שמונה ימים בקיץ 2015 שכב שרבל בלוטין מחוסר הכרה. רכב פגע בו במהירות עצומה ליד ביתו כשחזר מהפגנה למען בעלי חיים בכפר מע'אר. הרופאים הזהירו את משפחתו שחבלות הראש, פגיעות הצוואר והרגל המרוסקת יהפכו את שיקומו למאתגר מאוד, וכנראה לחלקי בלבד. שרבל לא התכוון לוותר, והתעקש שיחלים לגמרי.

עקשנותו השתלמה: השיקום שלו היה מלא, וסימני התאונה ההיא כבר לא ניכרים בו. עבורו, אין ספק שהתזונה הטבעונית, שאליה עבר ב-2008, הצילה אותו.

כחיפאי לשעבר שתמיד תהיה לו פינה חמה בלב לעיר וכבן זוגה של טבעונית אדוקה הייתי סקרן לשמוע את הפרספקטיבה של חיפאי אחר על אחד הנושאים החמים היום, הלוא הוא המעבר לתזונה מבוססת צמחים.

בשיחה שרבל נינוח וחדור אמונה. כשהוא שומע שבת הזוג שלי 'טבעונאצית', כהגדרתי, קולו נמלא חיוך. "יאללה, בוא נעשה מהפיכה טבעונית", הוא אומר.

איך החלטת להפוך לטבעוני? בכל זאת, לא כל בוקר קם בנאדם והופך את החיים שלו לגמרי.

"עבור הרבה אנשים המעבר לטבעונות הוא תהליך הדרגתי. אצלי זה קרה בבת אחת, למעשה ביום אחד בספטמבר 2008. קראתי את הספר 'Slaughterhouse' (בשמו המלא בעברית:' משחטה: הסיפור המזעזע של תאוות בצע, הזנחה וטיפול בלתי הומאני בתוך תעשיית הבשר של ארצות-הברית', מאת גייל אייסניץ). זה היה היום שבו הפכתי לטבעוני".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

וואלה. מה מצאת בספר הזה שטלטל אותך עד כדי כך?

"כשקראתי את הספר הזה קודם כל הרגשתי מובך כבן אנוש. מובך שלא ידעתי כמה אנחנו טרוריסטים נגד בעלי חיים... כל כך אנושיים. מובך שלא ידעתי כמה התעשייה הזו מזוהמת ומושחתת ובעיקר לא נחוצה. מדהים כמה אפילו במאה ה-21 אנשים לא יודעים שאין לנו צורך במוצרים מהחי. העניין שלי בטבעונות רק הלך וגבר, עד שב-2013 פרסמתי את הספר הראשון שנכתב בערבית בכל העולם על טבעונות".

שרבל מציין, באגביות מסוימת, שהגה את המילה הערבית לטבעונות: "חודריה". כשאני שואל למה המילה הזו מרפררת (הוריי מדברים ערבית, ממני השפה הזו נשללה באדיבות מערכת החינוך הישראלית), הוא מסביר שיש בה גם טבע, גם שלום וגם ירוק. כשאני שואל אם היא נמצאת כבר בשימוש, הוא עונה שבטח, במפרץ הפרסי ובעולם הערבי בכלל.

אתה באמת מהפכן.

"כן. שינינו דברים".

שרבל בלוטין (צילום: באדיבות המצולם)
הגה את המילה הערבית לטבעונות | צילום: באדיבות המצולם

שרבל כתב את הספר שלו בסוף 2012 ומאז הוא מגדיר את עצמו אקטיביסט. הוא מרצה מבוקש, הוא מנהל עמודי פייסבוק פופולריים שמוקדשים לטבעונות, והוא הפך למעין גורו טבעונות של הציבור הערבי בישראל, שמעניק ייעוץ תזונתי גם לאיימן עודה.

ילדים סורים? לא בפיתה שלי

החברה הפלסטינית בישראל נמצאת בעמדה פוליטית בלתי אפשרית כמעט, ומצופה מחבריה שיפגינו עניין מרכזי בסוגיות הבוערות הגדולות. כמו שאנחנו מכירים מהחברה היהודית בישראל, לא תמיד קל למיינסטרים לעכל את מי שמקדישים את מרצם וזמנם למטרות אחרות, כביכול אזוטריות. שרבל מספר שבימי השיא של מלחמת האזרחים בסוריה הוא נשאל פעמים רבות אם זה מה שחשוב עכשיו, להתעסק בבעלי חיים, בזמן שבסוריה ילדים נהרגים.

ומה ענית להם?

"עניתי את הדבר הראשון שחשבתי עליו, והוא שאני לא אוכל ילד סורי בפיתה, ושזו המחויבות שלי להפחית את הסבל בעולם. זו המחויבות המינימלית של כל אדם, לדעתי. היום הדיבור השתנה. התחלנו לראות תנועות לזכויות בעלי חיים בלבנון, באיראן, במצרים, בירדן. אחוז הטבעונים בסוריה, אגב, הוא הכי גבוה בעולם הערבי".

מה לדעתך הסיבה לזה?

"ביסודו של דבר זו הומניות. תראה, בישראל הרעיון הטבעוני היכה חזק לפני חמש שנים בערך כשדיברו על הרג בעלי חיים במונחים של שואה. זה עשה אפקט מאוד חזק. זה הפך חמישה אחוזים מהישראלים, בעלי מצפון גבוה כפי שאני קורא לזה, לטבעונים כמעט מייד. אני חושב שבגלל שהסורים סבלו כל כך הרבה בחמישים השנים האחרונות, התפתחה בהם רגישות גבוהה יותר. אבל בכל העולם הערבי ישנה תנועה משמעותית. גם אצלנו כאן אין כמעט בית ערבי שאין בו צמחוני או טבעוני".

המגמה הזו משתקפת גם בשיחה הערבית על אוכל? במסעדות? במתכונים?

"ודאי. בכל מסעדה ערבית היום תמצא כמה מנות טבעוניות, פשוט כי יש ביקוש. אחי, למשל, עשה חתונה טבעונית שהייתה כנראה החתונה הטבעונית הערבית הראשונה בעולם. זה היה כל כך יוצא דופן שהגיעו מכל מיני תוכניות טלוויזיה לסקר את האירוע. 800 מוזמנים, אירוע כל כך יפה, ערבי וטבעוני? זה היה סנסציוני. זה עשה ממש גל של דיבור על טבעונות בערבית".

זה לא סוד שאתם, הטבעונים, לגמרי מיסיונרים. כבר טבענת את כל המשפחה?

"לא את כולם, אבל חלק נכבד", הוא צוחק. "ובכל מקרה הרבה מהמשפחה, גם אם הם לא טבעונים, הם צמחונים או טבעונים בדרך. גם אני בתחילת הדרך עוד הייתי אוכל בשר אם היה על השולחן אצל המשפחה. היום אני לא עושה את זה. בכלל, כיום הרבה מהחגיגות טבעוניות לגמרי כדי שאני אבוא, ואחי יבוא, ואשתו והאחיינים. היום אני אפילו לא מגיע אם אראה בשר מול העיניים שלי. אני לא יכול ליהנות ככה".

יש אתגרים מיוחדים לאקטיביזם טבעוני בחברה הערבית?

"הציבור שונה, אז האקטיביזם שונה. ההרצאה של יורופסקי עשתה גל חזק של שיחה על טבעונות לפני חמש שנים, אבל ההד הזה לא היתרגם להשפעה ממשית בחברה הערבית, כיוון שזה לא דיבר את השפה התרבותית שלנו. לערבים, בייחוד למוסלמים, אתה לא יכול להגיד שבשר זה פשע. הרי יש אישור מפורש מהנביא לאכול בשר, ועבור מוסלמים האשמה בפשע משולה להאשמת אלוהים בפשע, או האשמת הנביא הכי נקי וטהור מבחינתם. חשוב להדגיש שהתעשייה היא הפושעת והלא מוסרית.

"כשאני מדבר לקהל ערבי אני תמיד מדגיש את העובדה שבזמנו התנאים שבהם החזיקו בעלי חיים, איך שהשתמשו בהם, זה היה הומני, ובוודאי שיא ההומניות לעומת מה שקורה היום בתעשיית הבשר והחלב. מה שעושים היום בכלל לא דומה למציאות שחיו בה לפני מאות ואלפי שנים. כדי להאכיל שמונה מיליארד איש אתה לא יכול להיות הומני. כשהתהליך תעשייתי אתה לא יכול לכבד את הצרכים והאינסטינקטים של בעלי חיים. היום אף אחד לא מגדל פרה ליד הבית. זה עולם אחר, ואנשים חייבים להבין את זה".   

לא סתם התעשייה הזו מוסתרת, והרושם שנותנים לצרכנים הוא כאילו הבשר והחלב מגיעים מבוטיקים חינניים ומבהיקים מניקיון, בוודאי נטולי כל אכזריות.

"נכון. ובחברה הערבית לגמרי ערים ומודעים לאבסורד הזה, ועבור רבים זו בדיוק הסיבה להפסיק לצרוך חלב ובשר. לא בגלל התנגדות העקרונית למעשה, אלא בגלל שמבינים שהתעשייה הזו נוראית ובלתי מוסרית ברמה העמוקה ביותר.

"עד כמה עמוק השינוי? היום אתה פוגש היום נשים מוסלמית דתיות, עטויות רעלה, שאומרות שהן לא אוכלות בשר בגלל מוסר. וזה מהפכני ממש. אלה לא אמירות סטנדרטיות בחברה הערבית הדתית והמסורתית, שבה נשים בדרך כלל לא נחשבות מי שאמורות להוביל שינויים חברתיים".

עוד ב-mako בריאות:
>> נמצאה דרך נוספת ומסוכנת להידבקות בקורונה
>> פרי האנטי אייג'ינג הזה יעזור לכם לרדת במשקל
>> נחשף: איזו עיר הכי בריאה בישראל?

ויש אקטיביזם?

"יש, והאקטיביסטים הם אלה שישנו את המצב. איפה שיש אקטיביזם יש שינוי. האקטיביזם בחברה היהודית קצת פחת בשנתיים האחרונות, אבל דווקא בחברה הערבית יש צמיחה מרשימה במודעות ובפעילות הציבורית. אני בעצמי עשיתי הפגנות של אלפי אנשים, ויותר מאחת. לצד אלה כמובן הרבה הפגנות קטנות, של 50 עד 100 משתתפים".

עבורך הטבעונות היא חלק מתפיסה פוליטית רחבה יותר?

"הטבעונות בעיניי היא אורח חיים. התזונה היא רק חלק קטן מזה. מדובר בתנועת שחרור, ושחרור מכל הדיכויים הקיימים, של כל מיעוט. אתה לא יכול להיות טבעוני ושונא הומואים, או שונא נשים, או גזען. אם אני רואה אחד מחברי הטבעונים מדבר בצורה כזו אני מייד חוסם אותו. ב-2014 (זמן צוק איתן), בזמן המתקפה על עזה ראיתי כמה חבר'ה טבעונים מתבטאים באופן שהפך אותם לפסולים לחלוטין בעיניי. לשמוח על מות ילדים בגלל שהם מעזה? זה לא להיות טבעוני, זו רק הצגה".

אתה נתקל בהתייחסות לזה שאתה נוצרי? כלומר בטח, ערבים נוצרים הם אליטה, יש להם זמן למותרות כמו טבעונות?

"קצת (אני שומע אותו מחייך), אבל האמת היא שיותר קל לטבען בחברה המוסלמית מאשר בחברה הנוצרית, דווקא בגלל שהנוצרים משוכנעים שהם אליטה באופן טבעי ולכן לא צריכים להתעסק במוסר. אצל המוסלמים כל ילד קטן יודע שלפי ההלכה האסלאמית אסור להתעלל ולענות בעלי חיים, אפילו שהשחיטה מותרת. כשאני בא ומראה לקהל ערבי-מוסלמי מה העגל או הכבש שהם אוכלים עבר, הם מרגישים כאילו הם נתקעו בקיר. אצל נוצרים אין בכלל תפיסה של בעייתיות בנושא. דווקא בחברה המוסלמית הטיעונים הטבעוניים מוצאים אוזן קשבת יותר, והטבעונות מכה שורש". 

 

הסרטון של שרבל בלוטין הוא חלק מסדרת סרטונים שהפיקה עמותת "יד ביד" תחת הכותרת "הקשבת כבר לקול הערבי?" שמביאים מגוון של דעות של אזרחים ואזרחיות ערבים בנושאים שונים שעל סדר היום הישראלי, כמו יוקר המחיה, אסדת הגז, תחבורה ופקקים, תעסוקת נשים ערביות ועוד, כיוון שהשיח הישראלי, בכל נושא שהוא, הינו חסר ופגום ללא הכללת הקולות הערבים בתוכו. עמותת יד ביד מפעילה רשת של בתי ספר וגנים דו לשוניים ליהודים וערבים יחד בכל רחבי הארץ בהם לומדים כ-2,000 תלמידים.