אם גם אתם (כמו אנשים רבים בעולם, כולל אנחנו) – לא בדיוק אנשים של בוקר, אז ככל הנראה שפגשתם מקרוב לא מעט פעמים את כפתור הנודניק בשעון המעורר. כפתור הנודניק מאפשר לנו עוד דקות ספורות של שינה נוספת, שבשעות המוקדמות של הבוקר זה בשבילנו שווה כמו זהב. אם שמתם לב, כפתור הנודניק בסלולרי שלכם מכוון אוטומטית להעיר אתכם תוך 9 דקות בדיוק. ואנחנו שואלים את עצמנו: מדוע תשע דקות ולא עשר? (גם קצת יותר מזה לא יזיק).

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כדי להבין למה בדיוק הטלפון שלכם "מנדנד" לכם כל 9 דקות, נצטרך לחזור אחורה לשנות ה-50. בשנת 1956, שעונים מעוררים החלו להיות מיוצרים עם כפתור נודניק. השעון המעורר הראשון שהושק עם כפתור נודניק היה שייך לחברת ג'נרל אלקטריק והנודניק ארך 9 דקות. מדוע בדיוק תשע דקות? ישנן מספר תאוריות.

כיוון ששעונים מעוררים היו קיימים לפני שהומצאה פונקציית הנודניק, מפתחים נאלצו להתמודד עם מערכת מכניקה מסוימת, עם מגבלות משלה. תכנות המערכת, כך שתאפשר כפתור המופעל כל 10 דקות לא היה כל כך אפשרי. המתכנתים נאלצו לבחור בין 9 דקות ומספר שניות, לבין קצת יותר מ-10 דקות.

מכאן, התאוריות משתנות. יש האומרים כי דיווחים בשנות ה-50 טענו כי 10 דקות מספיקות לאנשים מנומנמים לחזור לשינה עמוקה. שזה עלול היה לגרום להם לקום עצבניים שוב – לכן 9 דקות היו מושלמות; אפשרו לאנשים יותר זמן במיטה, מבלי להגזים.  אך התאוריה הנפוצה ביותר, היא כנראה הפשוטה ביותר. כפתור נודניק של שתי ספרות הוא קשה יותר לתכנות מאשר כפתור נודניק עם טיימר חד ספרתי. לכן המתכנתים החליטו ללכת על השיטה הפשוטה ביותר.

עוד ב-mako בריאות
>> למה הדיאטה החדשה הזאת שוברת את האינטרנט?
>> כנראה שזמן לא באמת מרפא לב שבור 
>> מי בריאה יותר: אשלי גרהאם או ג'יג'י חדיד?

שעונים מעוררים שהגיעו לאחר מכן לא תמיד עקבו אחרי כפתור הנודניק הראשון, כאשר יש כפתורי נודניק המאפשרים למשתמשים לבחור בין 5 ל-10 דקות. שעונים אחרים, כמו זה של האייפון דווקא החליטו לעשות מחווה לכפתור הנודניק הראשון והלכו על תשע דקות.

בשורה התחתונה, אין סיבה קונקרטית מוצדקת לכך ששעונים מעוררים מכוונים את הנודניק לתשע דקות, אבל מה שבטוח, זה שההרגל הזה לא באמת עוזר לכם להתמודד טוב יותר עם הבוקר, למעשה הוא הופך אתכם לעייפים יותר. "ראשית, דקות השינה הנוספות הן לא איכותיות", מסביר רוברט רוזנברג, מומחה ברפואת שינה ל-CNN. "שנית, אתם מכניסים את עצמכם למחזור שינה חדש שלא יהיה לכם זמן להשלימו. זה יכול להוביל לתחושת עייפות וטשטוש מתמשכת במהלך היום". ובקיצור: עדיף לכם לכוון את השעון המעורר לשעה שבה אתם מתכננים לקום, אז אם אתם רגילים לדחות את השעון המעורר ב-9 דקות, פשוט כוונו אותו תשע דקות מאוחר יותר.