיכללו בתוך הקרם שאנחנו רוכשים יהיו יעילים, פעילים והיפו-אלרגיים.

לפיכך, לא כל שמן שטוב לבישול טוב גם לעור שלנו, ולא כל תבלין שמגיע בצורתו הטבעית יתרום לו בהכרח. למעשה, שימוש לא נכון בחומרים טבעיים יכול להיות לכל הפחות להיות לא יעיל ובמקרים הפחות חביבים - לגרות את העור, לגרום לפריחה דמוית אקנה ועוד.

איך מנצלים את נפלאות אמא טבע לטובת הטיפול בעור הפנים?

כדאי להשתמש במוצרים שמכלים חומרים טבעיים שעברו עיבוד נכון לשימוש על גבי העור. העיבוד הזה גורם לחומר להיות פעיל יותר ולחדור עמוק יותר לשכבות העור.
להלם כמה רכיבים נפוצים מהטבע שיוכלו להועיל לעור הפנים שלכם.

אצת דונליאלה: מצטיינת בעמידות גבוהה לנזקי חמצון אפילו במיץ בעלי מליחות גבוהה.

תמצית שמנים: שמנים מן הטבע הם מרכיב נפוץ בקוסמטיקה. שמן אובליפיחה, לבנדר, שמן קנביס, שמן זית ושמן קוקוס למשל, הם שמנים עתירים בוויטמינים, המזינים את העור. הם מסייעים בשיקום עור פגוע וחלקם אפילו מרגיעים את העור ומשיבים לו את השומן הטבעי שלעיתים פוחת בתקופות מסוימות, כמו למשל בעת גיל המעבר או בעונת החורף. מעבר לכך, יש שמנים עם יכולת הרגעה של העור ושמנים שמכילים חומרים שעוזרים לתפקוד של מערכת החיסון של העור.

אלוורה: היא נמצאת באין-ספור רכיבים קוסמטיים - ולא סתם. האלוורה מכילה ויטמינים, אנזימים, חומצות אמינו ועוד רכיבים התורמים לעור. הלואין שבתוכה היא תרכובת בעלת תכונות אנטי דלקתיות המשמשת לטובת שיקום העור מכוויות ועד פציעות. ריר האלוורה מאפשר את ספיחת הלחות בעור והרגעתו. לאלוורה יכולת ריפוי ושיקום העור, אף שהמנגנון המאפשר זאת עדיין לא ברור.

אלוורה (צילום: Nikolay Litov, Shutterstock)
אלוורה - משקמת את העור ומרגיעה אותו | צילום: Nikolay Litov, Shutterstock

תמצית שיש קרח (ליקוריץ): ידועה בתכונותיה להרגעת העור המגורה והאדמומי. מעכב את ייצור האנזים הדרוש לייצור מלנין (פיגמנט) בעור, מסייע להסרת מלנין עודף, בעל יתרונות אנטי דלקתיים.

ויטמין E וויטמין C: נוגדי חמצון המעניקים לעור הגנה מרבית מנזקי רדיקלים חופשיים. נגזרות פעילות שלהם מטפלות גם בכתמים. ויטמין סי מסייע לייצור חלבון הקולגן שתורם להתחדשות ולמראה עור זוהר ובריא. יתרון נוסף למריחת ויטמין C נוזלי על אזור הפנים היא טיפול בפצעים ובאקנה, זאת מאחר שהוא מסייע לחטא את העור מחיידקים ומזיהומים וכך תורם להחלמה מהירה של הפצע. ויטמין E הוא רכיב חיוני בכל קרם פנים איכותי, וזה לא מפתיע: הוא מזין, משקם ומעשיר את העור בלחות. ויטמין E נספג ביעילות דרך העור וצריכתו כתוסף תזונה (בבליעה או במריחה ישירה), תעניק לגוף שלל יתרונות נוספים.

חומצות אלפה הידרוקסיות: אלה מופקות ממקורות רבים כגון: ענבים, לימון ותפוזים. הן מזרזות את חידוש העור, ואפשר למצוא אותן בעיקר בתכשירים ללילה או בתכשרי ניקוי. יש הרבה מאד סוגים של חומצות המופקות בעיקר מפירות. הן מסייעות בחידוש העור, בשיפור קמטים ובהבהרת כתמים.

שמן קוקוס (צילום: higherperspective.com)
שמן הקוקוס עשיר ברכיבים שמזינים את העור | צילום: higherperspective.com

תמצית תה ירוק: מרגיעה את העור ונוגדת רדיקליים חופשיים.

גרגרי פירות (ענבים, משמיש ועוד): משמשים בתכשירי פילינג לעור הגוף והפנים ולפנים ועוזרים לחדש את העור.

מתכון להכנת מסכת פילינג ביתית

מסיכות פנים להזנה ולחות, שמכינים בבית מרכיבים שיש לכולנו במקרר ובמטבח, יכולות לחולל פלאים לעור הפנים. 


רכיבים:

4 שקדים ללא קליפה

2 כפיות מיץ תפוזים

 2 כפות אבוקדו

4 תותים


ההכנה:

  • יש לשטוף את הפנים בסבון עדין, ללא גרגרים.
  • טוחנים בבלנדר את התותים, עם כפית אבוקדו, שתי כפיות מיץ תפוזים, עד לקבלת עיסה הניתחת למריחה.
  • מוסיפים את השקדים הקלופים  (כשהם טחונים היטב היטב), ומערבבים הכל יחד.
  • את העיסה מורחים באמצעות האצבעות בצורה אחידה על כל שטח הפנים, הצוואר והמחשוף וממתינים כחצי שעה. חשוב לא לשפשף את העור באגרסיביות.
  • כשהעיסה מתייבשת, ניתן לעסות בעדינות את העור.
  • בסיום יש לשטוף את הפנים עם מים בלבד ולהספיג עם נייר.
    את המסכה ניתן לשמור במקרר למשך שלושה ימים, מכוסה היטב.
הכותבת היא ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור