הוא כתום ומשגע, ואפשר להוסיף אותו לשייק, לסלט ואפילו לעוגה. האפרסמון כבר מתחיל לככב על מדפי המרכולים, וזה בדיוק הזמן להתענג על יתרונותיו הרבים. הנה כמה מהם.

מקור עשיר ומרוכז לנוגדי חמצון שונים המגינים על הגוף:  האפרסמון הכתום מכיל צבענים כתומים וצהובים, ממשפחת הקרטנואידים שתרומתם בהפחתת הסיכון לסוגי סרטן, כמו ויטמין A. לוטאין וזיאקסנטין  - חומרים ממשפחת הקרוטנואידים, שתורמים להגנה על העיניים על ידי נטרול נזקי חמצון הפוגעים במבנה העין והראיה. הוא מכיל גם ויטמין C וE- וליקופן - נוגדי חמצון החיוניים לבריאות הלב וכלי הדם. באפרסמון יש כמות גבוהה של ויטמין A שתפקידו חשוב במיוחד בתקופת העוברות ובשנות הילדות להתפתחות איברים ולגדילה תקינה. בנוסף  ויטמין A חיוני לראיית לילה, לתפקוד תקין של מערכת החיסון ולמבנה העור.

מאזן את לחץ הדם: האפרסמון מכיל כמות גבוהה של אשלגן - מדובר במינרל שכמותו התקינה חיונית ללחץ דם מאוזן ולתפקודם התקין של כל תאי הגוף ואברי הגוף.

אפרסמון (צילום: מיה בן אפרים קליין)
תחליף טבעי מצוין לממתק | צילום: מיה בן אפרים קליין

תורם לאיזון הסוכר ולפעילות מערכת העיכול: האפרסמון עשיר מאוד בסיבים תזונתיים מסיסים אשר תורמים לאיזון רמות הסוכר בדם, לתחושת שובע ובלתי מסיסים ובכך תורמים לפעילות תקינה של מערכת העיכול.

תחליף טבעי לממתק: מקור המתיקות הרבה של האפרסמון היא מסוכרים טבעיים, מה שהופך אותו לחלופה מזינה וטובה למזון ממותק תעשייתי ומעובד.

לקלף או לא?

בשל קליפתו הקשה וכמות הסיבים התזונתיים הרבה שבו, מוטב לקלף את האפרסמון. פעולה זו מומלצת בייחוד לקשישים, לילדים, במקרים של עצירות ובעיות בעיכול ולסובלים ממחלות מעיים. לאנשים לאחר ניתוחי בטן שונים, מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע מחשש להיגרמות לחסימת מעיים. עבור האוכלוסייה הבריאה, ניתן לשלב אפרסמונים בתפריט במתינות.

הכותבת היא יעל חן רביע, דיאטנית בכירה לילדים ונוער בכללית