אחר שבשנים האחרונות הפכו הסיגריות האלקטרוניות לטרנד פופולרי, לאחרונה תופסת תאוצה ברשת תופעה חדשה - שקיקי ניקוטין זעירים, ללא טבק, שנספגים דרך הפה.  אחד הזנים הפופולריים משווק ברחבי אירופה ובארה"ב, ומגיע במגוון טעמים ובעוצמות שונות. מי שבעיקר נסחף אחר המוצרים האלה, הם דווקא לא המעשנים שמבקשים להיגמל, אלא צעירים המעוניינים להתנסות במוצרים שמדמים שימוש בסיגריות, ובלעדיהם אולי לא היו מכירים כלל את עולם הטבק מקרוב. 

"שקיקי הטבק נפוצים מאוד במדינות סקנדינביות כבר שנים", מציינת ד"ר קיי אלקרא, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות מחוז צפון. "שוודיה הייתה המדינה הראשונה בעולם שהתחילה את השימוש במוצר מהסוג הזה". לדבריה, בתחילה המוצר הנפוץ היה הטבק ללעיסה, ובהמשך שקיקי טבק שרק מניחים בפה, וכיום הטרנד החדש הוא שקיקים שמכילים ניקוטין, ללא טבק, שאף אותם מניחים בפה.

"אני מוטרד בעיקר מהעובדה שבדומה לסיגריות אלקטרוניות, שקיקי הניקוטין יוצרים את הרושם אצל רבים כי מדובר באמצעי גמילה מעישון", אומר פרופ' אמנון להד, ראש המחלקה לרפואת הקהילה של הכללית במחוז ירושלים."אומנם אפשר להגיד שמדובר במוצרים 'טובים' יותר מהמוצר הגרוע ביותר, כלומר הסיגריה הרגילה, אך הם עדיין עלולים להזיק לבריאות".

@snus.town Tell me you’re in Sweden without telling me your in Sweden #zyn #snussking #snusljus #snusmemes #fyp #nicotinepouches #snustown #snus #viral ♬ original sound - Snus Town | SHOP Now

על אף שחלק ממוצרי הטבק אינם ניתנים לרכישה מתחת לגיל 21, בשיטוט קצר בטיקטוק תוכלו לצפות בסרטונים של בני נוער רבים שצורכים את שקיקי הניקוטין בכל מקום - בעת בילוי עם חברים במסיבה, או אפילו בזמן אימון בחדר כושר. השקיקים נמכרים בגודל בגודל זעיר וכמעט שלא ניתן להבחין בהם כשהם בתוך הפה. בחלק מהסרטונים, בני הנוער מצלמים את עצמם כשהם מנסים לצרוך כמה שיותר שקיקים בבת אחת. "המטרה העיקרית של המשווקים היא להביא להתמכרות דווקא של האוכלוסייה שכלל לא מעשנת, כלומר החבר'ה הצעירים, וזה הפתח עבורם לכל עולם הטבק" מסביר פרופ' להד. לטענתו, זו גם הסיבה שהמוצרים האלה מגיעים בטעמים שונים "מי שרוצה להיגמל מסיגריות, לא צריך טעמים מגוונים. הטעמים הם הדרך של המשווקים לפתות את הצעירים לרכוש את המוצר".

@ausnicopods Nailed it No more rainbow flavoured clouds. #nicotinefein #nicotineaddition #nicotinepouch #quitvaping #quitsmoking #nicopods #melbourne #sydney ♬ original sound - Aus Nicopods

עד כמה מסוכן הטרנד החדש?

במחקר שנערך בשנה שעברה בהובלת החוקרת סוזן באק, ופורסם בספרייה הלאומית האמריקנית לרפואה, נמצא כי מוצרי ניקוטין מהסוג הזה מכילים רמות נמוכות של חומרים שעלולים להזיק, כולל אמוניה ופורמלדהיד. במחקר קטן שנערך בשנת 2024, בהובלת החוקרת אשלי דאוד מאוניברסיטת אוקספורד, המשתמשים בשקיקי הניקוטין דיווחו על תופעות לוואי לא נעימות שכללו נגעים בפה, קלקול קיבה, כאב פה, כאב גרון ובחילות.  

ד"ר אלקרא מוסיפה כי המוצרים "עלולים ליצור בעיות בשיניים ובחניכיים באזור שבו מניחים אותם. כמו כן, ספיגת ניקוטין ברמות גבוהות ובאופן יום-יומי, עלולה להגביר את הסיכון לחלות במחלות שונות". עוד היא מציינת כי נחוץ מחקר מעמיק יותר כדי להבין את התמונה המלאה לגבי ההשלכות הרפואיות שלהם לטווח הארוך.  

לגבי משתמשים בגילים מבוגרים יותר, טוען פרופ' להד כי מדובר ב"מוצר שעלול להביא לעלייה בדופק ובלחץ הדם, ולסיכוי גבוה יותר להפרעות קצב לב". אגב, הוא מציין כי גם אצל הצעירים, התופעות האלה אמנם נדירות, אך לא בלתי נמנע שיקרו.

המומחים מזהירים גם מפני סכנה נוספת - ההתמכרות לניקוטין. בחלק מסרטוני הטיקטוק, מספרים המשתמשים כי שקיקי הטבק החדשים, הם האופציה החלופית שלהם והדרך שבה הם מצליחים להיגמל מההתמכרות לסיגריות האלקטרוניות, אולם פרופ' להד מזהיר: "ניקוטין הוא חומר ממכר. אנחנו רואים ששקיקי הניקוטין והסיגריות האלקטרוניות הם רק פתח עבור אותם צעירים, שחלקם אף נגררים בהמשך לעישון סיגריות רגילות".

אפשר אולי להתנחם בקצת בכך שהמוצר החדש אינו פופולרי עדיין כפי שהסיגריה האלקטרונית הייתה בזמנו - לפי נתונים שפורסמו בניו יורק טיימס, נראה כי 11.5% מהמבוגרים בארה"ב עישנו סיגריות בשנת 2021, 4.5% השתמשו בסיגריה האלקטרונית, ו-2% בלבד השתמשו במוצרים שאינם מכילים טבק. רק 1.5% השתמשו בקביעות בשקיקי ניקוטין בשנת 2023. כדי לסבר את האוזן, כמעט 30% מתלמידי התיכון בארה"ב השתמשו בזמנו באחד המותגים המובילים בשוק הסיגריות האלקטרוניות.